ردپای بهینه‌سازی انرژی در تمدن ایرانی/ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر درکنار جبران خسارات سیل

رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی گفت: موارد بسیاری در تمدن ایرانی هست که سرآمد بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی به شمار می‌آید و ما ذیل دانش بومی خود از آنها استفاده کرده‌ایم.

ردپای بهینه‌سازی انرژی در تمدن ایرانی/ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر درکنار جبران خسارات سیل

هومان لیاقتی در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی "انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران" که امروز در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر این‌که اگر بحث انرژی‌های نو را جدی نگیریم، با فاجعه روبه رو خواهیم شد، اظهار کرد: اگر قیمت سوخت‌های فسیلی را بهینه نکنیم، برای نسل‌های آینده یک فاجعه را به جای خواهیم گذاشت و چنان چه برای انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری نکنیم، گرفتار خواهیم شد.

وی ادامه داد: خداوند متعال آنچه نعمت بوده، از سوخت فسیلی تا آفتاب عالم تاب را در کشورمان فراهم آورده و مناطقی در ایران وجود دارد که پتانسیل بسیار خوبی برای انرژی بادی محسوب می‌شوند.

رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: قرن ۲۱ قرن اقتصاد سبز دوار و اقتصادی است که در حد توان بتواند ضایعات و پسماند را مورد استفاده قرار دهد.

لیاقتی با اشاره به اینکه کشورمان به لحاظ انرژی زمین گرمایی نیز دارای مزیت نسبی است، افزود: انرژی‌های نو یک بحث داینامیک و پویاست که جست و جو و تحقیقات برای آن ادامه دارد؛ دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی نیز با دید وسیع و باز این بحث را پیش می‌برد و در این دانشکده برای نخستین بار در مقطع کارشناسی مهندسی انرژی دانشجو پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه کشورمان وظیفه دارد عرصه انرژی‌های نو را به دنیا بشناساند و راهکاری بومی‌ساز ارائه دهد، یادآور شد: آبیاری کوزه‌ای که در سنت ایرانیان وجود داشته، مادر آبیاری قطره‌ای کنونی است و به عبارتی می‌توان گفت موارد بسیاری در تمدن ایرانی وجود دارد که سرآمد بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی به شمار می‌آید. بنابراین انرژی‌های نو برای ایرانیان به اصطلاح نو هستند، چرا که ما در بسیاری موارد ذیل دانش بومی خود از آنها استفاده کرده‌ایم.

رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: بحث انرژی باید سرلوحه اقدامات و توجهات ما باشد و ما حتی در سال سخت اقتصادی جاری که با تحریم‌های ناجوانمردانه و نیز مسئله جبران خسارت سیل روبه رو هستیم، هم باید به مسئله انرژی و استفاده درست از آن توجه ویژه نشان دهیم.

لیاقتی در همین زمینه افزود: درسی که از سیل اخیر گرفتیم، این بود که مدیریت بحران را به عنوان یک علم بشناسیم و یادمان باشد در زمان بلایای طبیعی حرف اول و آخر را باید نهاد هلال احمر بزند؛ در آینده باید سازوکار واقعی مدیریت بحران داشته باشیم و به دانشگاه‌ها نیز باید این فرصت داده شود که مدیریت بحران را به عنوان علم ویژه بشناسند.

وی با اشاره به مرکز مدیریت بحران و بلایای طبیعی وابسته به پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور ظرفیت ویژه این دانشکده در زمینه مدیریت بحران را یادآور شد و گفت: پژوهشکده شبکه و مدیریت توزیع برق و مرکز استحصال آب‌های غیرمتعارف نیز در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور فعال هستند و دانشکده عمران، آب و محیط زیست نیز فوراً در زمینه انجام تحقیقات پیرامون سیلاب اخیر اعلام آمادگی کرده است.

لیاقتی در پایان، برگزاری هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران را افتخاری برای پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی دانست و ابراز امیداوری کرد به دنبال برگزاری این کنفرانس فصل جدیدی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر آغاز شود.

به گزارش ایسنا، هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران، ۲۱ الی ۲۳ خرداد ماه امسال در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برگزارکنندگان این کنفرانس دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه شهید بهشتی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر، گروه صنعتی مپنا و پژوهشگاه نیرو هستند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها