اختصاص سهمیه به داوطلبان ارشد مناطق سیل‌زده منتفی است

وزیر علوم از منتفی شدن اختصاص سهمیه به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ مناطق سیل زده خبر داد.

اختصاص سهمیه به داوطلبان ارشد مناطق سیل‌زده منتفی است

دکتر منصور غلامی در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش وزارت علوم که امروز در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، با تأکید بر اینکه سهمیه خاصی به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد مناطق سیل زده تخصیص نمی‌یابد، گفت: این سهمیه به منظور کمک به داوطلبان این مناطق در صورت برگزاری آزمون در موعد مقرر گرفته شد اما با تعویق زمان برگزاری متوقف شد اگرچه این تعویق کار را بسیار برای سازمان سنجش آموزش کشور دشوار نموده است چرا که ما تعدادی از رشته‌های نیمه متمرکز را داریم که آزمون عملی و مصاحبه دارند. این رشته‌ها عموماً بعد از اعلام نتیجه بیش از یک ماه طول می‌کشد که نتیجه آن حاصل شود تا سازمان سنجش بتواند نتایج آن را تا شهریورماه اعلام کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته پذیرفته شدگان دوره‌هایمختلف از جمله دوره کارشناسی ارشد، روزهای ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ شهریورماه کلاس‌های خود را آغاز می‌کردند اما امسال به سختی می‌شود تا اول مهرماه پذیرفتگان دوره‌های ارشد را معرفی کرد. بنابراین تعویق آزمون کار بسیار دشواری بود که برای کمک به داوطلبان مناطق سیل زده صورت گرفته است.

وزیر علوم همچنین در خصوص لغو برگزاری نشست اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: من جزو برنامه‌ریزان نشست این شورا نیستم و از من نیز دعوت شده بود اما بعد از آن اطلاع دادند که این نشست کنسل شده است و دلیل آن را نیز جویا نشدم.

دکتر غلامی همچنین در خصوص ادغام دانشگاه‌های کوچک نیز گفت: ما در بحث ساماندهی آموزش عالی برنامه‌ای برای تعطیلی هیچ مرکز دانشگاهی نداریم و ادغام فیزیکی هیچ دو مرکز صورت نخواهد گرفت و برنامه ما این است که چند مرکز کوچک را ذیل یک تابلو با عنوان یک دانشگاه و پردیس‌های متعدد و مدیریت واحد قرار بدهیم که این واحدها به منظور کیفی سازی با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند تا توان تحقیقاتی آن‌ها افزایش یابد. در این شرایط شاخص‌های واحدهای جدید که از بهم پیوستن شبکه واحدهای کوچک به وجود می‌آیند افزایش می‌یابد و این مراکز می‌توانند در لیست دانشگاه‌های دنیا نیز رتبه خوبی را برای خود تعریف کنند، بنابراین نگران تعطیلی این مراکز نباشند.

وی در ادامه با بیان اینکه رشته‌های کاربردی در کشور باید داوطلب داشته باشند، گفت: داوطلبان کنکور در انتخاب رشته‌های خود ابتدا رشته‌های کاردانی را انتخاب نمی‌کنند و ما نمی‌توانیم آن‌ها را مجبور کنیم. فضایی در جامعه ما وجود دارد که افراد مایل هستند تحصیل خود را تا دوره دکتری ادامه دهند.

وی تاکید کرد: آموزش پرورش نیز باید برای تشویق داوطلبان به منظور ورود به دوره‌های کاردانی تقویت شود. اگرچه تحولاتی در این حوزه انجام گرفته است اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای که به وزارت علوم منتقل شده است طی دو سال اخیر از نظر تجهیزات و هیأت علمی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و ما در حال حاضر هیأت علمی حق‌التدریسی در وزارت علوم نداریم. اگرچه ممکن است فردی درسی را به عنوان حق‌التدریسی تدریس کند اما هیأت علمی محسوب نمی‌شود و ارتباط استخدامی با وزارت علوم ندارد.

وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: آئین نامه دانشگاه علمی و کاربردی مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت و براساس مصوبه شورای عالی اداره کشور، مراکز دانشگاه علمی و کاربردی وابسته به دستگاه‌ها فعالیت‌شان متوقف شد و هدف اصلی این دانشگاه بردن آموزش به بخش صنعت، کارگاه‌ها و مراکز آموزشی است و از اینکه مرکزی در یک ساختار اداری صرفاً برای تحصیل کارمندان به منظور ارائه مدرک تحصیلی استفاده شود، جلوی فعالیت آن گرفته می‌شود.

منبع: ایسنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها