سیاره ای به عنوان جانشین کره زمین شناسایی شد

یکی از سیستم‌های سیاره‌ای بسیار مشهور که دارای سیاره‌هایی با ابعاد و وضعیت جو مشابه زمین هست می‌تواند اولین گزینه جانشینی کره زمین برای زندگی آیندگان باشد.

سیاره ای به عنوان جانشین کره زمین شناسایی شد

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند امکان زندگی انسان‌ها در آینده در سیاره های سیستم سیاره‌ای TRAPPIST-۱ وجود دارد.

مسکونی کردن سایر سیاره‌ها به یکی از بحث‌های بسیار جذاب بین دانشمندان در سال‌های اخیر در دنیا تبدیل شده است. کارشناسان در طرح‌هایی متفاوت در نظر دارند به مسکونی کردن سیاره هایی چون کره ماه و مریخ بپردازند.

در جدیدترین پژوهش‌های انجام شده دانشمندان به بررسی امکان زندگی و قابل سکونت بودن سیستم‌های سیاره ای، چون TRAPPIST-۱ پرداخته‌اند.

این سیستم سیاره‌ای یکی از جذاب‌ترین سیستم‌های کشف شده است. TRAPPIST-۱ در فاصله ۴۰ سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد و در آن هفت سیاره تقریباً به اندازه کره زمین به دور ستاره‌ای کوتوله و قرمز گردش می‌کنند.

کارشناسان به تازگی نتیجه‌های مطالعه خود درباره این سیستم ستاره‌ای را منتشر کرده اند که در آن به بررسی امکان مسکونی کردن سیاره‌ها و زندگی انسان‌ها در آن پرداخته شده است.

از جمله دلایلی که کارشناسان پیش بینی می‌کنند امکان زندگی انسان‌ها در سیاره‌های این سیستم سیاره‌ای که با نام‌های TRAPPIST-۱b تا TRAPPIST-۱h وجود دارد این است که مدار این سیاره‌ها به دور ستاره کوتوله قرمزشان بسیار نزدیک و همه آنها در فاصله تقریبی بین سیاره عطارد و خورشید قرار دارند و بنا بر آمار‌های علمی باید جوی بسیار سوزان داشته باشند، اما به طرزی باور نکردنی و شگفت انگیز جو این سیاره‌ها سرد و نسبتاً خنک است.

هفت سیاره سیستم سیاره ای-۱ TRAPPIST در فاصله بسیار نزدیکی از هم قرار دارند و به نوعی به هم قفل شده اند، اما از جمله شگفتی‌های این سیستم تفاوت هر یک از سیاره‌ها با یکدیگر است. برخی از آنها دارای آتش فشان و برخی دیگر دارای اقیانوس در سطح خود هستند.

با وجود تابش بالای اشعه ستاره کوتوله قرمز این سیستم سیاره‌ای به دلیل آنکه یک روی سیاره‌ها همواره پشت به ستاره قرار دارد منابع آب آن امکان دارد دور از آسیب ناشی از اشعه کوتوله قرمز قرار داشته باشد.

برخی از سیاره‌های سیستم سیاره ای-۱ TRAPPIST دارای فعالیت آتشفشانی هستند و این سبب می‌شود تا جوی پایدار داشته باشند که می‌تواند برای زندگی انسان‌ها در آینده مفید باشد.

تیم پژوهشی دانشگاه آریزونا به مطالعه درباره سیستم سیاره ای-۱ TRAPPIST می‌پردازد اعلام کرده است امکان دارد در سیاره TRAPPIST-۱g این سیستم سیاره‌ای، اقیانوسی وجود داشته باشد، زیرا اثر‌هایی از وجود نیرو‌های جزر و مد در آن مشاهده شده است و به این ترتیب در صورت زندگی انسان‌ها در آینده در این سیاره امکان استخراج آب برای زنده ماندن انسان وجود دارد.

به گفته دانشمندان سیستم سیاره ای-۱ TRAPPIST یکی از مهمترین مکان‌ها برای جست و جو امکان زندگی انسان خارج از سیاره زمین است.

منطقه قابل زیست به منطقه‌ای مابین سیاره با ستاره اش گفته می‌شود که دارای فاصله‌ای ویژه باشد، هر هفت سیاره -۱ TRAPPIST دارای پوشش هسته‌ای از جنس سنگ هستند و شباهت فراوان به کره زمین دارند.

نتیجه‌های ۲ مطالعه درباره این سیستم سیاره‌ای در نشریه Astrophysical Journal منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها