شهرک‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌های استان فارس راه‌اندازی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: ستاد توسعه گلخانه‌ای در استان با هدف راه‌اندازی شهرک‌های و روستاهای گلخانه‌ای در هر شهرستان تشکیل شده است.

شهرک‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌های استان فارس راه‌اندازی می‌شود

یدالله رحمانی ظهر امروز در همایش نقش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در توسعه کشت گلخانه‌ای اظهار داشت: کشور ایران و استان فارس در کمربند خشک و نیمه خشک واقع شده و خشکسالی‌های اخیر پیامدهای منفی در زمینه کشاورزی داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها یک راهکار مناسب برای مقابله با خشکسالی و پیامدهای آن است، گفت: کمیته‌ای برای توسعه گلخانه در استان و کشور تشکیل شده که توسعه گلخانه‌ها در مناطق شهری و روستایی دنبال می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: توسعه گلخانه‌ها هم می‌تواند معیشت را در مناطق روستایی تامین کند و هم به دلیل علاقه مردم به مصرف محصولات خارج از فصل به رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی کمک کند.

رحمانی با بیان اینکه براساس محاسبات هر هکتار گلخانه برای 10 نفر به صورت مستقیم و 15 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند، بیان کرد: با توجه به الزامات رفع بیکاری توسعه گلخانه انگیزه خوبی برای اشتغال‌زایی است.

وی به مزایای گلخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مدیریت عوامل تولید، بهره‌وری بیشتر آب، کنترل بیماری‌ها و آفات از مهم‌ترین مزایای توسعه و ایجاد گلخانه‌ها است که اشتغال و درآمد پایدار را برای کشاورزان و روستائیان به دنبال دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس با اشاره به وضعیت استان در زمینه کشاورزی افزود: در تولیدات باغی استان فارس رتبه نخست، در محصولات زراعی رتبه دوم، در محصولات دامی رتبه چهارم و در شیلات در میان استان‌های غیرساحلی رتبه ششم را دارد که نشان از جایگاه استان فارس در کشاورزی کشور دارد.

رحمانی با بیان اینکه این ظرفیت بسیار خوبی است که در صورت توسعه گلخانه‌ها این جایگاه را می‌توان ارتقا داد، بیان کرد: تا سال 1404 توسعه بیش از 48 هزار هکتار گلخانه در نظر گرفته شده که سهم استان فارس 7 هزار هکتار است و در حال حاضر 523 هکتار کشت گلخانه‌ای داریم.

وی با بیان اینکه امسال هم 650 هکتار برای استان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: با هدف نهایی فاصله زیادی داریم اما در صورتی که سیستم بانکی منابع لازم را تامین کند و همکاری بین دستگاهی نیز باشد، محقق می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس تصریح کرد: ستاد توسعه گلخانه‌ای در استان با هدف راه‌اندازی شهرک‌های و روستاهای گلخانه‌ای در هر شهرستان تشکیل شده است.

رحمانی با بیان اینکه در ارائه تسهیلات برای گلخانه محدودیتی وجود ندارد، گفت: اولویت ارائه تسهیلات اشتغال روستایی به پروژه‌های گلخانه‌ای است و راه‌اندازی گلخانه یکی از مصادیق رونق تولید است که امسال نامگذاری شده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها