مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی :

پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی به خسارت‌دیدگان سیل در خراسان رضوی

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی گفت: خسارت‌دیدگان سیل در خراسان رضوی 50 میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند.

پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی به خسارت‌دیدگان سیل در خراسان رضوی

به گزارش مشهد فوری ، حجت شایانفر در برنامه زنده تلویزیونی «اشاره» از سیمای خراسان رضوی ، با اشاره به اینکه سامانه بارشی چند روز گذشته یکی از قوی‌ترین سامانه‌های بارشی اخیر بود، اظهار کرد: طی حدود 30 ساعت گذشته میزان بارندگی در بردسکن ۱۱۲ میلی‌متر گزارش‌شده و در تمام استان ازجمله کلات و سرخس نیز بارندگی شدید و مستمری داشتیم، بقیه نقاط استان نیز درگیر بارندگی شدند.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه روستاهای زیادی براثر سیلاب دچار خسارت شدند، افزود: روستاهای سیف‌آباد و محمدآباد در بردسکن به‌صورت کامل تخلیه شد، و روستاهای صمدآباد و کلاته حاج مدد در منطقه سرخس نیز دچار خسارت شدند.

وی در خصوص امکان دریافت تسهیلات برای جبران خسارات افراد حادثه‌دیده، بیان کرد: این امکان وجود دارد که هر مکان مسکونی تخریب‌شده و یا نیازمند تعمیر شود 50 میلیون تومان وام شهری دریافت کند، در پرداخت این وام سختی زیادی وجود ندارد بلکه مشکل در پرداخت بلاعوض است که 10 و 12 میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

شایان فر با اشاره به خسارات واردشده به کشاورزان، یادآور شد: 155 محصول کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار دارند که از کمک بلاعوض دولت ی خارج می‌شوند بااین‌حال تصمیماتی گرفته‌شده که در این زمینه نیز به‌گونه‌ای کمک شود.

مدیرکل بحران استانداری خراسان رضوی درباره احتمال تغییر اقلیم تشریح کرد: مقوله‌ای به نام تغییر اقلیم دارای چند وجه است ازجمله اینکه الگوی بارش‌ها تغییر می‌کند برای مثال از جامد به مایع تغییریافته و بارش‌ها رگباری می‌شود، همچنین هوا رو به گرمی می‌رود.

وی متذکر شد: در سطح استان خراسان رضوی 35 سد وجود دارد که براثر بارندگی‌های اخیر تنها هشت مورد از این تعداد سرریز شده و حدود 60 درصد از سدهای خراسان رضوی خالی است.

کمک 829 میلیون تومانی خراسانی ها به سیل‌زدگان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی نیز به برپایی 170 ایستگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان در سطح استان اشاره کرد و گفت: تا ظهر روز گذشته مبلغ بیش از 130 میلیارد تومان کمک مردمی از سطح کشور جمع‌آوری‌شده است که بیش از 829 میلیون تومان آن کمک‌های مردم خراسان رضوی است.

اسماعیل بهمن‌آبادی با اشاره به سنگین‌تر بودن حادثه سیل در گلستان نسبت به شهرستان‌های خراسان رضوی، افزود: ایستایی آب در گلستان به‌ مدت 22 روز طاقت‌فرسا بود و ارائه خدمت را دشوار کرده است، خسارت‌ها بسیار بالابود، ترددها به‌سختی انجام می‌شد و حتی ارگان‌های نظامی با دشواری خدمت‌رسانی می‌کردند.

در برخی از نقاط کلات با رانش زمین مواجه هستیم

فرماندار شهرستان کلات نیز درباره آخرین وضعیت کلات پس از بارندگی، اظهار کرد: عمده بارشی که شهرستان کلات را بیشتر از همه تحت‌الشعاع قرار دارد بعدازظهر روز شنبه اتفاق افتاد که به دلیل رگباری بودن بارش و شیب تند کلات باعث خسارات مادی برای شهروندان شد.

مهدی ناصری بابیان اینکه با توجه به اطلاع‌رسانی گسترده، اقدامات صورت گرفته و همراهی مردم کلات، خوشبختانه شاهد خسارت جانی نبودیم، افزود: بارش‌های روز گذشته و امروز در کلات بسیار ملایم بود و مسئله خاصی برای شهرستان ایجاد نکرد.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه میزان بارش قابل‌توجه بود و منطقه دارای وضعیت خاصی است، بارانش زمین در برخی از نقاط به‌ویژه در مسیر جاده مواجه هستیم و در بازدید امروز از محور کلات به درگز، در مسیر تقاطع جاده قره‌سو شاهد رانش در قسمتی از جاده بودیم که پل ارتباطی فروکش کرده بود و به‌احتمال‌زیاد برای مدت موقت نسبت به انسداد محور کلات به درگز اقدام شود و برای رفع مخاطرات از جاده جایگزین استفاده شود.

فرماندار شهرستان کلات متذکر شد: شرایط شهرستان کلات ازلحاظ پراکندگی، صعب‌العبور بودن و شیب‌های تند خاص است و راه‌های روستایی معمولاً دسترسی راحتی ندارند، از طرفی میانگین شاخص دسترسی راه‌های کلات نسبت به میانگین خراسان رضوی پایین‌تر است.

ناصری تشریح کرد: در بارندگی اخیر راه 15 روستا به دلایل مختلف مسدود شده بود که باهمت راهداران این تعداد کاهش‌یافته است، در برخی از محلات مانند روستای یکه توت مسیر عبور دامداران و روستاییان از مسیل است که در هر بارش شاهد انسداد این مسیل هستیم.

منبع: فارس

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها