دانش پیش‌بینی‌های جوی را داریم اما تجهیزات نداریم

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: ما توانایی و علم پیش بینی بروز بحران های جوی مانند سیل را داریم ولی تجهیزات به روز و کافی نداریم.

دانش پیش‌بینی‌های جوی را داریم اما تجهیزات نداریم

علم هواشناسی علم پیچیده‌ای است که از یک طرف به علوم ریاضی، فیزیک سیالات و از طرف دیگر به علوم زمین ارتباط دارد؛ علم هوا شناسی یک رشته بین رشته‌ای است که می‌بایست متخصصان خود را در این زمینه تقویت کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها تجهیزاتی دارند که به واسطه آن می‌توانند حوادثی مانند سیل را پیش بینی کنند، افزود: متخصصان ما باید خود را تقویت کنند تا بتوانیم پیش بینی‌های درستی از حوادث داشته باشیم.

ابطحی افزود: پیشرفت ما در زمینه هواشناسی و سایر علوم همگام با پیشرفت‌های علمی دنیا بوده ولی باید از تجربیات کشورهای پیشرفته بهره ببریم؛ یعنی تجهیزاتی که کشورهای دیگر دارند را برای پیش بینی‌های جوی داشته باشیم تا بتوانیم با تکیه بر علم و دانش و متخصصان حرفه‌ای که داریم بحران‌های طبیعی مانند سیل را پیش بینی کنیم.

وی با بیان اینکه علوم جوی با علم اقیانوس شناسی رابطه تنگاتنگی دارد، اظهار کرد: همه پدیده‌های جوی بزرگ با دریا و اقیانوس در ارتباط هستند که محققان و اعضای پژوهشگاه اقیانوس شناسی هم می‌توانند در این زمینه به خوبی ورود کنند تا آسیب‌هایی که از این سیل اخیر داشتیم را شاهد نباشیم.

ابطحی با بیان اینکه ما می‌توانیم زمان و مکان سیل را بر اساس شاخص‌هایی که داریم تعیین کنیم، افزود: اما باید بسیاری از دستگاه‌های پیش بینی را داشته باشیم برخی دستگاه‌های پژوهشگاه مربوط به ۱۹ سال پیش است در حالی که هر دستگاهی یک عمر مفید دارد.

وی افزود: پیش بینی نیاز به داده‌هایی دارد و تجهیزات در داده برداری مناطق دریایی تأثیر زیادی دارند؛ از این رو ما علم را داریم و نیاز به تجهیزات این امکان را فراهم می‌سازد که بتوانیم پیش بینی‌های جوی درستی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی تاکید کرد: در اصل پیش بینی در سازمان هواشناسی است ولی ما می‌توانیم در حوزه توسعه تئوری و ارتباط با دانشگاه‌ها کمک کنیم تا با این تعامل از ایجاد سیل و عواقب آن جلوگیری کنیم.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها