در آستانه نیمه شعبان، چند كتاب خوب درباره امام عصر(عج) برای گروه سنی كودك و نوجوان معرفی كرده‌ایم

آن مرد می‌آید

حالا كه در آستانه میلاد با سعادت امام عصر(عج) هستیم و البته دیگر چیزی تا برگزاری نمایشگاه كتاب نمانده، چه كاری بهتر از معرفی چند كتاب خوب درباره منجی بشریت.

آن مرد می‌آید

اما در روزگاری كه اوضاع كاغذ نابسامان است و قیمت كتاب سر به فلك گذاشته، در شرایطی كه خیلی‌ها به دلایل متعدد از كتاب خواندن یا كتاب خریدن طفره می‌روند، چه چیزی بهتر از معرفی چند كتاب خوب درباره امام زمان(عج) به بچه‌ها. به هر حال پدرها و مادرها اگر خودشان كتاب نخوانند یا برای خودشان كتاب نخرند حتما برای فرزندانشان می‌خرند و چه خوب كه چنین پدرها و مادرهایی در این سرزمین داریم. در این مجموعه چند نمونه از كتاب‌های داستانی و جذاب درباره امام عصر(عج) را كه برای مخاطبان كودك و نوجوان نوشته شده معرفی كرده‌ایم وگرنه كتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده كه برخی آنها از روایت و قصه‌گویی فاصله دارند و شاید به اندازه این چند نمونه جذابیت نداشته باشند.

نفس بلند
مولف: علی‌اصغر عزتی‌پاك
تصویرگر: وجیهه گلمزاری
ناشر كتاب: كتاب جمكران
سال نشر: 1395
این كتاب داستانی است درباره چند نوجوان امروزی اما به حضور امام‌غایب(عج) می‌پردازد. نه زندگینامه‌ای در كار است و ماجرایی از دل تاریخ بیرون كشیده شده است؛ داستان كتاب درباره بچه‌های یك محله است كه قصد دارند برای ایام نیمه‌شعبان، جشن و مراسم گرامیداشت برگزار كنند. اما ورود یك فرد غریبه، برنامه‌ریزی‌های بچه‌های محله را به هم می‌زند. این كتاب چند بخش دارد كه از آن جمله می‌توان به نامه، كوچه، تصمیم مهم، پزشك، پول و نفس بلند اشاره كرد.
نویسنده این كتاب پیش از این كتاب‌های می‌مانم پشت در، زود برمی‌گردم، موج فرشته و باغ كیانوش را منتشر كرده و جوایز متعددی برای نوشته‌هایش گرفته كه می‌توان به جایزه كتاب سال حوزه هنری، جایزه دوسالانه ادبیات كودك و نوجوان ایران و كتاب سال سلام را نام برد. به عنوان نمونه همین كتاب علی‌اصغر عزتی‌پاك برنده بخش داستان كودك در دومین جشنواره كتاب سال سبك زندگی بوده است.

اسیری و عروسی
مولف: زهرا زواریان
تصویرگر: سمیه صالح شوشتری
ناشر: قدیانی
سال نشر: 1394
اسیری و عروسی یكی از كتاب‌های مجموعه قصه‌های دخترانه است كه درباره زندگی مادر امام زمان(عج) نوشته شده است. دو كتاب دیگر این مجموعه با نام «عروس و كاروانش» و «عروس آن خانه» به ترتیب درباره زندگی حضرت خدیجه(س) و فاطمه بنت اسد نوشته شده است. نویسنده این كتاب‌ها زهرا زواریان است كه البته كتاب دیگری به نام «خاتون عشق» درباره زندگی مادر امام عصر(عج) دارد كه برای بزرگسالان نوشته شده است.
كتاب اسیری و عروسی بر اساس منابع شیعه و آثار اندیشمندانی چون شیخ طوسی، ابن بابویه و نعمانی نوشته شده كه توصیفاتی از زندگی حضرت مهدی(عج) ارائه كرده‌اند. البته تاكید این كتاب بر بخش‌هایی از زندگی نرجس خاتون است كه به ازدواج او با امام حسن عسكری(ع) بر می‌گردد و شاید كمتر به امام زمان(عج) به عنوان فرزند این زوج پرداخته باشد، اما به نظر می‌رسد خواندنش برای بچه‌ها خالی از لطف نباشد به‌خصوص از این بابت كه بسیار روان و بدون پیچیدگی یك داستان تاریخی را روایت كرده و در عین حال كشش و جذابیت قصه را حفظ كرده است.

قصه‌هایی از امام زمان(عج)
مولف: فریبا كلهر
تصویرگر: سید حسام‌الدین طباطبایی
ناشر: قدیانی
سال نشر: 1394
این مجموعه شامل ده قصه درباره امام عصر(عج) است كه به قلم فریبا كلهر نویسنده نام‌آشنای كودكان، نوشته شده است. قصه‌هایی كه در این مجموعه جای گرفته به این ترتیب است: نرگس‌خاتون در راه است، بانویی به نام ملیكه، خواستگاری، بمان حكیمه!، خبری كه راست بود، جعفر دروغگو، سه نشانه، دل تنگ، اولین رابط و آخرین رابط.
هر قصه در قالب یك كتاب از سوی انتشارات قدیانی برای كودكان گروه سنی «ب و ج» منتشر شده و مجموع این كتاب‌ها تصویری كامل‌تر و دقیق‌تر درباره اما غایب(عج) برای كودكان و نوجوانان شكل می‌دهد و آنها را با ابعاد مختلف زندگی این امام ارجمند آشنا می‌كند.
درباره روایت و زبان كتاب همین بس كه بدانیم فریبا كلهر از دهه60 نویسندگی را آغاز كرده و سال‌هاست به عنوان نویسنده كودكان و نوجوانان شناخته می‌شود. او پیش از آن‌كه به 30 ‌سالگی برسد كتاب سوت فرمانروا را نوشت كه جایزه كتاب سال جمهوری اسلامی را به دست آورد.

منبع: جام جم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها