مروری بر حواشی انتشار گزارش بازرس مولر درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا؛

اشکها و لبخندهای اقای رئیس جمهور/ آیا ترامپ در مرز سقوط است؟

در بین رسانه های آمریکایی دو دستگی عمیقی در مورد استیضاح ترامپ وجود دارد. برخی رسانه‌ها معتقدند ترامپ بازی را برده است اما برخی دیگر تاکید دارند که انتشار گزارش مولر به ضرر ترامپ تمام می‌شود.

اشکها و لبخندهای اقای رئیس جمهور/ آیا ترامپ در مرز سقوط است؟

به گزارش خبر فوری ، سرانجام نسخه تعدیل شده گزارش مولر (بازرس ویژه تحقیقات در خصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا) چند روز قبل بالاخره منتشر شد. گزارش منتشر شده توسط مولر در بین طرفداران و مخالفان ترامپ اغتشاش بسیاری ایجاد کرده است. از طرفی، مولر در نتیجه‌ گزارش تحقیقاتی‌اش اعلام کرد که بین کمپین ترامپ و دولت روسیه، تبانی رخ نداده است. این بخشی است که طرفداران ترامپ رویش انگشت گذاشته‌اند. اما گزارش همزمان حاوی مطالبی است که به طرف مقابل نیز فرصت می‌دهد تا انگشت اتهام را به سوی رئیس‌جمهور آمریکا دراز کند، چرا که همچنان موضوع اتهام "ممانعت بر سر اجرای عدالت" در این گزارش به نتیجه نهایی نرسیده و برعکس، لحن و محتوا به شکلی است که منتقدان ترامپ را راضی کند.

گزارش بازرس مولر؛ امیدها و دردسرهای ترامپ

همانطور که گفته شد، نتیجه‌ نهایی گزارش مولر تا حدی به نفع ترامپ است به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی به گزارش مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 ایالات متحده واکنش نشان داد. در این پیام توییتری آمده است: "هیچ تبانی (با روسیه) و مانع‌تراشی (در روند تحقیقات مولر) در کار نبود. نفرت‌پراکن‌ها و دموکرات‌های چپ افراطی؛ بازی تمام شد."

مع الوصف، برخی نکات و روایات در این گزارش آمده است که به ضرر ترامپ بوده و اوضاع او را مغشوش کرده است. در بخشی از این روایت آمده است که وقتی جف سشنز، وزیر دادگستری وقت به دونالد ترامپ خبر داده است که رابرت مولر (رئیس اسبق FBI) برای این کار انتخاب شده است، او در پاسخ گفته است: "اوه خدای من. این وحشتاک است. اکنون پایان ریاست جمهوری من رسیده است." ترامپ در ادامه از عباراتی نامناسب برای توصیف وضعیت خود استفاده کرد و گفت: " به فنا رفتم". ترامپ همچنین در ادامه گفته است: " این بدترین بلائیه که تو عمرم سرم اومده."

موضوع دیگری که در گزارش آمده است و موجب ترس طرفدارن ترامپ مبنی بر استیضاح او گردیده است مساله‌ "ممانعت برای اجرای عدالت" است. مولر در این گزارش آورده است که در جریان تحقیق و بررسی اش مشخص شد که روابط متعددی بین اشخاص مرتبط با دولت روسیه و ستاد انتخاباتی ترامپ وجود داشت و آنها هنوز از به هیچ وجه امکان تبرئه رئیس‌جمهور از این اتهام وجود ندارد.

در بخشی از این گزارش آمده است: "اگر بعد از تحقیقات کاملی که انجام دادیم به این نتیجه می‌رسیدیم که رئیس‌جمهور چنین جرمی مرتکب نشده، حتما به صراحت وبه شکل شفاف این موضوع را اعلام می‌کردیم. اما بر اساس مستنداتی که در دست داریم و استانداردهای حقوقی، نمی‌توانیم چنین چیزی اعلام کنیم. شواهدی که درباره اقدامات رئیس‌جمهور و انگیزه‌های موجود به دست آوردیم، مساله بغرنجی درست کرده که موجب می‌شود تا نتوانیم با قاطعیت بگوییم که اقدام مجرمانه‌ای رخ نداده است."

چندین مورد دیگر در گزارش مولر آمده است که به ضرر ترامپ است اما همانطور که بیان شد (هرچند جزئیات و لحن این گزارش خیلی به سود رئیس جمهور آمریکا و تیمش نیست) کلیت گزارش مولر به نفع ترامپ است.

آیا گزارش مولر منجر به استیضاح ترامپ می‌شود؟

در بین رسانه های آمریکایی هم دو دستگی عمیقی در مورد استیضاح ترامپ وجود دارد. برخی رسانه‌ها معتقدند ترامپ بازی را برده است اما برخی دیگر تاکید دارند که انتشار گزارش مولر به ضرر ترامپ تمام می‌شود.

یونی آپلباوم(خبرنگار، مورخ و تحلیلگر مسائل سیاسی در وبگاه خبری- تحلیلی آتلانتیک) معتقد است که انتشار گزارش بازرس مولر در رابطه با دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا و همکاری با تیم ترامپ، اگرچه علی الظاهر به نفع ترامپ و تیمش بوده است اما می‌تواند باعث استیضاح ترامپ ‌شود. این احتمالی است که مهدی حسن (تحلیلگر سیاسی وبگاه خبری اینترسپت ) هم اخیرا در مورد آن توییت کرده و آن را تایید نموده است. او در توییت خود آورده است: " "من نمی‌دانم چگونه می‌توان این گزارش را خواند و نتیجه گیری نکرد که استیضاح ترامپ نزدیک است؟"

در کنگره و سنای آمریکا هم دو نظر مختلف در رابطه با گزارش مولر وجود دارد. اکثر نمایندگان جمهوری خواه موافق گزارش مولر بوده و آن را موید بی گناهی ترامپ می‌دانند اما در بین دموکراتها اختلاف نظر است. برخی نمایندگان مانند الکساندرا کورتز و راشیدا تلیب معتقدند که گزارش مولر به ضرر ترامپ تمام شده و می‌تواند به استیضاح ترامپ تمام شود در صورتی که برخی دموکراتهای دیگر معتقدند گزارش به نفع ترامپ تمام شده و او این بازی را برده است.

استنی همیلتون هویر یکی از رهبران جبهه‌ دموکرات اعلام کرده است که این گزارش احتمالا خللی در روند ریاست جمهوری ترامپ ایجاد نمی‌کند اما او همزمان اعلام کرده است که کمتر از 18 ماه دیگر انتخابات برگزار می‌شود و مردم قضاوت خواهند کرد.

در مقابل اظهارات هویر، برخی از طرفداران دموکراتها خشمگین شده و معتقدند این اظهارنظر هویر غیرمسئولانه بوده و موجب تضعیف قانون اساسی خواهد شد. جمیله بویی در نیویورک تایمز طی گزارشی این اظهار نظر هویر را بزدلانه و اشتباه دانسته و آن را موجب محدود شدن انتخابهای سیاسی دموکراتها دانست. بسیاری از دموکراتها معتقدند حتی اگر استیضاح ترامپ شدنی و جدی نباشد، باز باید توسط دموکراتها بزرگ جلوه شود تا از طریق ایجاد ترس در دل ترامپ و تیمش کفه‌ی ترازو را به نفع دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 بالا ببرد.

اکنون باید صبرکرد و دید که نهایتا ماجرای انتشار گزارش بازرس مولر به چه نتایجی منجر می‌شود و آیا می‌تواند برای ترامپ و تیمش مشکل ایجاد کند یا باز هم رئیس جمهور جنجالی آمریکا زیرکانه از این دردسر می‌گریزد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • امین امین
    0

    ماندن ترامپ اتفاقا بسیار به نفع ایران و مردم هست، ترامپ رو بازی میکنه ، مثل اوباما با نفاق و نیرنگ نیست، آیا میشد بهتر از این مردم ایران از سیاست های امریکا مطلع بشن و بهتر از این با هم متحد بشن؟ آیا شکی دارید که سیاست آمریکا یکی هست، اوباما با فریب و ترامپ با زور جلو میره ولی یه هدف دارن؟ فکر میکنیم اوباما بهتر از ترامپ بود؟ یه سوال ، مگر تحریم ها و خروج از برجام نباید اول به تایید سنا برسه ؟ اونا که نماینده مردم آمریکا هستن دیگه، پس نمیشه گفت سیاست آمریکا یکی نیست و تغییر میکنه

  • نگین
    0

    برای دومین بار ترامپ برنده میدان در ریاست جمهوری امریکا می شودشک نکنید به ایران نگاه کنید تمام خط دهیهایش را از روس جنایتکار می گیرد چون ما نه قانون داریم و نه صاحب مملکت هر کی به هر کیه ازهزار دستان هم گذشته

  • ناصر پوررمضان
    0

    شخصا ترامپ رو دوست دارم ... یادمون نره که خداوند بی جهت به کسی اینهمه ثروت و قدرت نمیده ... حتما لیاقتش رو داشته ... اوج انسانیتش هم اونجاس که گفت من هرگز مشروبات الکلی مصرف نمیکنم از طرف دیگه به همه وعده هاش هم عمل کرده ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها