کلیسای نوتردام را بیشتر بشناسید/ اثری تاریخی که با ویکتور هوگو شهرت جهانی یافت، اما سرانجام در آتش سوخت

كليساي نوتردام يكي از مهم‌ترين بناهاي مذهبي و توريستي پاريس و يكی از زيباترين كليساهای اروپا با قدمتي بيش از ۷۰۰سال محسوب مي‌شود.

کلیسای نوتردام را بیشتر بشناسید/ اثری تاریخی که با ویکتور هوگو شهرت جهانی یافت، اما سرانجام در آتش سوخت

به گزارش خبر فوری ، کلیسای نوتردام پاریس دوشنبه شب در شعله‌های آتش سوخت. حجم این آتش سوزی به قدری بود که در دقایق ابتدایی بخش مهمی از سقف کلیسا را در برگرفت و دود به ارتفاع چندین متر از آن به هوا برخاست. اما این کلیسا دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد و چرا حریق آن، اینقدر همه را شوکه کرده است؟

کلیسایی قدیمی که با نام ویکتور هوگو عجین شد

كليساي نوتردام يكي از مهم‌ترين بناهاي مذهبي و توريستي پاريس و يكی از زيباترين كليساهای اروپا با قدمتي بيش از ۷۰۰سال محسوب مي‌شود، اين كليسا يكي از اصلي‌ترين دیدنی‌های فرانسه و مراكز گردشگري در پاريس است و سالانه تعداد زيادي از گردشگران تور فرانسه با مذهب و مليت‌هاي مختلف از آن ديدن مي‌كنند.
این کلیسا سالانه بیش از ۱۳ میلیون نفر بازدید کننده دارد.
ویکتور هوگو، نویسنده شهیر فرانسوی علت شهرت این کلیسا است. اودر اثر سال ۱۸۳۱ خود به نام «گوژپشت نتردام» این کلیسا را محور داستان‌گویی خود قرار داد و توانست اقبال مردمی به آن را احیا کرده و آن را اثری بین المللی کند. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگومحل زندگی کازیمودوی گوژپشت هستند.

معبدی که کلیسا شد
محلی که هم‌اکنون این کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته‌است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد را گرفت.
ساخت کلیسای نوتردام پاریس در سال ۱۱۶۳ آغاز شد و حدود ۲ قرن بعد یعنی در سال ۱۳۴۵ به پایان رسید. كمبود منابع مالي موجب عدم تكميل برخي از بخش هاي اين كليساي عظيم و عدم پيروي دقيق از طرح اوليه ساخت گرديد. زنگ ۱۳ تني كليساي نوتردام در قرن ۱۷ توسط "امانوئل لادوويس" ساخته شد. در قرن ۱۷ و ۱۸ در دوران حكومت لوئي چهارده و پانزدهم ، شيشه‌های رنگي با تصاويری از مسيح و گلهای مختلف بر پنجره‌های كليسا قرار دادند و سپس طي قرن ۱۹ ميلادي اين كليسا مرمت كلي گرديد. در جلوي نوتردام ميداني قرار دارد كه تا اواسط دهه ۶۰ با خانه‌هاي قرون وسطايي محصور شده بود و همين امر موجب مي‌شد كه كليسا از تمامي جهات به خوبي ديده نشود.

ویژگی‌های ساختاری کلیسا؛ اوج معماری در پایتخت فرهنگ اروپا
برج‌های کلیسا هر کدام ۶۹ متر بلندی داشته و برای رسیدن به بالای آن باید ۳۸۰ پله را بالا رفت. بلندی مناره این کلیسا ۹۶ متر است و بلندترین نقطه زیر سقف آن ۴۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.
طول و عرض ساختمان به ترتیب، ۱۳۰ متر و ۴۸ متر می‌باشند. سقف آن بر روی ۷۵ ستون بنا شده و ساختمان ۱۱۳ پنجره دارد.

به مرور زمان ناقوسهای متعددی در برج‌های این کلیسا نصب شده‌اند. بزرگترین آن‌ها که امانوئل نام دارد در سال ۱۶۸۵ میلادی ساخته شده که ۱۳ تن وزن دارد و تنها زبانه آن تقریباً ۵۰۰ کیلو می‌باشد. این ناقوس فقط در موارد استثنائی و فقط چند بار در سال نواخته می‌شود (مثلاً ۱۱ نوامبر که سالروز پایان جنگ جهانی اول است) ناقوس‌هایی که سه بار در روز به صدا در می‌آیند وزنشان بین ۷۶۷ کیلو تا ۱۹۱۵ کیلو است.
دو دستگاه ارگ هم در کلیسا موجود است که بزرگترین آن‌ها ۷۳۷۴ لوله دارد.
حدود ۵۰ مجسمه سنگی در گوشه گوشه ایوان وجود دارد و هر کدام گویای موضوعی خاص است. در حیاط محل ورود به سالن کلیسا نیز ۱۰۰ مجسمه سنگی از پادشاهان فرانسه در کنار هم قرار گرفته است.

آیا کلیسای سوخته قابل بازگشت است؟
کارشناسان و صاحب نظران معماری بر این عقیده اند که خسارات وارد آمده به این بنای مشهور سبک معماری گوتیک که قدمتی ۸۵۰ ساله دارد بسیار سنگین است و برای مرمت و بازسازی بخش های آسیب دیده دست‌کم باید میلیون ها یورو هزینه کرد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بينام
    0

    واقعا حيف ازاين كليساي تاريخي وزيبا، بايد گفت كه خيلي به ندرت توريستي به پاريس ميرفت واز اين بناي مهم ديدن نميكرد،باعث تاسف است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها