تشکیل دولت جدید فلسطین خلاف آشتی ملی است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر این که تشکیل دولت جدید فلسطینی خلاف بحث آشتی ملی است،‌ گفت: محمود عباس قصد دارد با این کار توافقاتی را با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها انجام دهد و در اقدامات بعدی خود، خودرأی باشد.

تشکیل دولت جدید فلسطین خلاف آشتی ملی است

جعفر رضوی درباره تشکیل و سوگند دولت جدید در فلسطین اظهار کرد:‌ تشکیل دولت جدید در کل مخالف با آشتی ملی و توافقاتی است که تاکنون داشته‌اند،‌ علت مخالفت حماس و جهاد اسلامی نیز همین مساله است.

وی تصریح کرد: دولت قبلی وفاق ملی نامیده می‌شد که ریاست آن را رامی حمدالله بر عهده داشت، این دولت طبق توافقات در چارچوب آشتی ملی و با توافق تمام گروه‌ها تشکیل شده بود، اما پس از این‌که محمد عباس رئیس تشکیلات خودگردان، استعفای رامی حمدالله را پذیرفت، تمام گروه‌های فلسطینی به ویژه حماس مخالفت خودشان را اعلام کردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد: ‌در همان زمان، حماس اعلام کرد که باید انتخابات عمومی برگزار و مساله دولت فلسطینی از طریق انتخابات حل شود،‌ درواقع محمود عباس مخالف با آشتی ملی فلسطین بود،‌ در حالی که آشتی ملی دیگر یک مساله فلسطینی نبود،‌بلکه منطقه‌ای به شمار می‌رفت، در نتیجه رئیس تشکیلات خودگردان در این مورد تخلف کرد.

رضوی افزود: بنابراین دولت جدید نیز در ادامه همان مخالفت و تخلف که محمود عباس مرتکب شده بود،‌ تشکیل شده است،‌ در حالی که دولت جدید باید با توافق گروه‌های فلسطینی شکل می‌گرفت،‌ اما محمود عباس دستور داد تا دولت جدید سوگند یاد کند.

وی در ادامه با بیان این‌که آمریکا از ایجاد این دولت جدید فلسطینی بیش‌تر نفع می‌برد تا دولت وفاق ملی،‌ گفت: دست تمام گروه‌های مقاومت و فلسطینی از این دولت کوتاه شده،‌ آن‌ها در دولت وفاق ملی حق و نقش داشتند اما در دولت جدید هیچ نقشی ندارد، لذا آمریکایی‌ها از این اتفاق خشنود خواهند بود و حتی صهیونیست‌ها نیز بهره و نفع بیش‌تری از این دولت می‌برند.

این کارشناس مسائل فلسطین تاکید کرد: در نتیجه بحث آشتی ملی مجددا با مشکلاتی مواجه می‌شود، لذا علت عمده‌ای که محمود عباس دست به چنین کاری زده،‌ اقداماتی است که از این پس انجام خواهد داد.

رضوی در پایان اظهار کرد: به نظر می‌رسد محمود عباس در چارچوب معامله قرن می‌خواهد توافقاتی را با صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها انجام دهد و در این راستا در نظر دارد دولتی را در اختیار داشته باشد که به دستورهای عباس گوش کند و لاغیر، گرچه در دولت قبلی همه گروه‌ها می‌توانستند نظر دهند اما با این کاری که در تشکیل دولت جدید عباس انجام داد، نشان داد که می‌خواهد در اقدامات بعدی،‌خودرأی و طبق نظر خودش عمل کند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها