دو اپلیکیشن آنلاین تاکسی ایرانی «خلیج فارس» را به رسمیت نمی‌شناسند+عکس

دو اپلیکیشن تاکسی آنلاین «اسنپ» و «تپسی» علاوه بر استفاده از واژه «Persian Gulf» برای خلیج فارس از واژه «Arabian Gulf» نیز استفاده کرده اند.

دو اپلیکیشن آنلاین تاکسی ایرانی «خلیج فارس» را به رسمیت نمی‌شناسند+عکس

خلیج فارس و مترادف‌های آن در سایر زبان‌ها، اصیل‌ترین نام و نامی است بر جای مانده از کهن‌ترین منابع، که از سده‌های پیش از میلاد بطور مستمر در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی استفاده شده‌است و با پارس، فارس، ایران و عجم ـ نام‌های ایران ـ و معادل‌های آن در سایر زبان‌ها گره خورده‌است.

گرچه این آبراهه در همه متون تاریخی و جغرافیایی عربی خلیج فارس و بحر فارس نامیده شده‌است با این حال، این نام‌گذاری از دهه ۱۳۳۰ خورشیدی از سوی ملی‌گرایان عرب مورد چالش واقع شده‌است.

کشورهای عربی، از دهه ۱۹۶۰ میلادی و با گسترش اندیشه‌های پان عربی توسط جمال عبدالناصر از نام جعلی خلیج عربی استفاده می‌کنند. این مطلب طی یک بخشنامه از طرف اتحادیه عرب به همه کشورهای عربی رسماً ابلاغ شد، اما سایر کشورهای جهان و سازمان های بین‌المللی همچنان از نام اصلی و کهن خلیج فارس به صورت رسمی استفاده می‌کنند.

با وجود همه این کشمکش ها سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در تاریخ ۳۰ مهر سال ۹۷ در اقدامی نام خلیج فارس را به مالکیت ایران با پیشوند مروارید به ثبت جهانی رساند و پس از آن هیچ دولت، کشور و سازمانی نمی تواند این خلیج را با نام دیگری نامگذاری کند.

این در حالی است که دو اپلیکیشن تاکسی آنلاین ایرانی هنوز نام «خلیج فارس» را به رسمیت نشناخته و عنوان جعلی «خلیج عربی» را نیز در اپلیکیشن خود قرار داده اند.

تصویر زیر مربوط به اپلیکیشن «تپسی» است:

تصویر زیر مربوط به اپلیکیشن «اسنپ» است:

منبع: خبر فوری

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • هروی
    0

    پس چطور مجوز فعالیت دادن،که به قوانین کشور شهدا احترام نگذاشته اند. مگر نظارت ندارن.شاید هم برایشان مهم نیست.به کجا میرویم با این نظارتها و نفوذی هاو......،

  • کاربر ناشناس
    0

    عزیزان این بخاطر این است که ایشان از نقشه‌ی google map استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها