افزایش تعرفه‌های پزشکی پولی بدست پزشکان نمی‌رساند/سازمان‌های بیمه‌گر ورشکسته هستند

اقتصاددان حوزه سلامت بابیان اینکه افزایش تعرفه‌های پزشکی معقولانه است، گفت: حتی اگر تعرفه‌ها طبق خواست پزشکان افزایش پیدا کند پولی بدست آنها نمی‌رسد چرا که سازمان‌های بیمه‌گر ورشکسته و مردم در بدترین شرایط اقتصادی هستند.

افزایش تعرفه‌های پزشکی پولی بدست پزشکان نمی‌رساند/سازمان‌های بیمه‌گر ورشکسته هستند

محمد اکبری، اقتصاددان حوزه سلامت درباره انتقادهای وارده از سوی سازمان نظام پزشکی نسبت به افزایش تعرفه‌های تشخیصی - درمانی در سال 98 گفت: اگر مسئله افزایش تعرفه را بخواهیم از منظر تورم حاکم بر جامعه بررسی کنیم مطمئنا تعرفه‌ها بر اساس تورم تعدیل نشده‌اند. در این خصوص وزیر بهداشت و درمان نیز اظهار کرده بود که این افزایش تعرفه‌ها کمتر از نرخ تورم سالیانه است. با این حال باید به یک نکته مهم توجه کرد؛ شرایط سال 98 شرایط متفاوت و بسیار سختی است. به همین دلیل اگر بخواهیم افزایش تعرفه‌ها را به مانند یک سال عادی در نظر بگیریم کاملا بی‌انصافی است!

اکبری در ادامه افزود: طبق همان تعبیری که مقام معظم رهبری درباره شرایط اقتصادی داشتند که در حال حاضر گرفتار «جنگ اقتصادی» هستیم، اگر قرار باشد تعرفه بیش از این اندازه تعیین شده افزایش پیدا کند، بیشترین آسیب به مردم وارد می‌شود و آنها زیر این فشار له می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این افزایش تعرفه‌ها معقولانه است، اظهار داشت: اگر قرار باشد افزایش تعرفه‌ها بر اساس نرخ تورم باشد، باید یک مرجع رسمی را مدنظر قرار داد، یعنی اگر بانک مرکزی یک عدد ثابت را اعلام کند می‌توان افزایش تعرفه‌ها را بر اساس آن عدد ثابت بررسی کرد. اما همین روند نیز برای شرایط عادی قابل اجرا است نه شرایط کنونی که شرایطی غیرعادی است.

این اقتصاددان حوزه سلامت در ادامه با بیان اینکه حتی فرض بر این بگیریم که افزایش تعرفه‌ها طبق خواست سازمان نظام پزشکی تا 70 درصد رشد داشته باشد، تصریح کرد: پرداخت تعرفه‌های نظام پزشکی بر عهده مردم و سازمان‌های بیمه‌گر است. این در حالی است که سازمان‌های بیمه‌گری چون سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت در وضعیت ورشکستگی قرار دارند و بدهی‌های کلانی از سال‌های گذشته به همراه دارند. از سوی دیگر مردم نیز در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند. بنابراین جامعه پزشکی باید این مسئله را در نظر داشته باشد که حتی اگر تعرفه‌های پزشکی طبق خواست آنها افزایش پیدا کند، پولی بدستشان نخواهد رسید.

اکبری همچنین عنوان کرد: اگر جامعه پزشکی رویکردش را مردم قرار دهد این تعرفه‌های اعلام شده مناسب است. امروز مردم به دلیل مدیریت ضعیف دولت در بحران ارزی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند و در تامین ساده ترین ملزومات زندگی‌شان دچار مشکل هستند بنابراین جامعه پزشکی باید در سال 98 با مردم همراه شوند و کمک کنند تا بتوانیم از این جنگ اقتصادی عبور کنیم.

وی در ادامه با اشاره به هشدارهای سازمان نظام پزشکی مبنی بر بازگشت پدیده زیرمیزی و کاهش کیفیت خدمات ارائه شده از سوی پزشکان، گفت: شاخص دقیقی مبنی بر کاهش زیر میزی وجود ندارد و نمی‌توان گفت که با اجرای طرح تحول سلامت هم حتی این پدیده کاهش یافته است. این در حالی است که اگر چه طرح تحول سلامت با نیت خیر اجرا شد اما به نظام سلامت ضربه سنگینی را وارد کرد و رویه‌های بسیار بدی را نهادینه کرد. با این حال اگر وزارت بهداشت پیش از اجرای این طرح به چند نکته مهم که اتفاقا وظیفه قانونیش بود عمل می‌کرد، امروز جامعه پزشکی معترض به افزایش تعرفه‌ها نبود.

اکبری اضافه کرد: بر اساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری وزارت بهداشت باید پیش از اجرای طرح زیر ساخت‌هایی را ایجاد می کرد. یکی از این زیر ساخت‌ها راهنماهای بالینی یا همان گایدلاین‌ها بودند تا پزشکان بتوانند بر اساس آن تشخیص و درمان را دنبال کنند. در نظر داشته باشیم که اگر این راهنماها اجرایی می‌شد دیگر شاهد پدیده تقاضای القایی که موجب افزایش هزینه‌ها می شد، نبودیم. مسئله دیگر پرونده الکترونیک سلامت بود که با گذشت 4 سال از اجرای طرح تحول همچنان بی سرانجام مانده است. مسئله دیگر نظام ارجاع و پزشک خانواده بود که اگر اجرا می‌شد هزینه‌ها قابل مدیریت بود. با این شرایط باید گفت نظام سلامت کشور یک نظام رها است.

وی افزود: مدیران حوزه سلامت بدون توجه به این مسائل طرح تحول سلامت را اجرا کردند که نتیجه‌اش امروز مشکلات فراوان حوزه سلامت است. در حالی که اگر موارد ذکر شده پیش از اجرای طرح رعایت می‌شد شاهد مشکلات فراوان کنونی در نظام سلامت کشور نبودیم.

منبع: تسنیم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها