سیاست یکی به میخ، یکی به نعل زدن عراق

دولت عبدالمهدی به دنبال دوستی همزمان با ایران و عربستان/ آیا عراق می‌تواند سیاست یک بام و دو هوا را ادامه دهد؟

عراق تلاش دارد تا کاملا در خط میان ایران و آمریکا حرکت کرده و به طرف یکی از این دو چرخش نداشته باشد.

دولت عبدالمهدی به دنبال دوستی همزمان با ایران و عربستان/ آیا عراق می‌تواند سیاست یک بام و دو هوا را ادامه دهد؟

حسین نیازبخش - به گزارش خبر فوری ، روابط ایران و عراق با افزایش تحریمهای آمریکا و به خصوص قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی، دچار فراز و فرودهای بسیاری شده و خواهد شد. عراق همزمان با مقاومت در مقابل خواسته های آمریکا و افزایش ارتباط با ایران، با عربستان و کویت هم ارتباط دارد.

سیاست عراق در منطقه بسیاری از تحلیلگران را دچار سردرگمی کرده است. آیا دولت عادل عبدالمهدی طرف ایران است یا در مقابل ایران ایستاده است؟ المانیتور طی گزارشی به این موضوع پرداخته است.

نویسنده‌ گزارش مدعی است که عراق سعی دارد خودش را از درگیری بین آمریکا و ایران دور نگه دارد و طبق منافعش روابط خود را با همسایگان ادامه دهد. عادل عبدالمهدی در 9 آوریل اعلام کرد که به زودی به عربستان سفر می‌کند(یک منبع سیاسی عراقی به شبکه روسیا الیوم گفت که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور چهارشنبه به منظور دیدار با مقامات عربستان به ریاض سفر می‌کند) اما همزمان با ایران و اردن هم قرارداد اقتصادی و امنیتی بسته است.

گزارشها حاکی از این است که هفته پیش چند مقام ارشد عربستانی وارد عراق شده و چندین قرارداد با دولت این کشور منعقد کرده اند. علاوه بر ساخت استادیوم، عربستانی‌ها به عراق وعده داده اند که حاضرند واردات برق به این کشور را بر عهده بگیرند. نکته جالب توجه این است که جمهوری اسلامی ایران یکی از وارد کنندگان اصلی برق به عراق است. مع الوصف، آمریکا عراق را تهدید کرده است که واردات برق خود از ایران را تا جایی که امکان دارد کم کند و به این کشور هشدار داده است که در شرایطی که ایران تحریم است نباید در زمینه انرژی با این کشور رابطه داشته باشد.

المانیتور در ادامه تاکید دارد که برخی جبهه ها در عراق نگران اقدام آمریکا علیه عراق هستند و به دنبال کم کردن اتکای خود به ایران و یافتن برخی جایگزینها برای نفت و گاز ایران هستند.

محمد الحلبوسی سخنگوی مجلس عراق مدتی قبل به کویت سفر کرد تا از طریق مذاکرات با مقامات این کشور، بتواند منابع گازی جدیدی پیدا کند. طبق اظهار نظر حلبوسی، قرار است کویتی‌ها بخشی از گاز مورد نیاز منطقه‌ بصره را تامین کنند. بصره همان منطقه ای است که مدتی قبل، به علت کمبود برق شاهد تظاهرات ضد دولتی بود.

نویسنده‌ مقاله‌ وبگاه المانیتور در ادامه به عامل دیگری که ممکن است اوضاع عراق را پیچیده تر کند هم می‌پردازد. نویسنده مدعی است که فشار آمریکا بر عراق از جهت دیگر هم بیشتر شده است. با قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی نیروهای نظامی شیعه‌ عراقی مانند "حشد الشعبی" در فشار قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این، دولت عراق روابط حسنه ای با نیروهای قدس سپاه پاسداران و شخص سردار سلیمانی دارد چرا که سپاه ایران در شکست نیروهای داعش نقش به سزایی داشته است. با اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه در لیست گروههای تروریستی، دولت این کشور هم در مضیقه و فشار قرار گرفته است و این امر شرایط را برای دولت عبدالمهدی سخت تر می‌کند.

هفته‌ پیش "جویی هود" (بازرس ویژه‌ آمریکا در امور و مسائل عراق) عراق را تهدید کرد که اگر روابط خود را با سپاه ادامه دهد، آمریکا روابط خود را با این کشور قطع خواهد کرد. این در حالی است که گروهها و احزاب شیعه‌ عراق تهدیدات آمریکا را رد کرده و به تندی پاسخ آمریکایی ها را داده اند.

المانیتور مدعی است که همزمان دولت عراق هم آمریکایی‌ها را بی پاسخ نگذاشته و با حالتی مثبت با آن برخورد نکرده اند. عادل عبدالمهدی تلاش دارد تعادلی را بین نیروهای مختلف و کشورهای متفاوت برقرار کند و در عین دوری از درگیری ایران و آمریکا، منافع اقتصادی خود را تامین نماید. عراق به دنبال این است که در عین برقراری رابطه با ایران در عالی ترین سطوح، با عربستان و کویت هم ارتباط اقتصادی و سیاسی برقرار کند.

نویسنده مقاله در انتها چنین نتیجه می‌گیرد که سیاست عراق اکنون این است که یکی به میخ بزند و یکی به نعل. دولت عبدالمهدی در عین برقراری رابطه اقتصادی تلاش دارد که دیون خود را به واحدی غیر از دلار پرداخت کند، بر پروژه های مشترک نظارت بیشتری داشته باشد و در عین خرید برق و گاز ایران، تحریمهای آمریکا را هم نقض نکند. عراق تلاش دارد تا کاملا در خط میان ایران و آمریکا حرکت کرده و به طرف یکی از این دو چرخش نداشته باشد اما سوال این است که تا چه زمانی این سیاست جواب می‌دهد و عراق می‌تواند با این سیاست ادامه دهد و مسیر نهایی خود را انتخاب نکند؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • مم
    0

    تمام خرجتون ایران میده حالا به جای تشکرشرایط برایش میگذاری شماازهمون قومی هستیدکه درکربلا بیطرف بودند

    نظرات شما -
    • خسته
      0

      واقع نگر باش عراق از جنگ سختی به ستوه اومده اتفافا این بهترین سیاستی که برادران عراقی پیش گرفتند

  • محمد جواد
    0

    عراق چاره ای نداره ایران باید با حضور فعال در برنامه های اقتصادی و همراهی کردن میدان سیاست را به دست گیرد.امریکا و عربستان به دنبال ایجاد تفرقه هستند باید هوشیار بود

  • تقی
    0

    مرگ بر امریکا و عربستان سعودی حالا بریم این همه پولو واسه اسم و رسم در اوردن بریزیم حلقوم سعودی شهوت پرست

  • نگین
    0

    هم از توبره می خورن هم از اخور

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها