چگونه سرانجام دانشجوی برتر هنر به جعل اسناد ختم شد

در طرح رعد ۲۴ یک متهم با دیگر متهمان تفاوت داشت، نه خالکوبی به سر و رویش بود و نه به قیافه اش می خورد که متهم باشد! بلکه دارای داستان زندگی متفاوتی بود.

چگونه سرانجام دانشجوی برتر هنر به جعل اسناد ختم شد

در بیست و چهارمین طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت در بین تمامی افرادی که دستگیر شده بودند آن پسر که لباس قرمز به تن کرده بود و موهای بلندی داشت نظرم را نسبت به سایر متهمان بیشتر جلب کرد.

به سمتی که ایستاده بود رفت و با افسر پرونده‌اش صحبت کردم؛ سرهنگ دوم عباس واعظی رئیس کلانتری ۱۱۴ غیاثی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد تخلفات این متهم اظهار کرد: به دنبال وصول اخباری مبنی بر فعالیت گسترده یک باند در رابطه با جعل اسناد دانشگاهی این موضوع در دستور کار عملیاتی مأموران کلانتری ما قرار گرفت و با بررسی‌های اطلاعاتی که همکاران ما انجام دادند، صحت خبر واصله برای ما محرز شد و این پرونده به صورت جدی‌تر در دستور کار ما قرار گرفت.

وی افزود: بلافاصله بعد از شروع فعالیت مأموران، فرد شناسایی شد و با هماهنگی مقامات قضائی، به مخفیگاه فرد وارد شدیم، در بدو ورود به مخفیگاه، فرد دستگیر و ۵۶ فقره مدارک دانشگاهی شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، جواز طبابت، ریز نمرات دانشگاهی، شماره نظام پزشکی، دارالترجمه رسمی، تراول چک جعلی و … از او به دست آمد.

چگونه سرانجام دانشجوی برتر هنر به جعل اسناد ختم شد

رئیس کلانتری ۱۱۴ غیاثی با اشاره به شیوه جعل این متهم گفت: اسناد جعلی کاملاً حرفه‌ای و دقیق هستند و معلوم بود که ما با یک جاعل حرفه‌ای روبرو هستیم، همچنین تمامی اسناد جعلی که از این جاعل کشف شد با هولوگرام بود و مُهر برجسته و دانشگاهی نیز داشتند.

سرهنگ واعظی تصریح کرد: جعل آنقدر دقیق و با جزئیات انجام شده بود که اگر فردی تخصص کافی نداشته باشد، نمی‌تواند این اسناد جعلی را از اسناد اصلی تشخیص دهد.

وی با اشاره هزینه‌ای که مشتریان این جاعل برای هر مدرک پرداخت می‌کردند، گفت: این تیم با اقدامات حرفه‌ای که داشتند، مدارک جعلی را در اختیار فرد متقاضی قرار می‌دادند و متقاضی بسته به نوع سفارشش حداقل از پنج میلیون تومان برای این اسناد جعلی هزینه می‌کرد.

رئیس کلانتری ۱۱۴ غیاثی با اشاره به عملیات دستگیری متهم گفت: ما در این عملیات یک نفر را دستگیر کردیم ولی سه نفر با این فرد مرتبط هستند که همچنان موفق به دستگیری آنها نشدیم و اقدامات اطلاعاتی جهت شناسایی و دستگیری همدستان این فرد دستگیر شده همچنان ادامه دارد.

چگونه سرانجام دانشجوی برتر هنر به جعل اسناد ختم شد


سرهنگ واعظی خاطرنشان کرد: افرادی که از این مدارک جعلی استفاده کردند و یا به این فرد یا هر جاعل دیگری سفارش مدرک جعلی داده‌اند هم متهم شناخته می‌شوند چرا که هرگونه تهیه و استفاده از مدرک جعلی، برابر قانون جرم است و پیگرد قانونی دارد.

اظهارات متهم

به سراغ خود متهم رفتم و با او وارد گفت‌وگو شدم، این پسر جوان خودش را اینگونه معرفی کرد: ب. مرادی هستم ۲۸ ساله و به دلیل جعل مدارک دانشگاهی دستگیر شده‌ام. خواهر و برادرهای من خارج از ایران هستند، پدرم فوت کرده و مادرم خانه‌دار است. این را هم همین ابتدا بگویم که خواهر و برادر من با مدارک اصلی به خارج از ایران رفتند و کاری که من انجام می‌دهم، به خانواده‌ام ارتباطی ندارد.

وی افزود: هر کسی که هر مدرکی برای مهاجرت لازم داشت، اطلاعات خودش را برای ما ارسال می‌کرد و من هم آن مدرکی که می‌خواست را برایش صادر می‌کردم.

این متهم با اشاره به ضعف سامانه‌های استعلام مدارک دانشگاهی گفت: مدارک دانشگاهی هیچ‌گونه استعلامی ندارند و به همین دلیل ما می‌توانستیم راحت آنها را جعل کنیم. دانشگاه‌های ایران هیچ سامانه‌ای برای استعلام اینترنتی مدارک دانشگاهی ندارند و اگر کسی بخواهد استعلام مدرکی را بگیرد، باید حتماً حضوراً به دبیرخانه آن دانشگاه برود به همین دلیل این مدارک هم فقط به کار آنهایی که می‌خواستند مهاجرت کنند، می‌آمد.

وی ادامه داد: بابت هر مدرک از پنج تا ۳۰ میلیون بسته به نوع تقاضا، مدرک و سطحی که مشتری مد نظرش بود، هزینه دریافت می‌کردم، البته بستگی به متقاضی هم داشت که وضع مالی خوبی دارد یا خیر.

چگونه سرانجام دانشجوی برتر هنر به جعل اسناد ختم شد


این جاعل با اشاره به اموالی که از مخفیگاه او کشف شده بود گفت: می‌گویند این تراول چک‌ها را هم من جعل کردم ولی کار من نیست. این تراول چک‌های جعلی را به من انداخته‌اند. (یک مشتری به من داده بود و من فکر می‌کردم اینها پول‌های واقعی هستند اینجا بود که متوجه شدم تراول چک‌ها جعلی بود).

وی گفت: من فتوشاپ‌کار بودم و از زمان تحصیل، مقداری حرفه‌ای کار با فتوشاپ را یاد گرفته بودم، دانشجوی رشته هنر دانشگاه تهران بودم که در ترم آخر درس را رها کردم و به دلیل مشغله کاری، وارد بازار کار شدم. وضع مالی خیلی خوبی داشتم ولی در این چند وقت آخر به دلیل اوضاع بد اقتصادی جامعه، دچار بحران مالی شدم و به همین دلیل وارد این کار شدم.

این متهم با اشاره به شیوه کارش گفت: نحوه کار ما هم این بود که یک رابط داشتم و متقاضی با فرد رابط صحبت می‌کرد و کار را سفارش می‌گرفت. من هیچ ارتباط مستقیمی با متقاضیان نداشتم و چهار همدست دارم که آنها را لو نمی‌دهم.

وی در پایان گفت: من فقط مدارک دانشگاهی جعل می‌کردم و اسناد و مدارکی را که اینجا آورده‌اند، برای این است که پرونده‌ام را سنگین کنند!

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها