مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌ها خرید قطعات خودرو را با سختی مواجه کرده است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌ها خرید قطعات خودرو را با سختی مواجه کرده است.

مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌ها خرید قطعات خودرو را با سختی مواجه کرده است

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی خارجی آماده فروش قطعات به ایران هستند، اظهار داشت: مشکلات بانکی ناشی از اعمال تحریم‌ها خرید قطعات خودرو را با سختی مواجه کرده است.

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه به این دلیل مشکلات بسیاری در حوزه تأمین قطعات مورد نیاز تولید خودرو در کشور وجود دارد گفت: یکی از دلایل تأخیر خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده این است که پانزده درصد قطعات موردنیاز خودروهای داخلی وارداتی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران این قطعات با تأخیر وارد کشور شد گفت: از سوی دیگر عدم نقدینگی خودروسازان و مطالبات قطعه‌سازان، تعهدات معوق خودروسازان را افزایش داد.

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود این شرایط اکنون تولید خودروسازان افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های خودروسازی در سال جاری به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات خودروسازان مربوط به هزینه‌های سربار و نیروی مازاد در شرکت‌های خودروسازی است افزود: در حال حاضر شرکت سایپا یازده هزار نفر نیروی مازاد دارد و از طرفی سود ناشی از تسهیلات بانکی کلانی که خودروسازان دریافت کرده‌اند، هزینه زیادی به آنها تحمیل کرده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صمت درباره عدم تحقق تعهدات خودروسازان درباره واگذاری خودروهایی که ثبت سفارش شده‌اند، اظهار کرد: براساس گفته وزیر حدود یک‌میلیون خودرو ثبت سفارش شده است که برای صد هزار عدد از این خودروها کاری نمی‌توان کرد زیرا خودروسازان خارجی بودند و از ایران رفته‌اند.

حسینی‌کیا در رابطه راهکار وزیر در رابطه با این مشکل گفت: مصالحه شرکتها با مشتری و فروش خودروهای جایگزین داخلی، پرداخت سود و جریمه پول سفارش‌دهندگان و بازگشایی واردات خودرو که البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به این مورد رغبتی ندارد، راهکار فروش خودروی خارجی ثبت سفارش شده بود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: البته پیشنهادی نیز از سوی بنده داده شد که از 13 هزار خودروی معطل در گمرک به این افراد داده شود که گفتند تعداد این خودروها محدود است و صاحبان آنها از قبل مشخص شده است و بخشی از آنها نیز مشکلات قضایی دارند که براین اساس از این راه نیز نمی‌توان اقدام کرد.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها