اولین مولکول انفجار بزرگ در فضا کشف شد

شناسایی مولکول‌های اولیه شکل دهنده سیاره‌ها می‌تواند به آگاهی انسان از چگونگی شکل گیری جهان کمک کند.

اولین مولکول انفجار بزرگ در فضا کشف شد

به گفته دانشمندان زمانی که انفجار بزرگ در حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش روی داده، میزانی فعل و انفعال‌های شیمیایی پس از آن درفضا به وجود آمده است که درنتیجه آن مولکول‌های اولیه تشکیل شده اند.

این مولکول‌ها در شکل گیری سیاره‌ها و کهکشان‌ها اثرگذاربوده اند و به نام مولکول‌های اولیه شناخته می‌شوند.




کارشناسان ابتدا مولکول HeH را تحت نام مولکول اولیه شناسایی کردند، هرچند که شواهدی از آن در فضا پیدا نشد.

در جدیدترین پژوهش‌ها که در نشریه nature منتشر شده است کارشناسان اعلام کرده‌اند پس از انفجار بزرگ، HeH+ در یک پیوند مولکولی شکل گرفته است زمانی که اتم‌های هلیوم و پروتون با هم ترکیب شده‌اند؛ هر ۲ عنصر هیدروژن و هلیوم به میزان فراوان در جهان وجود دارند.

دانشمندان پیشتر در سال ۱۹۲۵ توانسته بودند یون مولکولی را دریک آزمایشگاه مورد مطالعه قرار دهند و این شروعی بر جست و جوی طولانی برای مطالعه درباره HeH+ بود.


شیمی جهان از HeH+ شروع شده است


محققان در موسسه ماکس پلانک اعلام کرده‌اند شیمی جهان از HeH+ شروع شده است و فقدان شواهد قطعی از وجود آن در فضای بین ستاره‌ای برای مدت زمان طولانی معضلی برای علم ستاره شناسی بوده است.

پس از سال‌ها در اواخر دهه ۱۹۷۰ دانشمندان امیدوار به کشف این ماده شدند و اعتقاد داشتند می‌توان آن را در بین سحابی‌ها یا موادی که در اثر انفجار ابرنواختر از آن خارج می‌شود، پیدا کرد.




کارشناسان اکنون اعتقاد دارند مخلوطی از هیدروژن با هلیم نیتروژن غیرفعال در محیطی با هزاران درجه سلیسیوس حرارت می‌تواند سبب ایجاد مولکول‌های شکننده اولیه شود.

نکته قابل توجه این است که این پدیده در آسمان قابل مشاهده نیست و تنها می‌توان با استفاده از مدل‌های نظری آن را توسعه داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها