مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان در گفتگو با خبر فوری:

ممکن بود گنبد به کاسه آب تبدیل شود/ تخلیه سدها بیش از این امکان پذیر نبود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در جریان سیل گلستان ممکن بود گنبد کاووس به کاسه آب تبدیل شود و تخلیه سدهای استان بیش از این مکان پذیر نبود.

ممکن بود گنبد به کاسه آب تبدیل شود/ تخلیه سدها بیش از این امکان پذیر نبود

به گزارش خبر فوری ، اخطاریه هواشناسی 25 اسفند بدون اعلام میزان بارش بود، علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در گفتگو با خبر فوری صحبت‌هایش را با این جمله آغاز کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای گلستان پس از اخطاریه هواشناسی بلافاصله چارت تشکیلاتی مقابله با حوادث را مهیا کرد و گروهی از کارشناسان هم وضعیت سیل را بررسی و اطلاع رسانی کردند، با تشکیل گروه مستند ساز هم وضعیت این حادثه را هر روز زیر ذره بین قرار داده و به صورت علمی آن را بررسی کردیم تا در آینده از آن استفاده شود.

تخلیه سدها توسط آب منطقه‌ای گلستان موضوعی بود که در یک ماه اخیر صحبت‌های زیادی در مورد آن انجام شد، نظری عنوان کرد که از همان ابتدا تصمیم گیری شد تا سدهایی که امکان تخلیه دارند را تخلیه کنیم: «سد بوستان 30 درصد خالی بود و نیازی به تخلیه نداشت، سدهای گلستان و کبودوال را تخلیه کردیم و زمانی که بارش آغاز شد به دلایل فنی تخلیه را متوقف کردیم.»

اینکه کدام مناطق گلستان دچار آب گرفتگی خواهند شد یکی از نگرانی‌های مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان بود: «شاخه‌ای از سمت خرمارود، نرماب و چلچای به سمت جنوب غربی گنبد سرازیر و با حجم 200 متر مکعب بر ثانیه وارد رودخانه می‌شد و به دلیل اینکه خروجی نداشتیم ممکن بود گنبد به کاسه‌ای از آب تبدیل شود.

نظری ادامه داد: طبق محاسبات 70 سانتی متر آب گرفتگی در شهر گنبد ایجاد می‌شد اما خوشبختانه کنترل سیلاب به گونه‌ای بود که تلفات جانی نداشتیم.

اما عده‌ای معتقد بودند که باز کردن دریچه سدها توسط آب منطقه‌ای گلستان موجب برخی خسارات شد. نظری در این باره گفت: ما کار فنی انجام دادیم و تخلیه بیش از این امکان پذیر نبود، البته از زمان اخطاریه هواشناسی ما فقط یک روز فرصت داشتیم و انتظار داریم تجهیزات و امکانات هواشناسی تقویت شود که پیش ارزیابی داشته باشند و ما هم برا اساس آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان مقدار سرریز آب از سد وشمگیر در زمان سیلاب را 666 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد: «35 ساعت زمان داشتیم تا آب از وشمگیر به گنبد و آق قلا برسد و در این فاصله دو فیوز در آق دکش و قرنجیک باز کردیم تا آب به سمت آق قلا نرود و وارد شمال استان شود.»

نظری افزود: جاده کمربندی آق قلا هم مانع آب بود و بخشی از این جاده و راه آهن شکافته شد تا آب به شمال غربی آق قلا هدایت شود اما نمی‌دانم شکافتن راه آهن به کاهش سطح آب کمک کرد یا خیر.

وی از اینکه جاده گرگان - آق قلا توسط چه کسانی شکافته شد اظهار بی اطلاعی کرد: «با شکافتن جاده گرگان - آق قلا سرعت تخلیه گرگانرود افزایش یافت و باعث شد روستاهای یامپی، آق سین تپه و فرودگاه گرگان در معرض خطر قرار بگیرند و ما با اطلاع رسانی و ایجاد دایک از آن جلوگیری کردیم.»

وی در پایان گفت: سیلاب دشت به طور روزانه توسط آب منطقه‌ای گلستان رصد شد و باید از مردم گمیشان تشکر کنم که حماسه آفریدند و با ایجاد دیواره‌های کیسه‌ای مانع ورود آب شدند.

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها