همه آنچه باید درباره ملخ‌های مهاجم بدانیم ؛

آیا عربستان در مبارزه با ملخ‌ها شیطنت کرده است؟ / عدم تأمین اعتبار 12 میلیارد تومانی برای مبارزه

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات می‌گوید: امسال تجمع دسته‌های ملخ در عربستان سعودی ایجاد شده و در حال حمله به شمال شبه جزیره عربستان و مرزهای جنوبی کشورمان هستند.

آیا عربستان در مبارزه با ملخ‌ها شیطنت کرده است؟ / عدم تأمین اعتبار 12 میلیارد تومانی برای مبارزه

سیدمحمدرضا هاشمی- در روزهای گذشته شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که سیل ملخ‌های مهاجم از شبه جزیره عربستان که تعدادشان به ۵۰ میلیون ملخ نیز می‌رسد در راه ایران است که نگرانی‌هایی برای مردم به ویژه استان‌های جنوبی کشور به وجود آورد.

سعید معین مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در این رابطه به خبرگزاری ایسنا گفت: این ‌که ۵۰ میلیون ملخ در راه ایران هستند درست نیست و صحت ندارد، اما امسال وضعیت به مراتب بدتری نسبت به سال‌های گذشته در زمینه هجوم ملخ‌ها داریم، چرا که تجمع دسته‌های ملخ در عربستان سعودی ایجاد شده و به صورت گروه گروه این ملخ‌ها در حال حمله به شمال شبه جزیره عربستان سعودی و نهایتاً مرزهای جنوبی کشور هستند.

عربستان در مبارزه با ملخ‌ها شیطنت کرده است
از ساعات اولیه امروز ویدئویی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که نشان می‌دهد تعداد زیادی ملخ در یک زمین‌ کشاورزی دیده می‌شود. در کنار این ویدئو جملاتی مبنی بر اینکه افزایش ملخ‌های مهاجم در ایران بازی جدید عربستان است و این کشور با این کار قصد دارد به ایران آسیب بزند هم دست به دست می شود. اما معین درباره شیطنت عربستان در ماجرای ملخ‌ها به شبکه خبر گفت: عربستان درباره مبارزه با ملخ‌های صحرایی شیطنت به خرج داده و بدون اینکه مبارزه جدی داشته باشد، اجازه داده که آن‌ها به ایران بیایند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا عربستان عمداً این کار را انجام داده است، گفت: طبیعی است این آمار‌ها و اطلاعات مسیر باد در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود و، چون مسیر باد‌ها مشخص بود که از عربستان به سمت ایران است، آن‌ها قطعاً می‌دانستند مسیر بعدی این ملخ‌ها کشور ما خواهد بود، بنابراین مبارزه جدی نکرده‌اند، به خاطر همین این ملخ‌ها به سمت کشور ما سرازیر شده است.

عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم آغاز شده است
براساس تعریف فائو ملخ‌ها در یک گروه ممکن است از هزار تا چند ده هزار فراوانی داشته باشند و دسته شامل گروه‌های بسیاری از ملخ است که ممکن است تا ۵۰ میلیون هم برسد، اما براساس پیش‌بینی فائو و گزارش‌های رسیده گرچه ممکن است تعداد ملخ‌هایی که از آفریقا به شبه جزیره عربستان سعودی آمده‌اند حتی بیش از ۵۰ میلیون ملخ باشند، اما همه این ملخ‌ها به صورت میلیونی و دسته‌ای به ایران نمی‌آیند بلکه گروه گروه حرکت خود را آغاز کرده‌اند.
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در این باره اظهارداشت: در هفته‌های گذشته عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم از شبه جزیره عربستان سعودی آغاز شده است که در این راستا بیش از ۱۰۰۰ نفر به اضافه تجهیزات هوایی و زمینی درگیر شده‌اند و تاکنون در سطح ۳۸ هکتار عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۰ هزار هکتار هم برسد.

مبارزه با ملخ‌ها 12 میلیارد اعتبار نیاز دارد
معین با بیان این‌ که هیچ نگرانی بابت مقابله با ملخ‌های مهاجم نداریم و تاکنون بیش از یک میلیون ملخ در عملیات‌های سازمان حفظ نباتات معدوم شده‌اند، گفت: مشکل اصلی در این زمینه اعتبارات است که بتوانیم در اردیبهشت‌ماه با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته آمادگی خود را برای هجوم ملخ‌ها بیشتر کنیم. در این زمینه پیشنهاد اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی را به ستاد بحران کشور ارائه کرده‌ایم و با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت شده اما هنوز هیچ اعتباری به سازمان حفظ نباتات برای اجرای عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم داده نشده است.

مقصد ملخ‌ها چه استان‌هایی است
وی تاکید کرد : براساس هشدارهای فائو و بررسی‌های صورت گرفته اوج طغیان و حمله ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان سعودی به ایران که تاکنون استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان را درگیر کرده و ممکن است استان فارس را نیز درگیر کند، در اردیبهشت‌ماه اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید آمادگی لازم را برای مقابله با آنها داشته باشیم و در این راستا به بودجه نیاز داریم و هرچه سریع‌تر باید تخصیص پیدا کند.

چرا ملخ‌ها ایران را به عربستان ترجیح می‌دهند
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: از آنجایی که ملخ‌ها در شبه جزیره عربستان سعودی با توجه به بیابانی بودن این کشور هیچ انگیزه‌ای برای ماندن ندارند و آنها هر سبزی وجود داشته باشد را از بین می‌برند باید به این نکته توجه کنیم که ملخ‌ها نباید به مناطق سرسبز ایران برسند و در همان نقاط مرزی و بیابانی جنوب کشور باید کنترل شوند. از سوی دیگر نیز حتی با وجود مبارزه با ملخ‌ها هر کدام از آنها می‌تواند تا ۳۰۰ ملخ در زمین تخم‌ریزی کنند که پس از مدتی سر از خاک برآورده و خود به گروه‌های ملخ تبدیل می‌شوند بنابراین باید این مبارزه تا خردادماه ادامه یابد.

جنوب کرمان درگیر با ملخ‌های مهاجم
درهمین حال مجید فرخی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان به رسانه‌های محلی کرمان گفت: با توجه به اینکه کشور عربستان مبارزه جدی در کنترل مبارزه با ملخ را در سال گذشته انجام نداد. ملخ‌ها به سمت ایران حرکت و وارد کشور شدند که از تنگه هرمز عبور و استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب استان کرمان آلوده به این آفت شدند.

وی ادامه داد: در موج اول حمله ملخ‌ها، استان‌های هرمزگان، بوشهر و قسمتی از شهرستان‌های جنوبی استان کرمان مثل منوجان، رودبار و قلع گنج درگیر این آفت شدند.

فرخی از اتخاذ تمهیدات خاص برای مقابله با این آفت خبر داد و تصریح کرد: یک فروند هواپیمای سمپاش برای مقابله با این آفت در جنوب استان مستقر شده است.

وی بیان کرد: موج ملخ‌های صحرایی که بیشتر برای تکثیر وارد ایران می‌شوند؛ در دشت جازموریان مستقر هستند و به باغات و مزارع آسیبی نمی‌رسانند.

شایان ذکر است که این ملخ دریایی(صحرایی) در مکان‌های که کانون آلودگی باشد و از نظر پوشش گیاهی، بافت خاک و رطوبت مناسب باشد در آنجا مستقر می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی جنوب استان کرمان افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر در جازموریان و پوشش گیاهی خوب، بافت خاک و رطوبت مناسب این منطقه مستعد برای تکثیر ملخ‌های صحرایی است.

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • تقی
    0

    باید یک جوری منتقلشون کنیم طرف عربستان سعودی چون اونا تعمدا باهاشون مبارزه نکردن و این بهترین راهکاره

  • Rabinhood
    0

    حسابی میتونین باملخ هادرآمدزایی کنین بگیرین کنسرو کنین بفروشین به عرب های کصافط عربستان اوناخوب میخورن تازه دستتون هم ماچ میکنن

  • احمد
    0

    سلام . ایران باید هوشیارتر از همیشه باشد چونکه عربستان به دشمن قسم خورده ی ما تبدیل شده و دستش توی دست تمام دشمن های ایران است . ما باید منتظر شیطنت های خیلییییییی بدتر از اینها باشیم . دولت باید با قدرت و اقتدار خیلییییییی زیاد با این مساعل برخورد کند . واقعان جای تاصف داره که چندین استان کشور با همچین آفتی تهدید میشه و کلی ضرر زیان خسارت به ملت تحمیل میشه . اونوقت فقط یک هواپیمای سم پاش برای مقابله با این بحران درنظر گرفته شده . به مسعولین بی مسعولیت همینقدر میگم واقعان خجالت داره عربستان برای ما گربه برقصونه ....ملخ هارو صید کنید . کنسرو کنید و به عربستان صادر کنید .. اتا عرب های مارمولک خور دلی از عزا در بیارن

  • اگر ح
    0

    سلام اگر عربستان اگر دست شیطانی نداشت ملخ هارو حداقل جلو می گرفت

  • اگر ح
    0

    سلام اگر عربستان اگر دست شیطانی نداشت ملخ هارو حداقل جلو می گرفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها