تصاویری زیبا از مساجد کاشان و شیراز

در سراسر ایران بیش از ۸۰ هزار مسجد وجود دارد، برخی از این مساجد از گذشته برجای مانده‌اند و اثری تاریخی محسوب می‌شوند.

تصاویری زیبا از مساجد کاشان و شیراز

این مسجد‌های تاریخی اغلب به دلیل زیبایی و معماری هنرمندانه‌ای که دارند مورد توجه هستند و برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارند. در این مطلب زیبا‌ترین مسجدهای تاریخی شیراز و کاشان را معرفی کرده‌ایم.

شیراز مسجد نصیرالملک

تصاویری زیبا از مساجد کاشان و شیراز

شیراز شهری است که به دلیل آثار تاریخی بسیار و پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی‌اش شهرت جهانی دارد. بخشی از زیباترین آثار تاریخی این شهر، مساجد زیبایی هستند که به عنوان شاهکار‌هایی از معماری ایرانی در دوران اسلامی برجای مانده‌اند. یکی از زیباترین مساجد ایران مسجد نصیرالملک است که به دلیل شیشه‌های رنگی و کاشی‌های صورتی رنگش به مسجد صورتی ایران مشهور است. این مسجد که از نمونه‌های بی‌نظیر معماری ایرانی است در دوران قاجار ساخته شده.

بهترین زمان بازدید از مسجد نصیرالملک صبح‌ها است یعنی زمانی که نور به‌طور زاویه‌دار می‌تابد و رقصی چشم‌نواز و سحرآمیز از رنگ‌ها و نور‌ها می‌آفریند.

یکی دیگر از مسجد‌های زیبای شیراز، مسجد جامع عتیق است که قدیمی‌ترین مسجد این شهر است. به مسجد عتیق، مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز می‌گویند. این مسجد در دوران صفاریان ساخته شده است. بسیاری از باستان‌شناسان اعتقاد دارند مسجد عتیق بر روی بقایای یک آتشکده مهم ساخته شده است.

مسجد وکیل نیز از زیباترین مسجد‌های ایران و یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز است. این مسجد مانند بقیه بخش‌های مجموعه وکیل در دوران حکومت کریم خان زند ساخته شده است. مسجد وکیل ۱۱ هزار متر مربع مساحت دارد و از بزرگ‌ترین مساجد کشور است.

برخی نصیرالملک را زیباترین مسجد شیراز می‌دانند، اما برخی دیگر اعتقاد دارند مشیرالملک زیباترین مسجد شهر است. ابوالحسن خان مشیرالملک حاکم فارس این مسجد را در دوران قاجار ساخته است. کاشی‌کاری‌های محراب این مسجد و کتیبه سنگ مرمرش که سوره توحید بر روی آن حک شده چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

برای رزرو هتل در شیراز و کم کردن هزینه‌های سفر به این شهر، به صفحه هتل‌های تخفیف دار شیراز بروید.

کاشان

تصاویری زیبا از مساجد کاشان و شیراز

شهرت کاشان بیشتر به خاطر خانه‌های تاریخی‌اش است، اما این شهر چندین مسجد تاریخی زیبا نیز دارد. یکی از مساجد تاریخی کاشان، مسجد جامع کاشان است که قدمتش به دوران سلجوقیان باز می‌گردد و تزئیناتش مربوط به دوران آل بویه است. این مسجد از آجر ساخته شده و ایوانی مرتفع و یک صحن وسیع دارد. مسجد جامع دارای دو شبستان بزرگ و یک شبستان زیرین است که در قسمت شمالی مسجد قرار دارد. بر روی کتیبه گنبدی مسجد که محراب اصلی مسجد را پوشانده نام ملکشاه سلجوقی و وزیر او خواجه نظام‌الملک طوسی نیز حک شده است. مناره‌های آجری این مسجد سومین مناره تاریخی ایران است.

یکی دیگر از زیباترین دیدنی‌های کاشان مسجد و مدرسه آقابزرگ است که در دوران قاجار ساخته شده. این مسجد با سرمایه حاج محمدتقی خانبان برای برگزاری نماز جماعت و جلسات درس و بحث دامادش ملا مهدی نراقی دوم ساخته شده است. ملا مهدی نراقی برادر ملا احمد نراقی ملقب به آقا بزرگ است. در معماری این بنا و کاشی‌کاری‌ها تزیینات اندکی وجود دارد که به دلیل طراحی هنرمندانه‌ای که دارند، بسیار ارزشمند هستند. تزیینات این مسجد و مدرسه به گچبری، نقاشی، کار‌های چوبی (کنده‌کاری، گره‌چینی، آلت و لقط) مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری و رسمی‌بندی و یزدی‌بندی منحصر می‌شود. یک جفت درِ نفیس (درِ مدخل اصلی مسجد) که کنده‌کاری شده و با گره‌چینی و گل میخ تزئین شده انیز در این مسجد هست که ارزش بسیار زیادی دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها