اصرار عجیب فدراسیون؛ نه به VAR داخلی

در حالی که جمع بندی ها برای استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدئویی در لیگ ایران صورت گرفته، برخی صحبت ها حاکی از آن است که شرکت های داخلی سهمی از این تکنولوژی نخواهند داشت.

اصرار عجیب فدراسیون؛ نه به VAR داخلی

یکی از مهم ترین بحث های فصل در لیگ فوتبال ایران، مربوط به مسائل داوری و اشتباهاتی بوده که منجر به اعتراضات شدید و حتی بیانیه نویسی باشگاه ها شده و صحبت های عجیبی را در پی آن از اهالی فوتبال و به ویژه مربیان شنیده ایم.

شاید در تمامی سال های اخیر بحث درباره داوری و اشتباهات موجود در آن وجود داشته اما امسال یک تفاوت بزرگ در نقطه پایان این جدال ها نسبت به ادوار گذشته به چشم می خورد. اگر قبلا ماجرا به اینجا ختم می شد که داورها هم انسان اند و اشتباه آنها اجتناب ناپذیر است، اما حالا تکنولوژی در دنیا به جایی رسیده که با استفاده از کمک داور ویدئویی، دیگر اشتباهات داوری در حد بالا اتفاق پذیرفته ای نیست. همین مسئله، بحث های داوری در ایران را هم به جایی می رساند که نیاز به VAR در لیگ کاملا حس می شود. فدراسیون فوتبال و کمیته داوران هم این موضوع را تایید کرده و در صدد استفاده از این تکنولوژی در فوتبال ایران هستند. اما برخی اتفاقات، که صحبت های اخیر رئیس کمیته داوران هم آن را تایید می کند، تا حدودی شروع استفاده از این تکنولوژی را تحت الشعاع قرار داده است.

داوود رفعتی اخیرا در گفت و گویی پیرامون راه اندازی VAR صراحتا اعلام کرده که تکنولوژی داخلی و سیستم هایی که شرکت های ایرانی تولید می کنند، کارایی لازم را ندارد و در لیگ ایران قابل استفاده نیست. طبق صحبت های او، فدراسیون می خواهد حتما از تولیدات یک شرکت خارجی استفاده کند که با توجه به ارتباط خوب مهدی تاج با رئیس فدراسیون کره جنوبی، احتمالا شرکت مورد نظر، متعلق به این کشور خواهد بود.

این صحبت ها در حالی مطرح شده که شرایط اقتصادی نامناسب، کاملا خود را در فوتبال ایران هم نشان داده و هم فدراسیون و هم باشگاه ها به نوعی با آن درگیر شده اند. حضور مربیان و بازیکنان خارجی در تیم ها برای فصل آینده به همین دلیل در هاله ای از ابهام قرار گرفته و مشخص نیست که ارز مورد نیاز برای پرداخت مطالبات آنها، چگونه باید تامین شود. حالا رئیس یکی از کمیته های مهم فدراسیون، تاکید دارد که برای تکنولوژی کمک داور ویدئویی باید از محصولات شرکت های خارجی کرد.

نکته دیگری که وجود دارد، این است که حداقل دو شرکت داخلی طرح های خود را به فدراسیون ارائه داده اند و مخالفت های عجیبی با آنها صورت گرفته است. به نظر می رسد که بخش داوری فدراسیون فوتبال خیلی راغب به انجام این کار نیست. آزمایش های این تکنولوژی تا کنون بدون حضور رسانه ها برگزار شده و حتی پیگیری های خبرنگار ورزش سه برای حضور در یکی از این جلسات هم به نتیجه ای نرسیده است. به همین دلیل، اطلاعات خاصی از کیفیت تولیدات این شرکت های داخلی در دست نیست.

هرچند جزئیات محصول این شرکت های داخلی تا کنون دیده نشده، اما تا حدودی می توان تصور کرد که آنها از پس تولید سیستم VAR بر بیایند. تکنولوژی های نسبتا مشابهی در کنترل ترافیک و دیگر بخش ها در ایران به کار گرفته شده و تعبیه اتاق مانیتورینگ و رساندن خروجی تصویر به داور بازی عمده کاری است که باید برای این منظور انجام شود که احتمالا شرکت های ایرانی در پیاده کردن ملزومات فنی آن مشکلی نخواهند داشت.

در شرایطی که کشور ایران منابعی مثل امارات و قطر در اختیار ندارد و از طرفی توانایی ساخت این تکنولوژی مانیتورینگ در ایران موجود است، این اصرارها برای استفاده از تکنولوژی خارجی به نوعی عجیب به نظر می رسد.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها