کلاه‌برداری تلگرامی که هنوز قربانی می‌گیرد!

اگر روزگاری برنامه‌های ماهواره‌ای و کلاه‌برداران تلفنی جیب افراد خوش خیال را خالی می‌کردند، این روزها شیادان در تلگرام و اینستاگرام دام‌هایشان را پهن کرده‌اند و لحظه‌ای غفلت برای خالی کردن حساب بانکی شما کافی است.

کلاه‌برداری تلگرامی که هنوز قربانی می‌گیرد!

احسان (اسم مستعار) در تلگرام با یک کانال به ظاهر پر عضو آشنا می‌شود که وعده ارسال ماشین اصلاح USB قابل استفاده با گوشی را با پرداخت تنها هزینه پست می‌دهد و به ظاهر تنها در صورت رضایت مشتری مبلغ آن را دریافت می‌کند. اما درست پس از تلاش برای واریز 17 هزار تومان هزینه پستی از طریق درگاه بانکی معرفی شده توسط ادمین همان کانال، متوجه اخراج شدن از کانال و خالی شدن حساب بانکی خود به واسطه چند تراکنش می‌شود.

هنگامی که احسان ماجرا را با ما در میان می‌گذارد، نه تنها متوجه می‌شویم چنین کالایی فانتزی است و وجود خارجی ندارد، بلکه دروازه پرداخت اینترنتی هم کاملاً ساختگی است و احسان طعمه حقه قدیمی اما هنوز مؤثر شده است.
بررسی‌های نشان می‌دهد کم نیستند کانال‌هایی که با وعده فروش کالاهای فانتزی و ممنوعه حساب بانکی افراد زیادی را خالی می‌کنند. گاهی وعده چیزهای فانتزی که وجود خارجی ندارند، گاهی هم با وعده فروش اقلام ممنوعه‌ای که به خاطر تابو بودن آنها کمتر کسی حاضر به صحبت کردن درباره آن می‌شود. جالب‌تر اینکه دست کم در این مورد مشخص بررسی ما نشان می‌دهد فعالیت آنها به قوت خود باقی است.

در هنگام خرید اینترنتی توجه کردن به چند نکته ساده می‌تواند مانع از چنین ماجراهایی شود. در اولین گام همواره باید به صفحه درگاه بانکی دقت کرد تا زیرمجموعه یکی از دامنه‌های معتبر رسمی باشد و از وارد کردن اطلاعات کارت بانکی در صفحات با آدرس‌های ناشناخته و عجیب خودداری کنید. در این مورد مشخص صفحه بانکی به سادگی هرچه تمام و به طور کاملاً ناشیانه جعل شده است به آسانی می‌توان از طریق دامنه و عناصر غیر عادی موجود در آن به ساختگی بودن درگاه پی برد.

در صورتی هم که قربانی چنین شیادی‌هایی شده‌اید، بهتر است خجالت را کنار بگذارید و در سریع‌ترین زمان ممکن با مراجعه به دادسرای محل سکونت خود کمک دریافت کنید

منبع: شهر سخت افزار

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها