استفاده از روشی ناامن برای نگهداری گذرواژه کاربران در اینستاگرام

رمز عبور میلیون‌ها کاربر اینستاگرام در فایل‌هایی به صورت متون ساده نگهداری و ذخیره سازی می‌شوند که امکان هک آن بسیار بالاست.

استفاده از روشی ناامن برای نگهداری گذرواژه کاربران در اینستاگرام

اسناد تازه منتشر شده نشان می‌دهد فیسبوک میلیون‌ها کلمه عبور کاربران اینستاگرام را به صورت متن‌های ساده ذخیره سازی کرده و در اختیار عموم قرار داده است.

این خبر در حالی منتشر شد که شبکه اجتماعی فیسبوک هنوز درگیر پرونده‌های پیشین نقض حریم خصوصی کاربران است و در بسیاری از موارد متهم شناخته شده است. به نظر می‌رسد رسوایی‌های این شبکه اجتماعی پایانی ندارد و هر روز ابعاد تازه‌ای از نقض حریم خصوصی کاربران در فیسبوک و شبکه‌های اجتماعی زیر مجموعه‌اش منتشر می‌شود.

پس از انتشار این خبر مسئولان فیسبوک نسبت به آن واکنش نشان داده و انتشار گذرواژه میلیون‌ها کاربر در فضای مجازی را تایید کردند. یکی از مدیران ارشد این شبکه اجتماعی گفت: متاسفانه انتشار این گذرواژه‌ها در متون ساده در ابتدا ابعاد محدودی داشت ولی حالا به میلیون‌ها نفر گسترش پیدا کرده است. ذخیره سازی در این شکل از سال ۲۰۱۲ آغاز شده است و به علت بروز مشکلاتی رمز گذاری روی فایل‌های موجود به صورت دقیق انجام نگرفته است.

ابعاد این رسوایی بسیار بزرگ است و مدارک نشان می‌دهد حدود ۲۰۰۰۰ نفر از کارمندان و کاربران فیسبوک به این فایل‌ها دسترسی پیدا کردند. ولی مدیر امنیت شبکه فیسبوک با رد این ادعا، گفت: هنوز هیچ دلیلی برای سوء استفاده از گذرواژه‌ها ارائه نشده است و ما قویا هر گونه دسترسی کارمندان خود به حساب کاربری، کاربران اینستاگرام را تکذیب می‌کنیم. کارشناسان بخش امنیت شبکه اجتماعی فیسبوک در بازه‌های زمانی معینی به کاربران فیسبوک و اینستاگرام پیام‌هایی مبنی بر تغییر رمز کاربری ارسال می‌کنند تا سطح ایمنی را افزایش دهند.

مدیران فیسبوک به کاربران این شبکه اجتماعی و اینستاگرام اطمینان دادند که با بروزرسانی اپلیکیشن‌های خود و تغییر رمز عبور در بازه‌های زمانی معین می‌توانند با خیالی آسوده به ارتباط با دوستان مجازی خود ادامه دهند. هرچند تعداد بسیار زیادی از کارشنان فناوری و کاربران این شبکه‌های اجتماعی نسبت به چنین گفته‌هایی با دیده تردید می‌نگرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها