10 دعای سریع الاجابه

دعای سریع الاجابه حضرت امیرالمونین و معصومان دیگر جزو سریع الاجابه ترین دعاها برای رسیدن به خواسته و مراد هستند چنانچه در روایات از این دعاها برای اجابت بسیار گفته شده است.

10 دعای سریع الاجابه

نگاهی بر 10 دعای سریع الاجابه

اگرچه دعاهای زیادی از امامان معصوم (ع) نقل شده است که مورد اجابت واقع شده و دعای سریع الاجابه هستند، که ذکر متن آنها در این جا مقدور نیست و فقط به ذکر اسامی چند مورد که دارای اهمیت خاص هستند اشاره می شود:


دعای توسل

دعای فرج

دعای اسم اعظم

دعای مقاتل بن سلیمان از امام سجاد(ع)

دعایی از امام صادق (ع) که هر کسی ده بار یا الله بگوید، به او گفته می شود، لبیک، حاجت تو چیست؟

دعایی از امام جعفر صادق (ع) که هر کس یا رب یا الله بگوید به گونه ای که تا نفس او قطع شود، گفته می شود لبیک حاجت تو چیست؟

در روایات آمده است که مردی خدمت حضرت امیرالمؤمنین(ع) شکایت کرد از دیر شدن جواب دعایش فرمود چرا نمی خوانی دعای سریع الاجابه را پرسید که آن کدام دعا است فرمود بگو:

اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاِسْمِکَ الْعَظیمِ الْأَعْظَمِ الْأجَلِّ الْأَکْرَمِ الْمَخْزُونِ الْمَکْنُونِ النُّورِ الْحَقِّ الْبُرْهانِ الْمُبینِ الَّذی هُوَ نُورٌ مَعَ نُورٍ وَ

نُورٌ فی نُورٍ وَ نُورٌ عَلی کُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ فَوْقَ کُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ تُضیی ءُ بِهِ کُلُّ ظُلْمَهٍ وَ یُکْسَرُ بِهِ کُلُّ شِدَّهٍ وَ کُلُّ شَیْطانٍ مَریدٍ وَ کُلُّ جَبّارٍ

عَنیدٍ لاتَقَرُّبِهِ اَرْضٌ وَ لایَقُومُ بِهِ سَماءٌ وَیَاْمَنُ بِهِ کُلُّ خائِفٍ وَیَبْطُلُ بِهِ سِحْرُ کُلِّ ساحِرٍ وَبَغْیُ کُلِّ باغ وَحَسَدُ کُلُّ حاسِدٍ وَیَتَصَدَّعُ

لِعَظَمَتِهِ الْبَرُّوَ الْبَحْرُ وَیَسْتَقِلُّ بِهِ الْفُلْکُ وَ حَتّی حینَ یَتَکَلَّمُ بِهِ الْمَلَکُ فَلایَکُونُ لِلْمَوْجِ عَلَیْهِ سَبیلٌ وَ هُوَ اسْمُکَ الْأَعْظَمُ

الْأَعْظَمُ الْأَجَلُّ الْأَجَلُّ النُّورُ الْأَکْبَرُ الَّذی سَمَّیْتَ بِهِ نَفْسَکَ وَاسْتَوَیْتَ بِهِ عَلی عَرْشِکَ وَاَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ

اَسْئَلُکَ بِکَ وبِهِمْ اَنْ تُصَلَّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَالِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی کَذا وَکَذا.

به جای کذا و کذا حاجت بخواهد.

دعای سریع الاجابه دیگر که بسیار خواندن آن توصیه می شود دعای سریع الاجابه حضرت امام موسی کاظم ‏علیه السلام است، و آن این است:

اَللّهُمَّ اِنّی‏ اَطَعْتُکَ فی‏ اَحَبِ‏

خدایا همانا من در محبوبترین‏

الْأَشْیآءِ اِلَیْکَ وَهُوَ التَّوْحیدُ، وَلَمْ اَعْصِکَ فی‏ اَبْغَضِ الْأَشْیآءِ اِلَیْکَ وَهُوَ

چیزها در نزد تو که عبارت از توحید و یگانگیت بود از تو پیروی کردم و در مبغوض‏ترین چیزها در نزدت که عبارت‏از

الْکُفْرُ، فَاغْفِرْ لی‏ ما بَیْنَهُما یا مَنْ اِلَیْهِ مَفَرّی‏ آمِنّی‏ مِمَّا فَزِعْتُ مِنْهُ‏

کفر بتو بود نافرمانیت نکردم پس‏آنچه دراین میان است ازگناهانم بیامرز ای‏که بسوی‏اوست گریزگاه من مرااز آنچه به خاطر

اِلَیْکَ، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الْکَثیرَ مِنْ مَعاصیکَ، وَاقْبَلْ مِنِّی‏ الْیَسیرَ مِنْ‏

آن بسویت پناه آوردم امان بخش خدایا بیامرز گناهان بسیارم را و بپذیر از من‏

دعای سریع الاجابة دیگر دعای پرارزشی است که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در روز جنگ بدر و احزاب و امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا آن را خواندند. این دعا از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است:

اَللّهُمَّ اَنْتَ ثِقَتی فی کُلِّ کُرْبَة، وَ اَنْتَ رَجآئی فی کُلِّ شِدَّة، وَ اَنْتَ لی فی

خدایا تویی تکیه گاه من در هر گرفتاری و تویی امید من در هر سختی و تو برای من در

کُلِّ اَمْر نَزَلَ بی ثِقَةٌ وَعُدَّةٌ، کَمْ مِنْ کَرْب یَضْعُفُ عَنْهُ الْفُؤادُ، وَ تَقِلُّ فیهِ

هر پیش آمدی تکیه گاه و ذخیره ام هستی چه بسیار گرفتاری که ناتوان شود از آن دل و کم شود در آن

الْحیلَةُ، وَ یَخْذُلُ عَنْهُ الْقَریبُ وَ الْبَعیدُ، وَ یَشْمَتُ بِهِ الْعَدُوُّ، وَ تَعْنِینی فیهِ

چاره و یاری ندهد در آن خویش و بیگانه و شماتت کند بدان دشمن و خسته ام کند در آن

الاْمُورُ، اَنْزَلْتُهُ بِکَ، وَ شَکَوْتُهُ اِلَیْکَ، راغِباً فیهِ عَمَّنْ سِواکَ، فَفَرَّجْتَهُ

کارها و من آن را به درگاه تو آوردم و شکوه اش به تو کردم و به جز تو از دیگران روگرداندم و تو بگشودی

وَکَشَفْتَهُ وَ کَفَیْتَنیهِ، فَأَنْتَ وَلِیُّ کُلِّ نِعْمَة، وَ صاحِبُ کُلِّ حاجَة، وَ مُنْتَهی

و برطرف کردی و کفایت کردی پس تویی سرپرست هر نعمت و صاحب هر حاجت و سرحد نهایی

کُلِّ رَغْبَة، فَلَکَ الْحَمْدُ کَثیراً، وَ لَکَ الْمَنُّ فاضِلاً

هر شوق پس تو راست ستایش بسیار و تو راست منّت فزون

منبع: نمناک

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    آیا همه ی دعاهای رایج را خداوند می پسندد؟ --- این دعای موسوم به « دعای توسل » ، بعلت سهیم ساختن فرضی بندگان خدا در ویژگیهای منحصر به خداوند ، با همه ی ره نمودها و هشدارهای توحیدی قرآن کریم و با یافته های اصول متین استدلال عقلی ناسازگار و در تضاد و تناقض و تعارض است و نسبت آن به معصوم حتی اگر در به اصطلاح معتبر ترین کتابها آمده باشد جعل و دروغ است. پیامبران و اولیای خدا برای رساندن پیام توحیدی خداوند در زمینه ی چگونگی دین دارای و مذهب داری خدا پسندانه جان و عزیز ترینهای خود را ایثار و نثار نمودند . در فرهنگ دینی و مذهبی این بندگان مقرب که از وحی الهی سر چشمه می گیرد سهام دار شدن با خداوند در ویژگیهای منحصر به ذات اقدس او که بشر از ابتدای آفرینش خود تا کنون با دانش ناچیز خود دچار ترویج آن شده است هرگز وجود ندارد و این بندگان مظلوم از چنین سهیم سازی متضاد بامحکمات مفصل قرآن و عقل بیزار اند. اصرار بر خواندن و ترویج این دعا اصرار بر ادامه ی دهن کجی به وحی الهی از جمله قرآن و به هشدارها ذات اقدس احدیت او است. این اصرار همه ی مجاهدتها و فدا کاریهای پیامبران و اولیای صالح خدا را که در راه آموزش و تبلیغ و نشر و عمل به دین خدا انجام داده اند هدر می دهد و نابود می کند و بنا به تاکیدهای فراوان قرآن کریم بی تردید خشم خداوند را علیه مروجان این دعا بر می انگیزد. بحکم خداوند یکتا دانا و حکیم مطلق در قرآن چنین دعاها و رفتارهایی ، بعلت سهیم ساختن بندگان درویژگیهای منحصر به خداوند ، دین زدا و نابود کننده ی همه ی آثار رفتارهای نیک بشر اند: « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا . ... » ﴿آیات ۱۰۳- ۱۰۶ سوره کهف﴾. قرآن کریم آشکار می سازد که خداوند نسبت به امکان گرفتار شدن پیامبران الهی به گناه کبیره ی سهیم سازی آفریدگان در ویژگیها منحصر به ذات اقدس احدیت او حتی به این بندگان مقرب سخت هشدار داده است: « وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ » ﴿آیه ۶۵ سوره زمر﴾. برای تجویز خواندن چنین دعاهایی که بی هیچ دلیل قاطع از قرآن و عقل فرض می کنند بندگان مقرب با خدا در و یژگیهای منحصر به ذات اقدس او مانند: همه جا حاضر و ناظر بودن و همه چیز را درهمه جا در یک آن شنیدن و به همه ی منویات و اعمال بندگان آگاه بودن و داشتن توان همیشگی تصرف در جهان آفرینش سهیم هستند مطلقا وجود ندارد بنا به استدلالهای قرآنی و عقلی فوق اصرار بر خواندن این دعا گناه کبیره نابخشودنی هلاکت بار است که خداوند در جای جای قرآن کریم از گرفتار شدن به چنین گناه دین زدا به همه بشر حتی به پیامبران شدید ترین هشدارها را داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها