نخستین مولکول های تشکیل جهان رصد شدند

یک رصدخانه پرنده نخستین مولکول های تشکیل شده پس از انفجار بزرگ در جهان را رصد کرده است.

نخستین مولکول های تشکیل جهان رصد شدند

یک رصدخانه پرنده مولکول‌های تشکیل شده درجهان و پس از انفجار بزرگ را رصد کرده است.

رصد خانه Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy ناسا یا SOFIA هیبرید هلیوم، ترکیبی از هلیوم و هیدروژن در فاصله حدود ۳ هزار سال نوری از زمین رصد کرده است.

این رصد خانه پروژه مشترک بین ناسا و مرکز فضایی آلمانی است و در حقیقت یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷-SP است که در ارتفاع ۴۵ هزار فوتی زمین پرواز می‌کند تا مشاهدات آن تحت تأثیر اتمسفر زمین قرار نگیرد.

به هرحال مولکول کشف شده در سحابی سیاره‌ای NGC۷۰۲۷ قرار دارد.

صدها هزار سال پس از انفجار بزرگ جهان داغ و مملو از اشعه اتم‌ها بود. در آن زمان تنها چند نوع اتم وجود داشتند از جمله هیدروژن، هلیوم و لیتیوم. به‌هرحال تحقیقی جدید نشان می‌دهد ۱۰۰ هزار سال پس از انفجار بزرگ جهان به اندازه کافی سرد شد تا هلیوم و هیدروژن ترکیب شوند. در نتیجه مولکولی به نام هیبرید هلیوم به وجود آمد.

هنگامی‌که جهان به اندازه کافی سرد شد، اتم‌های هیدروژن با هیبرید هلیوم واکنش نشان دادند و مولکول هیدروژن به وجود آمد و همین امر زمینه را برای تشکیل ستاره‌ها فراهم کرد. از این نقطه به بعد ستارگان عناصر دیگر در کهکشان‌ها را به وجود آوردند.

هرچند هیبرید هلیوم در آزمایشگاه تولید و آزمایش شده است، اما این نخستین باری است که این مولکول در فضا رصد شده است. به این ترتیب می‌توان دانش بیشتری از جهان در سال‌های اولیه پیدایش یافت.

«هارولد یورک» مدیر مرکز SOFIA در سیلیکون ولی می‌گوید: این مولکول در فضا وجود داشت اما به ابزارهای صحیح نیاز است تا رصد در موقعیت و مکان مناسب انجام شود. SOFIA توانست این کار را به طور ایده آل انجام دهد.

گوستن مؤلف این تحقیق از انستیتو مکس پلانک آلمان می‌گوید: سال‌های متمادی فقدان شواهد درباره وجود هیبرید هلیوم در فضای بین ستاره‌ای یک چالش مهم ستاره شناسی به حساب می‌آمد.

دانشمندان از دهه ۱۹۷۰ میلادی در پی کشف هیبرید هلیوم در سحابی سیاره‌ای NGC۷۰۲۷ بوده‌اند. دانشمندان به دلیل وجود اشعه‌های نور مافوق بنفش و گرمای ناشی از یک ستاره پیر معقتد بودند این سحابی محیط لازم برای تشکیل هیبرید هلیوم را دارد. اما نظریه مذکور تاکنون تأیید نشده بود.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها