هشدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای کاهش خطر سرمازدگی

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با صدور ششمین اطلاعیه خود در سال ۹۸ به کشاورزان هشدار داد کاهش دما و بارش تگرگ در روزهای آتی را جدی گرفته و تمهیدات لازم برای مراقبت از محصولاتشان را بیاندیشند.

هشدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برای کاهش خطر سرمازدگی

در اطلاعیه هشدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی آمده است: به اطلاع کلیه کشاورزان و بهره برداران استان می‌رساند با توجه به فعالیت سامانه بارشی و احتمال بارش برف و تگرگ در نقاط مستعد استان و همچنین کاهش دما تا 2 درجه و احتمال بروز شدید خسارت سرمازدگی و تگرگ به بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی درخواست می‌شود ضمن رعایت اقدامات تأمینی در خصوص کاهش خسارات احتمالی توصیه‌های فنی مورد توجه قرار گیرد.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشاورزان و بهره‌برداران خواسته است تأمین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها را جدی گرفته و در باغات، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار باتوجه به پایین بودن دمای سطح زمین را عملیاتی کنند.

در اطلاعیه این سازمان افزوده شده است: آماده‌سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش، چاهک معکوس، دکل باد، دمنده‌های حرارتی، ماشین مولد مه و سامانه هوشمند سرمازدگی در کنار ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر و نشاهای سبزیجات و صیفی‌جات خودداری از انجام هرس درختان مو مورد توجه قرار گیرد.

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در اطلاعیه آخر خود تصریح کرده است: آبیاری و غرقابی نمودن به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط، محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما، خودداری از سرزنی نهالستان‌های پیوندزنی شده و جلوگیری از آتش زدن لاستیک خودرو از دیگر اقدامات برای کاهش خسارات احتمالی است.

بر پایه این اطلاعیه حداکثر خطر سرما از نصف شب به بعد معمولاً اتفاق می‌افتد لذا باید موارد فعالیت های جلوگیری از سرمازدگی مخصوص روشن کردن کاه و کلش و بقایای گیاهی از نصف شب تا صبح انجام شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها