مروری بر حواشی سخنان جنجالی سعید قاسمی/ از واکنش‌ها تا تاریخچه‌ حمایت ایران از بوسنی

از شدت ناراحتی مقام معظم رهبری به خاطر جنگ بوسنی تا حفر تونل 700 متری برای کمک رسانی به مردم/ آیا ایران در بوسنی با لایه‌هایی از القاعده همکاری داشته است؟

دکتر ولایتی می‌گوید: در اوایل رهبری آیت الله خامنه ای ایشان بنده را احضار کرده و گفتند مدتی است دچار کمردرد شده ام. فکر می کنم به خاطر اخباری است که از بوسنی شنیده ام.

از شدت ناراحتی مقام معظم رهبری به خاطر جنگ بوسنی تا حفر تونل 700 متری برای کمک رسانی به مردم/ آیا ایران در بوسنی با لایه‌هایی از القاعده همکاری داشته است؟

به گزارش خبر فوری ، پخش ویدئویی از سعید قاسمی(فرمانده سابق سپاه پاسداران) در چند روز اخیر جنجال بسیاری به پا کرده است. سعید قاسمی دربخشی از یک مصاحبه‌ تصویری تاکید دارد که سپاه در زمان جنگ بوسنی در قالب هلال احمر به بوسنیایی ها سلاح می‌رسانده است. او در این ویدئو می‌گوید: "در بوسنی تحت پوشش هلال احمر به نیروهای مجاهدین آموزش نظامی می دادیم. "

واکنشها نسبت به سخنان قاسمی؛ از پاسخ تند هادی غفاری تا حمایت الله کرم

بعد از پخش این ویدئو افراد و نهادهای مختلفی نسبت به آن واکنش نشان دادند. هلال احمر در پاسخ به اظهارات سعید قاسمی گفت: "هلال احمر هیچ گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد." این نهاد همچنین قاسمی را تهدید به شکایت کرد.

سردار شریف، مسئول روابط عمومی کل سپاه هم در واکنش به ویدیوی منتشر شده از سعید قاسمی در خصوص بوسنی ، تاکید کرد: اظهارات وی شخصی و فاقد اعتبار بوده و مورد تایید سپاه نیست.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره ویدئوی منتشر شده از قاسمی اظهارداشت:" این که فردی کلیپی پر کند و حرفی بزند،قابل استناد نیست.آنچه که من دیدم هیچ کدام صحت ندارد. هلال احمر هم علیه این فرد اعلام شکایت کرده و بقیه مطالبش هم درست نیست" .

وی اضافه کرد:" این گونه حرف ها در این مقطع خاص که آمریکایی ها این گونه علیه سپاه تلاش می کنند، پاس گل دادن به آمریکا و دشمن است.چه لزومی دارد ایشان حرف هایی بزند که واقعیت ندارد و اصلا درست نیست و بخواهد دست دشمنان را که سپاه را نشانه گرفته اند، قوی کند."

همچنین هادی غفاری( رئیس موسسه الهادی و از چهره های شناخته شده‌ی ابتدای انقلاب) در پاسخ به اظهارات قاسمی و در گفتگو به خبر فوری گفت: "این صحبت ها از سر حماقت است. ممکن است او دوست ما باشد اما همه ما در دبستان دوستی خاله خرسه را خواندیم. یک نفر با یک خرس دوست شده و می گوید او بسیار خوب است و وقتی می خوابم برایم سایه درست می کند که به خاطر یک مگس یک سنگ شصت کیلویی را برمی‌دارد و روی صورتش می‌اندازد."

غفاری همچنین به سابقه‌ قاسمی در زمان جنگ اشاره کرده و اظهار کرد: "من نمی‌خواهم پرده‌دری کنم اما از کسانی که در سپاه بودند بپرسید که این فرد یک روز سابقه جبهه و جنگ دارد یا نه؟ آنها در جبهه بودند و درست در شبهای عملیات جبهه را ترک کردند."

اما در مقابل این اظهارات و واکنش ها، حسین الله کرم که از دوستان نزدیک سعید قاسمی است و اتفاقا در بوسنی برای دفاع مقابل تجاوز صرب‌ها نیز حاضر بود، درباره صحت این اظهارات سعید قاسمی گفت: "من نکته ایشان را دیدم، او نگفت که ما با لباس هلال احمر یا از طریق هلال احمر در بوسنی بودیم. در واقع او با استفاده از این تعبیر می خواست بگوید «ما آنجا امدادگر بودیم» چون امداد و کمک رسانی شاخصه و ویژگی هلال احمر است بنابراین فعالان این حوزه امدادگر محسوب می شوند."

نقش ایران در جنگ بوسنی چگونه بوده است؟

اکنون پرسش این است که واقعا نقش ایران در دفاع از مردم مسلمان بوسنی در جنگ با صربها چقدر و به چه گونه بوده است؟ اگر بخواهیم توضیحی درباره‌ آغاز جنگ بوسنی داشته باشیم باید بگوییم که در سال ۱۹۹۲ جمهوری بوسنی و هرزگوین، پس از فروپاشی یوگسلاوی، در پی همه پرسی که ۶۸ درصد مشارکت را به همراه داشت، با رای ۹۸ درصدی رأی دهندگان به استقلال بوسنی، اعلام موجودیت کرد. این اعلام استقلال کافی بود تا صرب های نژاد پرست را در تاریخ ششم آوریل ۱۹۹۲ علیه مردم بوسنی و هرزگوین بشوراند و آتش جنگ را علیه مردم این سرزمین روشن کنند.
صرب ها با حمله به شهر سارایوو و سایر شهر های مسلمان نشین بوسنی، ۳۰۰ هزار غیر نظامی را کشتند. علاوه بر کشتار که ارمغان جنگ بود، هزاران زن بی دفاع بوسنیایی در سکوت و خفقان سازماهای بین المللی مورد تجاوز قرار گرفتند.

در واقع، بعد از انحلال یوگسلاوی و شعله ور شدن جنگ، ایران از جمله اولین کشورهایی بود که استقلال بوسنی و هرزگوین را به رسمیت شناخت و در کنار ملت مسلمان این کشور ایستاد.

اقدامات دیپلماتیک و نظامی ایران در بوسنی پس از فرمان مقام معظم رهبری

دکتر ولایتی(وزیر وقت امور خارجه) در رابطه با چگونگی امداد ایران به بوسنیای ها می‌گوید: "در اوایل رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ایشان بنده را احضار کرده و گفتند مدتی است که دچار کمردرد شده ام. فکر می کنم این درد به خاطر اخباری است که از اتفاقات بوسنی شنیده ام، از شما می‌خواهم هر کاری که می توانید برای بوسنی انجام دهید وگرنه فردای قیامت از شما بازخواست می کنم. و وقتی معظم له این دستور را صادر کردند ما به صورت جدی موضوع را پیگیری کردیم به طوری که توانستیم اسلحه برای مسلمانان بوسنی بفرستیم."
دکتر ولایتی در رابطه با کمکهای دیپلماتیک ایران به بوسنیایی ها می‌گوید: "ایران با فرستادن چند دیپلمات ورزیده که سابقه طولانی در مسائل امداد رسانی، مذاکرات و … داشتند وارد جنگ بوسنی شد. از جمله این دیپلمات ها می توان به شهید رسول حیدری که امداد رسانی به مردم بوسنی را رهبری کرد اشاره کرد او انسانی تحصیل کرده آشنا به زبانهای خارجی و دیپلماتی ورزیده در هنگامه مذاکرات نفسگیر با گروههای درگیر به منظور تسهیل زندگی مردم در محاصره بوسنی بود او فرمانده ای استراتژیست بود که برای مردم آن سامان اعم از مسلمان و مسیحی کرووات و غیره تفاوتی قائل نبود و برای تهیه مایحتاج مردم شبانه روز مشغول رایزنی بود.او جان خویش را نیز در این امداد رسانی از دست داد."

ماجرای حفر تونل نجات چیست؟

همچنین مهدی حیدری(فرزند شهید رسول حیدری از شهدای ایرانی جنگ بوسنی و هرزگوین) در گفتگو با مشرق نیوز در مورد کمکهای نظامی ایران به بوسنی، با اشاره به تنها بودن مسلمانان این کشور در جریان جنگشان می‌گوید: "سارایوو محاصره شده بود و مخالفین از کوه های اطراف با خمپاره و تک تیرانداز، آن را زیر آتش گرفته بودند. تنها راه خروج مسلمانان از محاصره، فرودگاه بود که آن هم توسط نیروهای سازمان ملل بسته شده بود."

مهدی حیدری با اشاره به اعزام مستشاران نظامی به بوسنی و پیاده شدن ایده بسیج در این کشور می‌گوید: "با این کمک ها اوضاع مسلمانان رو به بهبودی رفت. تونل نجات، ایده احمد کریمی و حسین الله‌کرم از رزمنده‌های ایرانی حاضر در بوسنی بود. این تونل به طول ۷۰۰ متر و در عمق ۸ متری زمین حفر شد و از زیر باند فرودگاه بین‌المللی سارایوو می‌گذشت. از جمله کاربری‌هایی که این تونل داشته می‌توان به تردد نیروهای نظامی، جابه‌جایی دارو و غذا، تردد رئیس جمهور و برخی مقامات بوسنیایی به شهر و حمل مهمات و سلاح به شهر اشاره کرد. مبدا این تونل، منزل یک خانواده بوسنیایی به نام کالور بود."

آیا ایران با القاعده رابطه داشته است؟

در این بین، بسیاری مدعی اند که ایران در جریان جنگ بوسنی با گروههای تند سلفی مانند القاعده ارتباط داشته و به آنها کمک می‌کرده است. حسین الله‌کرم(از مستشاران نظامی وقت سپاه در بوسنی) به صورت تلویحی این حرف را تایید می‌کند. وی درباره ادعای ارتباط خوب نیروهای ایرانی حاضر در جنگ بوسنی با نیروهای القاعده اظهار دارد: "القاعده لایه های مختلفی دارد، لایه ای که شامل نیروهای بوسنی و هرزگوین بود، آنها به نحوی با ما ارتباط داشتند، هرچند گاهی از اینها وقتی در مقرهای القاعده آموزش می دیدند وقتی اسلحه خود را تحویل می گرفتند بنا به دلایلی آنجا را ترک می کردند و به سمت ما می آمدند. ارتباط با القاعده عمدتا در این لایه ها بود."

رابطه‌ ایران و بوسنی بعد از جنگ چگونه می‌شود؟

ایرانی ها بعد از جنگ بلافاصله بوسنی را ترک می‌کنند و از آن به بعد رابطه‌ خوب بوسنی و ایران روز به روز کمتر و کمتر می‌شود. ئر سال 1995 پیمان صلح دیتون بین رهبران مسلمانان بوسنیایی، صرب ها و گروه های کروات در بوسنی و هرزگوین منعقد شد و رسماً به جنگ داخلی سه ساله در آن کشور پایان داد. این توافقنامه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۱۹۹۵ در دیتون واقع در ایالت اوهایو آمریکا ارائه و در چهاردهم دسامبر همان سال در پاریس به امضا رسید. بر اساس این معاهده تمام نیروهای ایرانی باید از بوسنی می رفتند و همین باعث شد که رابطه ایران و بوسنی به کمترین مقدار خود رسید و فقط کمک هایی برای ساخت و ساز و کارهای زیربنایی برای مسلمانان ارسال می‌شد.

محمود حیدری(سفیر ایران در بوسنی) معتقد است اکنون رابطه ایران و بوسنی به خوبی سالهای جنگ نیست اما همچنان روابط اقتصادی دو کشور برقرار است. حیدری در این رابطه می‌گوید: "بعد از استقلال بوسنی چندین موافقت نامه اقتصادی در زمینه های بازرگانی، بانکی، سرمایه گذاری مشترک، حمل و نقل، همکاری اتاق های بازرگانی و غیره بین دو کشور امضا شد و حتی در دوره ای تبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲۰ میلیون یورو هم ارتقا پیدا کرد اما متاسفانه بعد از اجرای تحریم های ظلمانه این روابط تا حدود زیادی کاهش یافت و به کمتر از یک میلیون یورو رسید."

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • خلیل بیننده
    1

    زنده سپاه قدس واقعآ اسلام را سربلند کردند با ورود به جنگ بوسنی من از اون موقع طرفدار سر سخت حضرت آقا و سپاه پاسداران هستم و با کمک به مردم بوسنی نشان دادند که از هیچ قدرت غرب و امریکا و اسرائیل باکی ندارند پاینده باشید دلاوران گمنام.

  • مهدی
    1

    واقعا جنگ بوسنی یکی از بدترین فجایع تاریخه هر چند جوانان امروز بوسنی چیزی ازش نمیدونن ،مهم نیست که رابطه بوسنی و ایران خوبه یا نه ، تنها چیزی که مهم هستش اینه که هر جای دنیا انسانها به ویژه مسلمانها مورد ظلم قرار میگیرند رهبر بزرگ ایران نه تنها ساکت نمیمونه بلکه هر کاری ازش بربیاد برای دفاع از مظلوم انجام میده ، چه یمن باشه یا افغانستان ، سوریه باشه یا عراق ، لبنان باشه یا فلسطین ، یا حتی مسلمانان نیجریه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها