با انتخاب صحیح پزشك متخصص و سؤال در مورد عوارض احتمالی عمل زیبایی نتیجه بهتری خواهید گرفت

زیبایی با خطر مرگ

گرایش به عمل‌های زیبایی هرساله در سراسر دنیا بیشتر می‌شود.

زیبایی با خطر مرگ

در دهه‌های گذشته كمتر كسی می‌دانست كه جراحی زیبایی بینی چیست و همه باور داشتند كه عضو خدا‌دادی را هرگز نباید دستكاری كرد، اما امروزه برخی افراد به دنبال زیباتر‌‌شدن هستند كه البته چنین گرایشی، لزوما منفی تلقی نمی‌شود .

اما باید روی دیگر زیباتر شدن از طریق جراحی‌های پلاستیك و روش‌های كم‌تهاجمی نوین امروزی هم توجه داشت؛ به‌ویژه آن‌كه با ورود افراد غیرمتخصص به حوزه جراحی زیبایی شاهد بروز عوارض زیادی در حوزه اعمال زیبایی نیز هستیم. به همین دلیل، رئیس انجمن جراحان پلاستیك به بیماران توصیه می‌كند قبل از عمل جراحی به سایت جراحان پلاستیك مراجعه كرده و نام پزشك خود را در آن جست‌وجو كنند تا از صحت تخصص آن مطلع شوند. همچنین هر بیماری كه به پزشك مراجعه می‌كند عوارض عمل جراحی را از پزشك خود بپرسد، زیرا بسیاری از عمل‌های زیبایی عوارض دائمی دارند كه باید قبل از عمل از آن مطلع شد. ما نیز پای صحبت‌های دكتر علی بیژنی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیك و رئیس انجمن جراحان پلاستیك نشسته‌ایم .

نكته‌ای كه تمام افراد متقاضی اعمال زیبایی باید مد‌نظر داشته باشند، آن است كه احتمال عارضه بعد از هر عمل وجود دارد كه گاهی به علت عدم تبحر جراح است و گاهی نیز توام با جراحی كه مسلما مورد دوم قابل ترمیم است، اما با انتخاب صحیح جراح متخصص و سؤال در مورد عوارض احتمالی عمل مطمئنا شخص نتیجه بهتری خواهد گرفت.

بكش و خوشگلم كن !
مسلما هر عملی عارضه مربوط به خودش را دارد، مثلا در مورد بینی از تغییر فرم تا كوتاه‌شدن آن گرفته تا آسیب‌دیدن پوست بینی ممكن است پیش بیاید. مثلا در جراحی پلك، شایع‌ترین عارضه‌ای كه ممكن است اتفاق بیفتد عدم توانایی در بستن كامل پلك‌هاست كه در بدترین حالت به علت زیاد برداشتن پوست اتفاق می‌افتد.

در مورد ساكشن (خارج كردن چربی‌های شكم و پهلوها) نیز ممكن است در شرایطی ناهماهنگی سطح پوست، سوزاندن و از بین رفتن قسمتی از پوست اتفاق بیفتد. متاسفانه گاهی نیز پارگی احشای داخلی به علت عدم تبحر جراح ایجاد می‌شود كه ممكن است به مرگ نیز منجر شود.

احتیاط در عمل لیپوساكشن
متاسفانه این روزها بیشترین فاجعه را در انجام عمل جراحی ساكشن توسط افرادی می‌بینیم كه متاسفانه یا صلاحیت حرفه‌ای این كار را ندارند یا كار را به تكنسین‌ها می‌سپارند‌. به همین دلیل، موارد زیادی از خونریزی‌های شدید یا سوراخ شدن احشای داخلی را می‌بینیم كه در كمال ناباوری، اغلب به فوت بیمار منجر می‌شوند و مسلم است كه اگر این اقدامات توسط پزشك متخصص و شناخته شده انجام شود، نتیجه مناسبی خواهد داشت. عفونت، سوختگی پوست و نابودی پوست و آمبولی نیز از عوارض اعمال جراحی است كه اگر دقت لازم و توجه به نكات مهم در مورد هر عملی وجود داشته باشد، میزان این عوارض كمتر می‌شود.

روش‌هایی كه چندان بی‌خطر نیستند
شاید خیلی‌ها تصور می‌كنند روش‌هایی چون بوتاكس، تزریق ژل (فیلر) و چربی و روش‌های جوانسازی جدید‌تری چون لیفت صورت با نخ (كشیدن پوست با نخ قابل جذب) و استفاده از انواع لیزر بی‌خطر‌تر محسوب می‌شوند، اما متخصصان زیبایی در مورد كاربرد این روش‌ها نیز هشدار می‌دهند .

واقعیت آن است كه امروزه این روش‌های غیرتهاجمی زیاد مورد استقبال هستند، ولی متاسفانه چون در بسیاری موارد توسط افرادی كه تبحر لازم را ندارند (افراد غیرپزشك) انجام می‌شود، عوارض خاص خود را خواهند داشت. در مورد نخ لیفت، چند سال قبل به‌علت عدم نتیجه جذب، كنار گذاشته شدند، ولی دو سه سالی است كه برندهای مختلف آن دوباره وارد بازار شده‌اند كه هنوز نمی‌توان جواب قاطعی در مورد نتیجه آنها داد و نیاز به زمان بیشتری دارد.

اگر از فیلرها و لیزر توسط پزشكان متخصص و آگاه استفاده شود نتیجه مناسب وجود دارد و در غیر این صورت هر دو با عوارض خاص خود همراه هستند.

عمر كوتاه خوش‌اندامی با جراحی
باید به این نكته توجه داشت كه ساكشن، درمان چاقی نیست. بلكه ساكشن برای درمان چربی‌های اضافی موضعی نتیجه‌بخش است و همیشه در این عمل‌ها نیز وزن و قد بیمار را باید در نظر داشت و با محاسبات مناسب به آن اقدام كرد. درمان چاقی از طریق رژیم و ورزش، تحت نظر پزشك متخصص تغذیه باید صورت بگیرد و بعد از رسیدن شخص به وزنی كه با توجه به معیارهای خاص قابل قبول است، می‌توان از جراحی بهره گرفت‌.

بی‌شك بعد از دست یافتن به وزن ایده‌آل باید نسبت به حفظ آن توجه لازم صورت بگیرد وگرنه نتایج به‌دست آمده برگشت‌پذیر است. در واقع هیچ نتیجه‌ای بدون مراقبت مناسب پایدار نیست.

منبع: جام جم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها