آژاکس؛ افسانه ترسناک غول‌های بزرگ اروپا

شاگردان اریک تن هاگ می‌خواهند تاریخ‌سازی کنند. اتفاقی که برای آن‌ها تکراری نیست اما جدید هم نیست.

آژاکس؛ افسانه ترسناک غول‌های بزرگ اروپا

به گزارش خبر فوری ؛ آژاکس برای دومین بار در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا به بازی بازگشت و به مرحله بعدی صعود کرد. دفعه بعدی که خواستید روی این تیم با دوستانتان شرط بندی کنید، حواستان باشد که این تیم ممکن برای بار سوم در ماه آینده و برای بار چهارم در ژوئن همین کار را تکرار کند. واقعیت این است که آژاکس، بزرگ‌ترین روایت از تاریخ مدرن لیگ قهرمانان اروپاست. داستان آن‌ها با همه آن‌هایی که تاریخ سازی کرده‌اند، متفاوت است. اگر حضرت داوود فقط یک بار جالوت را به خاک و خون کشید، آژاکسی‌ها در شش هفته دو غول بزرگ را زمین‌گیر کردند. این اتفاق برای باشگاهی که از نظر مالی هم چندان قدرتمند نیست، یک پیروزی تاریخی است.

یک ماه پیش، آن ها با چهار گل رئال مادرید را از جامی که سه دوره اخیرش را با قهرمانی به پایان رسانده، اخراج کردند. خبر پیروزی آن‌ها مقابل قهرمان اروپا، مثل بمب در فوتبال اروپا منفجر شد. مردم عادی از دیدن آن چه رخ داد، هیجان‌زده بودند. همه خواهان تماشای بازی تیمی بودند که مثل بزرگ‌ترین جریان‌های ضد سرمایه‌داری اخیر، به جنگ ثروتمندان رفته است. پیروزی 1-2 مقابل یوونتوس، به همه نشان داد که آژاکس دقیقا چه کار می‌کند. وقتی آن‌ها در نیمه دوم زیر فشار حملات یوونتوس قرار گرفتند، به نظر می‌رسید این فشار برای هیچکدامشان اهمیتی ندارد. همه بازیکنان آژاکس حواسشان به بازی منظم تیمشان بود. همین کافی بود تا آن‌ها یوونتوس را از لیگ قهرمانان اروپا حذف کنند.

البته آن‌هایی که فینال 1996 را دیده بودند، به ایندیپندنت گفتند این پیروزی به سختی می‌توانست برایشان شیرین باشد. همان فینالی که یوونتوس آن را از آژاکس آماده برد اما همه هلندی‌ها مطمئن بودند تورینی‌ها جام را با دوپینگ به خانه برده‌اند. آژاکسی ها برای اولین بار از سال 1997 دوباره به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیدند و جنگ با یوونتوس برای به دست آوردن این جایگاه، برای پسران آمستردامی حکم انتقام را داشت. فاصله زیاد اقتصاد یوونتوس و آژاکس باعث شده بود یکی از بااستعدادترین باشگاه‌های هلند، بیش از 20 سال صبر کند تا دوباره به اوج بازگردد. حالا اما هیچکس تعجب نمی‌کند اگر آن‌ها منچسترسیتی یا تاتنهام را شکست دهند. اما صرف نظر از آن که آیا آژاکس اتفاق‌های سال 1995 و آن نسل افسانه‌ای را تکرار می‌کند یا آن‌ها باز هم به قهرمانی‌های بی‌پایان در هلند قناعت می‌کنند، حقیقت این است که پیروزی‌های آژاکس چیزی فراتر از یک نتیجه عادی است. حالا آن‌ها می‌خواهند همین اتفاق غیرعادی را تکرار کنند.

اسطوره آژاکس، یوهان کرایوف یک درباره فلسفه آژاکس گفت: «آژاکس باید اعتقاد داشته باشد که می‌تواند هر تیم ثروتمندی را شکست دهد. چرا که من هرگز ندیده‌ام یک کیسه پول گلزنی کند.» فلسفه آژاکس کرایوف در سی سال اخیر سرشار از پیشرفت‌های بزرگ برای باشگاه هلندی بود اما آن‌ها هرگز نتوانسته بودند به سطح طلایی خودشان بازگردند و حالا پس از سال‌ها، به اوج رسیده‌اند. آن هم با الهام از مسیری که سال‌ها پیش طی کرده بودند. بودجه مالی آژاکس، از خیلی از قهرمانان فوتبال کشورهای اروپایی کم‌تر است (حتی از سلتیک). اما امسال، یک سال مالی متفاوت برای اهالی آمستردام است. سالی که سال‌ها سرمایه‌گذاری باشگاه روی نوجوانان و جوانان به نتیجه رسیده و حالا زمان برداشت رسیده است. تعدادی از جوانان این ترکیب آژاکس از خیلی از بازیکنان بالغ هم بازی بهتری ارائه می‌دهند. نه به دلیل این که آن‌ها بدون فشار «ستاره بودن» بازی می‌کنند (البته که ستاره هم هستند) بلکه به آن دلیل که آژاکسی‌ها پذیرفته‌اند فوتبال فقط بخشی از بدن شما را درگیر نمی‌کند. فوتبال به روح و وجود هم نیاز دارد و شاید همین باعث شده تا آن ها بیشتر از بایرن مونیخ امتیاز کسب کنند، رئال مادرید را شکست دهند و حالا یوونتوسی را راهی خانه کنند که بیش‌تر از بودجه آن‌ها در چند سال اخیر، فقط در تابستان برای کریستیانو رونالدو خرج کرده است.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها