راهکاری جهت افزایش دو برابری سرعت خودکفایی در تولید کره

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا گفت: در چهار سال اخیر، با اصلاح نژاد گاوهای هلشتاین موجود در کشور و افزایش تولید شیر، نیاز به واردات کره به نصف میزان آن کاهش یافته است.

راهکاری جهت افزایش دو برابری سرعت خودکفایی در تولید کره

سالیانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز دولتی به واردات کره اختصاص می‌یابد و این در حالی است که با افزایش راندمان تولید شیر در واحدهای دامپروری به راحتی می‌توان در کوتاه مدت چربی مورد نیاز جهت خودکفایی تولید کره در کشور را تولید کرد.

در ارتباط با این موضوع دکتر محمد مهدی نادری، عضو هیأت علمی این پژوهشگاه و متخصص جنین شناسی در حوزه حیوانات مزرعه‌ای اظهار کرد: گاو نژاد جرزی کوچک‌ترین نژاد گاو شیری جهان است که در روند اصلاح نژاد آن، تولید کره، به عنوان اصلی‌ترین فرآورده از شیر این نژاد، مد نظر بوده است. با توجه به چربی بالای شیر نژاد جرزی (حدود شش درصد)، علی رغم تولید کمتر شیر روزانه نسبت به هلشتاین، کیفیت بالای شیر آن نسبت به نژاد هلشتاین، موجب کسب درآمد تقریباٌ مشابه هلشتاین، از فروش شیر این نژاد شده است. این در حالی است که با توجه به کوچک بودن جثه نژاد جرزی، هزینه‌های خوراک آن حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به هلشتاین کمتر است.

نادری افزود: در چهار سال اخیر، با اصلاح نژاد گاوهای هلشتاین موجود در کشور و افزایش تولید شیر، نیاز به واردات کره به نصف میزان آن کاهش یافته است. این در حالی است که در صورت توسعه نژاد جرزی که پرچرب ترین شیر را در بین سایر نژادهای گاو داراست، می‌توان با سرعت حداقل دو برابری به خودکفایی در تولید کره دست یافت، زیرا به منظور تولید اقتصادی کره در داخل کشور، نیاز به شیر با چربی حدود ۴.۵ درصد است که همان طور که اشاره شد، این میزان چربی و بیشتر از آن (حدود شش درصد)، در شیر نژاد جرزی وجود دارد.

امکان تولید سالانه ۱۰ هزار جنین

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به جمعیت محدود نژاد جرزی در داخل کشور، نیاز به واردات این نژاد از اروپا یا آمریکا است که مستلزم خروج میلیون‌ها یورو ارز از کشور خواهد بود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ۱۳۹۸ به نام سال رونق تولید، بر لزوم خودکفایی در این فناوری تاکید و اذعان کرد: در سال‌های اخیر پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی موفق به بومی سازی دانش فنی "تولید خارج رحمی جنین از گاوهای ممتاز" شده است که با استفاده از این فناوری امکان تولید حدود ۷۰-۶۰ جنین با جنسیت ماده از هر گاو وجود دارد. بدین ترتیب با توجه به وسعت بی وفارم این پژوهشگاه با داشتن تعداد ۲۰۰ رأس گوساله ممتاز نژاد جرزی، امکان تولید سالیانه ۱۰.۰۰۰ جنین (معادل ۴.۰۰۰ رأس گوساله ممتاز جرزی و با جنسیت ماده) وجود دارد که مقدمات گسترش نژاد مذکور در داخل کشور و بهره برداری از شیر آن جهت خودکفایی در تولید کره فراهم خواهد شد.

طبق اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی - ابن سینا، وی در پایان گفت: پژوهشگاه ابن سینا آمادگی همکاری و ارائه خدمات تخصصی تولید جنین از نژادهای ممتاز با آبستنی تضمینی برای کلیه دامداران کشور بویژه مجتمع‌های بزرگ صنعتی متعلق به بخش خصوصی یا سازمانها و نهادهای دولتی و عمومی را دارد. همچنین با توجه به هدف جهاد دانشگاهی در گسترش و توسعه فناوری‌های مورد نیاز کشور امکان انتقال و توسعه این تکنولوژی در سطح وسیع در کل کشور فراهم است.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها