تامین نیاز نهاده‌های دامی تولیدکنندگان گوشت

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: با توجه به تخصیص ارز دولتی برای واردات جو، ذرت و کنجاله سویا، نیاز تولیدکنندگان به این نهاده‌ها به طور کامل بر آورده شده است.

تامین نیاز نهاده‌های دامی تولیدکنندگان گوشت

حمید ورناصری گفت: یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان گوشت در زمان تولید همواره تأمین نهاده مورد نیاز است که با توجه به تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌های مورد نیاز از جمله جو، ذرت و کنجاله سویا نیاز تولید کنندگان به این نهاده‌ها به طور کامل بر آورده شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اظهار داشت: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های تأمین همه نیاز تولیدکنندگان ابلاغ شده و تولیدکنندگان با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، می‌توانند نهاده‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: طی یک‌ماه گذشته حدود ۶۶۰ هزار تن کنجاله سویا تأمین و دستور توزیع آن به استان‌ها ابلاغ شده که نیاز دو ماه و نیم تولید است تا خیال تولیدکنندگان از نظر تأمین نیاز نهاده‌ها راحت باشد.

ورناصری با اشاره به روند کاهشی قیمت تخم مرغ در بازار اظهار داشت: کاهش قیمت تخم مرغ بسیار زیاد بوده و قیمت به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان به ازای هر شانه رسیده و تولیدکنندگان دغدغه قیمت دارند و باید به طوری برنامه‌ریزی شود که تولیدکنندگان آسیب نبینند و انگیزه تولید و توسعه پایدار، داشته باشند.

وی افزود: البته برنامه‌ای برای افزایش قیمت تخم مرغ نداریم و تنها با ارائه نهاده‌های دامی با قیمت دولتی، شرایط را به گونه‌ای مهیا می‌کنیم که آنها هم متضرر نشوند و هدف حفظ قیمت بازار در حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: در سراسر کشور، روند عرضه گوشت مرغ نیز در راستای برنامه‌های تنظیم بازار ادامه دارد و در تهران روزانه حدود ۱۳۰۰ تن گوشت مرغ گرم با قیمت ۱۱۵۰۰ عرضه می‌شود و در استان‌ها هم روند به همین ترتیب است.

وی با اشاره به ایجاد ثبات نسبی قیمت در بازار مرغ تصریح کرد: قیمت متوسط مرغ در سراسر کشور به ۱۱,۵۰۰ تومان رسیده که رقم مناسبی بوده و بازار مرغ به شرایط خوب و متعادلی رسیده است.

ورناصری ادامه داد: در این حوزه هم روند تولید مناسب است و هم عرضه گسترده‌ای در کشور انجام شده و تحت برنامه‌های نظارتی شرایط بازار متعادل است؛ ضمن اینکه افزایش عرضه و نظارت باعث تسهیل دسترسی مردم به گوشت مرغ شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: در برخی مناطق قیمت مرغ گرم به ازای هر کیلو تا حدودی بالاتر از ۱۱,۵۰۰ تومان است که در آینده نزدیک با عرضه گسترده قیمت در سراسر کشور همسان می‌شود.

وی تصریح کرد: قصد قطع عرضه مرغ را نداریم و روند این عرضه گسترده و تأمین نیاز بازار حداقل تا پایان سال ادامه دارد.

ورناصری ادامه داد: توزیع گوشت گوسفندی و گوساله نیز با قیمت دولتی مصوب با برنامه‌ریزی‌های وسیع انجام شده و در قالب گروه‌های هدف و شبکه‌های توزیع که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تصریح کرد: هنوز موضوع جدیدی در خصوص تغییر قیمت گوشت برای گروه‌های هدف اعلام نشده و این عرضه ادامه دارد و باقیمت‌های مصوب تنظیم بازار، گوشت منجمد گوساله با قیمت حدود ۳۳ هزار تومان و گوشت گوسفند ۴۲ هزار تومان در حال عرضه به گروه‌های هدف از جمله کارمندان و کارگران است.

وی افزود: واردات دام زنده و لاشه گوسفندی افزایش عرضه را در پی داشته و موجب کاهش حدود ده تا دوازده هزار تومانی در قیمت هر کیلو دام زنده و کاهش ده تا پانزده هزار تومانی در قیمت هر کیلو لاشه شده و این روند کاهشی ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اضافه کرد: واردات لاشه به طور روزانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن رسیده و برنامه ریزی برای واردات دام زنده هم برای ۴۰۰ هزار رأس گوسفند بود که ۱۵۰ هزار رأس آن وارد شده و تقریباً هر دو یا سه روز یک بار یک کشتی در بنادر برای تخلیه بار دام پهلو می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تنظیم قیمت بازار گوشت گوسفندی به ازای هر کیلو ۶۵ هزار تومان هدف گذاری شده است که با توجه به حجم واردات و تأمین این محصول رسیدن به این قیمت چندان دور از دسترس نیست.

منبع: صداوسیما

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها