تغییر کاربری شاهرگ‌های طبیعت ایران

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی یزد گفت: تغییر کاربری‌های غیراصولی، فاجعه سیلاب‌ها را افزایش می‌دهد.

تغییر کاربری شاهرگ‌های طبیعت ایران

«رضا باقری فهرجی» با بیان این‌که مسیل‌ها و رودخانه‌ها رگهای طبیعت هستند، اظهار کرد: این رودخانه‌ها وظیفه تغذیه به اجزای طبیعت را برعهده دارند بنابراین هرگونه دخل و تصرف در این شاه رگهای حیاتی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به طبیعت و محیط زیست وارد کند.

وی با اشاره به این‌که در چنین شرایطی انسداد و حذف رودخانه‌ها و مسیل ها موجب تشدید سیلاب و ناپایداری در پایین دست می‌شود، افزود: لذا اجرای عملیات‌های عمرانی و طرح‌های کنترل سیل در بالادست نباید منجر به از بین رفتن و حذف حرایم رودخانه‌ها و به طور کلی امهال رودخانه‌ها و مسیلها در پایین دست شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی یزد، گفت: توجه به حفظ مسیل‌ها یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که باید برنامه ریزان شهری و روستایی و همچنین مردم به آن توجه کنند.

باقری فهرجی در ادامه با بیان این‌که نباید در خشکسالی‌های یک دهه گذشته مدیریت عرصه حوزه‌های آبخیزداری در بالا دست و ساماندهی رودخانه‌ها را فراموش کرد، تصریح کرد: این فراموشی در نهایت منجر به تجاوز به حریم رودخانه، مسدود نمودن آبراهه‌ها در حوزه‌های آبخیزداری بالا دست و حذف رودخانه‌ها در شهرها می‌شود.

این مسئول به اثرات تغییر اقلیم که منجر به خشکسالی‌های غیرمعمول، غیرقابل انتظار و جاری شدن سیلابهای غیرقابل پیش بینی می‌شود، اشاره و خاطرنشان کرد: تغییر کاربری‌های غیر اصولی، بدون تدبیر و آینده نگری و توسعه بی رویه روستاها و شهرها منجر به تشدید سیلاب‌ها و خسارات جبران ناپذیری می‌شود.

وی بیان کرد: برای مدیریت سیلاب‌ها و استفاده بهینه از آب‌های سطحی در ابتدا باید به آب و حوزه آبخیزداران به عنوان یک موجود زنده توجه کرد و حوزه‌های آبخیز استان را به طور جامع مورد بررسی قرار داد.

باقری توجه به عرصه حوزه‌های آبخیز و حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی را از دیگر موارد حائز اهمیت در راستای مدیریت سیلاب‌ها عنوان کرد و افزود: توجه به اجرای طرح‌های بیولوژیک و مکانیکی در قالب طرح‌های آبخیزداری، ساماندهی رودخانه‌ها و حفاظت از حرایم آنها به صورت مستمر و مداوم نقش حیاتی در مواجه با سیلاب‌های خسارت زا دارد.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در پی بارش‌های سیل آسا در نقاط مختلف کشور خسارت‌های سنگینی متحمل مردم و دولت شد لازم است برای کاهش احتمال بروز این چنین حوادثی بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی و به طور کلی مردم در حفظ و توسعه و احیای عرصه‌های طبیعی مشارکتی جدی و مستمر داشته باشند.

منبع: ایسنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها