ردپای شیخ احمد در فساد در انتخابات اخیر AFC

براساس گزارش یک نشریه آمریکایی، در انتخابات اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا تخلفاتی صورت گرفته است.

ردپای شیخ احمد در فساد در انتخابات اخیر AFC

روزنامه «نیویورک تایمز» در این مورد نوشت: در انتخابات هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که با اکثریت آرای اعضای این کنفدراسیون، محفوظ اختر کایرون از بنگلادش به عنوان عضو زن AFC برای عضویت در شورای فیفا انتخاب شد، اما مریم محمد از مالدیو با بیش از یک دهه فعالیت در فوتبال زنان معتقد است در انتخابات اخیر AFC تخلف صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، مریم محمد معتقد است شیح احمد الفهد آل‌صباح از کایرون در این انتخابات حمایت کرده و رأی‌دهندگان را برای رأی دادن به این کاندیدای بنگلادشی تشویق کرده است. مریم محمد در این زمینه شکایتی از هیئت نظارت بر انتخابت AFC و تعدادی از اعضای این کنفدراسیون تنظیم و به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ارسال کرده است.

طبق گزارش «نیویورک تایمز»، پیش از شروع انتخابات، تعدادی از رأی‌دهندگان در سوئیت مجلل شیخ احمد واقع در هتل حیات که نزدیک مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در شهر کوالالامپور است، دور هم جمع شده‌اند و در همان جا تصمیم‌گیری برای رأی دادن به گزینه‌های مدنظر صورت گرفته است.

مریم محمد به «نیویورک تایمز» گفته است شیخ احمد به وی گفته که از انتخابات کنار بکشد چون او تصمیم گرفته به کایرون رأی بدهد. طبق ادعای مریم محمد اگر او از کاندیداتوری‌اش کنار می‌کشید، شیخ احمد او را در پستی دیگر در فیفا یا AFC قرار می‌داد و اگر این کار را نمی‌کرد دوران حرفه‌ای او تمام می‌شد و حتی کشور او یعنی مالدیو ممکن بود ضربه بخورد.

سخنگوی شیخ احمد در شورای المپیک آسیا پاسخی به این ادعا نداد و ترجیح داده است در این خصوص سکوت کند. در انتخابات اخیر در واقع از پیش تعیین شده که چه مسئولی نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا در فیفا باشد. در همین انتخابات هم شیخ سلمان بن‌ابراهیم آل‌خلیفه برای یک دوره چهار ساله دیگر در ریاست AFC ابقا شد، اما رقبای وی پیش از انتخابات از کاندیداتوری خود انصراف داده بودند.

براساس اظهارات چند عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک شب پیش از انتخابات AFC که در تاریخ 6 آوریل (17 فروردین) برگزار شد، آنها لیستی متشکل از 16 کاندیدا که توسط شیخ احمد تهیه شده بود، دریافت کرده‌اند. در نهایت هم تمامی این 16 کاندیدا در انتخابات به پیروزی رسیدند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این انتخابات تحت‌نظارت یک نهاد مستقل و با توجه به دستورالعمل‌های موجود برای اطمینان از انتخابات عادلانه، صادقانه و معتبر برگزار شده است.

در حدود یکسال پیش بود که ریچارد لای، رئیس اتحادیه فوتبال گوام و عضو پیشین کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به‌دلیل فساد مالی و عضو کمیته حسابرسی و انطباق فیفا به‌مدت 90 روز از هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم شد. لای به جرم خود مبنی بر دریافت یک‌میلیون دلار رشوه از کاندیدای مردودشده فیفا یعنی محمد بن همام و عضو اتحادیه فوتبال کویت و شورای المپیک آسیا یعنی شیخ احمد اعتراف کرده است.

شیخ احمد هم در پی این اتهام از عضویت در شورای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) استعفا کرد تا از خود در برابر این اتهام دفاع کند. او که رئیس شورای المپیک آسیاست و از سال 1992 هم عضو کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) است، همچنین در سال 2013 کمک شایانی به توماس باخ آلمانی برای پیروزی در انتخابات ریاست نهاد IOC کرد.

شیخ احمد الفهد آل‌صباح همچنین در ماه نوامبر سال گذشته به‌طور موقت از سمت خود در کمیته بین‌المللی المپیک و ریاست کمیسیون همبستگی المپیک کناره‌گیری کرد تا خود را از اتهاماتی که به وی و چهار نفر دیگر در زمینه به خلق ویدئوهایی جعلی وارد شده تبرئه کند. اشتفان گرودکی، دادستان ژنو متهمان این پرونده را به خلق ویدئوهایی جعلی برای توطئه علیه دو مقام دولتی کویت - نخست‌وزیر وقت کویت و سخنگویش که مربوط به سال 2012 می‌شود - متهم کرده بود. شیخ احمد مدعی شده که این دو مقام پیشین دولتی کویت، دست به پولشویی زده‌اند، از بودجه عمومی سوء‌استفاده کرده‌اند و در تلاش برای سرنگونی دولت بوده‌اند و گفته بود شواهدش بر اساس اسناد کامپیوتری و فیلم‌های ضبط‌شده است.

طبق ادعای این نشریه آمریکایی، شیخ احمد همچنین در انتخابات اخیر AFC از کاندیدای قطری حمایت کرد و با لابی که داشت، موفق شد برای آنها دو کرسی در نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا و شورای فیفا بگیرد. مریم محمد مدعی شده که در گردهمایی برخی از اعضای AFC در سوئیت مجلل شیخ احمد، شیخ حمد بن‌خلیفه بن‌احمد آل‌ثانی رئیس فدراسیوت فوتبال قطر نیز حضور داشته است.

وحید کاردانی (عضو ایرانی الاصل AFC) که رئیس روابط بین‌الملل کنفدراسیون فوتبال آسیا است و از همان اوایل دوران حرفه‌ای خود با شیخ احمد کار کرده است، نسبت به این ادعاها واکنشی نشان نداده است و مسئولان قطری نیز از اظهارنظر در این خصوص طفره رفته‌اند.

منبع: تسنیم

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها