تحلیل العربی الجدید از اهداف سفر ظریف به سوریه

یک رسانه عربی در تحلیلی به ابعاد سفر وزیر خارجه کشورمان به دمشق پرداخت و می‌نویسد که یکی از اهداف عمده این سفر پیگیری روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بوده است.

تحلیل العربی الجدید از اهداف سفر ظریف به سوریه

روزنامه العربی الجدید چاپ لندن در مقاله‌ای به قلم امین العاصی تحت عنوان" سفر ظریف به دمشق؛ فراتر از دلجویی" نوشت: سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به دمشق که دیروز (سه شنبه) انجام شد در سایه تحولات سیاسی سوریه بود؛ مهم‌ترین این تحولات تشکیل قریب الوقوع کمیته قانون اساسی است که اساس راه حل سیاسی در این کشور به شمار می‌رود و ایران نمی‌خواهد که این مساله علیه منافعش در سوریه باشد. همچنین این سفر چند روز پیش از برگزاری مرحله جدید نشست آستانه که قرار است ۲۵و ۲۶ آوریل برگزار شود و توافقی روسی-ترکی در رابطه با اعضای کمیته قانون اساسی حاصل شود، انجام شد. کمیته قانون اساسی قرار است نمایندگانی از نیروهای معارض، نظام حاکم در سوریه و جامعه مدنی سوریه را شامل شود.

در این تحلیل آمده است: این سفر، اولین سفر ظریف به دمشق پس از استعفایش در ۲۵ فوریه به شمار می‌رود، دقیقاً در همان روزی که بشار اسد برای اولین بار پس از آغاز درگیری‌های سوریه به تهران رفت. ظریف در همان زمان به دلیل عدم هماهنگی با وزارت خارجه در رابطه با سفر رئیس جمهور سوریه به ایران استعفای خود را اعلام کرد و گفت که برای حفظ جایگاه وزارت خارجه استعفا داده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: پرونده کمیته قانون اساسی در رأس اولویت‌های سفر ظریف بود زیرا این مساله باعث می‌شود که تهران و دمشق قانون اساسی سوریه را که در سال ۲۰۱۴ وضع شده بود اصلاح کنند و این امر این اجازه را به بشار اسد می‌دهد تا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود به خصوص اینکه تهران بشار اسد را ضامنی برای منافع سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی خود می‌داند و ایران امروز به بازیگری در سوریه تبدیل شده است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

نویسنده در ادامه با اشاره به قدرت نفوذ ایران در سوریه می‌گوید: ایران اخیراً چیدن اولین ثمره حمایت‌های نامحدودش از دولت سوریه را آغاز کرده است و آن ایجاد راه زمینی که تهران را از طریق عراق به ساحل سوریه و سپس بیروت وصل می‌کند.

در این مقاله آمده است که تلاش‌های ایران برای تحکیم نفوذ خود در سوریه با موانعی از سوی آمریکا، اسرائیل و حتی روسیه مواجه است و در جدیدترین هشدار آمریکایی‌ها به ایران جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه گفته است که ایرانی‌ها باید سوریه را ترک کنند و به خانه‌هایشان بازگردند، همچنین آمریکایی‌ها تلاش دارند از طریق تحریم‌های اقتصادی ایران را مجبور به ترک سوریه کنند.

نویسنده می‌گوید: براساس گزارشات برخی روزنامه‌های روس تلاش ایران برای ایجاد یک پایگاه دریایی در سواحل سوریه از طریق اجاره کردن بندر لاذقیه روسیه را نگران کرده است به خصوص اینکه این مساله بدون هماهنگی با مسکو انجام شده است.

در این تحلیل همچنین به تلاش‌های ایران برای ایجاد خط راه اهن میان تهران، بغداد و دمشق با منظور ایجاد راه‌های تجاری جدید اشاره شده است.

این روزنامه قطری در پایان مدعی شده که تهران به دنبال تقویت حضور خود در دروازه شرقی سوریه واقع در شرق دیرالزور و جنوب فرات است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها