سه برابر شدن نقاط ورودی اینترنت

سالی که گذشت برای شرکت زیرساخت سال بسیار خوبی بود. آن‌ها توانستند کنار لیست اهدافی که برای انجام دادن داشتند، «تیک» بزنند، هسته شبکه ملی را تا سه برابر توسعه دهند و به واسطه تمام این‌ها چرخ اقتصاد را بیش از پیش بچرخانند.

سه برابر شدن نقاط ورودی اینترنت

ایجاد شبکه سراسری انتقال با استفاده از تجهیزات بومی، از اهداف مهمی است که شرکت ارتباطات زیرساخت در سال جدید آن را دنبال می‌کند.

«حمید فتاحی» رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت از عملکرد یک ساله این مجموعه صحبت کرد. او اعتقاد دارد، سال 97 برای شرکت ارتباطات زیرساخت، سال نکویی بود.

**توسعه سه برابری هسته شبکه ملی
مهم‌ترین فعالیت زیرساختی شرکت زیرساخت در سالی که گذشت توسعه سه برابری هسته شبکه ملی بود. فتاحی با اشاره به این مسئله می‌گوید: با اجرای پروژه توسعه IP، سرعت انتقال شبکه IP از 6.5 مگابیت بر ثانیه به بیش از 18ترابیت ثانیه رسید و ظرفیت انتقال در لایه IP در هسته شبکه ملی اطلاعات بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد. این اتفاق، برای کسب و کارها و اپراتورهایی که از بستر IP استفاده می‌کنند، ظرفیت بسیار خوبی ایجاد می‌کند.
وی در ادامه از پروژه توسعه شبکه دیتای بین المللی (IGW) گفت و اظهار داشت: این پروژه برای ایجاد دسترسی و تقسیم بهتر اینترنت و افزایش تعداد نقاط ورودی اینترنت به کشور اجرا شد. در گذشته فقط از دو نقطه کشور اینترنت توزیع می‌شد که این تعداد در حال حاضر به پنج نقطه افزایش پیدا کرده است. این پروژه همچنین، باعث افزایش کیفیت و پایداری اینترنت شد.

**سه برابر شدن نقاط ورودی اینترنت
حمید فتاحی در ادامه با اشاره به اقدامات برون مرزی شرکت زیرساخت و افزایش نقاط ورود اینترنت به کشور گفت: در حال حاضر اینترنت از 4مرز شمالی و 3 مرز جنوبی وارد کشور می‌شود در حالی که در گذشته، اینترنت ما از یک سوم این تعداد نقطه وارد کشور می‌شد.
مسئله بعدی که فتاحی به عنوان عملکرد سال قبل شرکت زیرساخت به آن اشاره کرد، بحث پیرینگ و ارتباط متقابل با محتواهایی است که در کشورهای همسایه «هاست» شدند و در این باره گفت: ما در گذشته برای دستیابی به محتوای مفید و مناسبی که در دنیا تولید می‌شد، مجبور بودیم به دیتاسنترهای دور دست برویم، اما با قراردادهای جدید و ایجاد پیرینگ مخصوصا با CDN های معتبر (شبکه انتقال محتوا) شرایطی فراهم شد که به انواع محتواهای معتبر دنیا مانند گوگل، Cloudflare وگیم دسترسی پیدا کنیم و آن را با سرعت و کیفیت بهتر و تاخیر کمتر در اختیار مشترکین قرار بدهیم.
«امسال شرکت زیرساخت در دو برهه مصوبات زیادی در حوزه رگولاتری قیمت‌گذاری و تخفیف بسته‌های حمایتی از حوزه خدمات ابری انجام داد که این تخفیف‌ها شرایطی را مهیا کرد که صاحبان مراکز دیتا سنتر و ارائه‌کنندگان خدمات ابری از ظرفیت انتقال و ظرفیت هم‌مکانی با 95 درصد تخفیف استفاده کنند.»
گامی که شرکت زیرساخت در این میان برداشت، موجب شد تمرکز توزیع‌یافتگی از تهران برداشته شود و در استان‌های دیگر نیز مرکز تبادل ترافیک داده‌های اینترنتی (IXP) داشته باشیم. مراکزی که از نظر اقتصادی برای صاحبان مراکز دیتا سنتر و ارائه کنندگان خدمات در حوزه ابری به صرفه است.
به کارگیری تجهیزات لایه انتقال بومی موجب بالا رفتن خروجی فیبرهای نوری بود. فتاحی در این خصوص می‌گوید: با استفاده از تکنولوژی های جدید 100 و 200گیگ در لاندا و به موازات آن استفاده از تجهیزات لایه انتقال بومی داخلی، امکان افزایش بهره‌برداری از فیبرهای نوری را بالاتر بردیم که این مسئله توسعه دانش فنی داخلی را نیز رقم زد.
استفاده از خدمات بومی موجب شد، بازار فروش سازندگان تجهیزات داخل کشور رونق خوبی پیدا کند و علاوه بر آن در شرایط تحریمی نیز حسابی به کار بیایند.

***افزایش 4کیلومتری شبکه فیبر نوری
شبکه فیبر نوری کشور در سالی که گذشت 4کیلومتر افزایش پیدا کرد و این مقدار به 53هزار کیلومتر فیبرنوری که در گذشته داشتیم، اضافه شد. رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به این مسئله گفت: نکته بعدی که سال قبل آن را دنبال کردیم و در سال جدید نیز ادامه خواهیم داد، کاهش تصدی‌گری حاکمیتی در خدماتی در شرکت ارتباطات زیرساخت است.
همانطور که وزیر ارتباطات وعده دادند، اواخر اسفند آزادسازی وویس(صدا) در کمیسیون تنظیم مقررات نهایی شد و مصوبه به تصویب رسید. بر این اساس زیرساخت موضوع انحصاری که در ورود و خروج وویس بین الملل داشت را کاملا به اپراتورها واگذار کرد و با این اقدام گام نخست در حوزه انحصار زدایی را برداشت. در سال پیش رو نیز به شدت روی این مسئله تاکید خواهیم کرد.

**بالا بردن ترافیک داخلی
بحث حمایت از محتوای داخلی و اپراتورها در حوزه رشد و بالابردن ضریب نفوذ محتواهای داخلی نیز از عملکردهای قابل اعتنا شرکت ارتباطات زیرساخت به حساب می‌آید: ارائه تخفیف‌های چندگانه، تصحیح مدل اقتصادی، حمایت از حضور تولیدکنندگان محتوا و بالا بردن نقاط تبادل داده داخلی موجب شد ترافیک داخلی به هزار گیگابیت بر ثانیه برسد که این رقم بی‌نظیر است. این در حالی است که در اوایل سال 97 این عدد چیزی بین 250-260 گیگابیت بر ثانیه بود و 300 درصد در ماه رشد داشتیم.

**ایجاد یک بستر مناسب
تمام اقداماتی که در شرکت زیرساخت ارائه شده، به این دلیل است که شبکه زیرساخت کشور که هسته شبکه ملی اطلاعات و شبکه شبکه ها به حساب می‌آید به بستر مناسبی برای دسترسی خوب و آسان به لایه خدمات داخلی تبدیل شود.
فتاحی با اشاره به این که سال 97 شاهد توسعه بیش از 250هزار اپلیکیشن‌ جدید و افزایش کسب و کارهای اینترنتی بودیم، گفت: شرط لازم و اساسی هر کدام از این‌ها داشتن زیرساخت مناسب است که سعی کردیم آن را مهیا کنیم. بر اساس آماری که داریم سال 97 توانستیم به تمام اهداف تجاری‌مان دست پیدا کنیم. البته رسیدن به اهداف در حالی صورت گرفت که سایر دوستان در وزارت ارتباطات نیز بر بستر زیرساخت‌هایی که مهیا شد، به خوبی فعالیت کردند.
او در خصوص اهدافی که برای سال جدید متصور است، گفت: در سال پیش‌رو از نظر توسعه‌ای کار جدی نداریم چرا که نقاط حضور و پهنای باند افزایش پیدا کرده و بستر برای رونق اقتصادی آماده شده است.
وی در پایان به این نکته اشاره کرد که بخش عمده‌ای از هزینه‌های شرکت زیرساخت ارزی است و گفت: یکی از اهدافی که در سال جدید آن را دنبال خواهیم کرد، توسعه شبکه است. تصمیم داریم با استفاده از تجهیزات داخلی یک شبکه سراسری انتقال به موازات شبکه انتقالی که در حال حاضر موجود است، راه‌اندازی کنیم. این دو در کنار یکدیگر شرایطی را ایجاد می‌کنند که در حوزه اقتصاد، اشتغال و فناوری اطلاعات وضعیت رو به رشدی داشته باشیم.
تشکیل کارگروه برای روش‌های جدید خدمات و سرویس، انحصارزدایی و رفع تصدی‌گری دولتی و حاکمیتی و سپردن مسائل تجاری به اپراتورها، از دیگر اقداماتی است که شرکت زیرساخت بنا دارد در سال جدید به شکل جدی به آن‌ها بپردازد.

منبع: خبر آنلاین

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها