هراس متولیان صنعت خودروی کشور از ورود فارغ‌التحصیلان علوم پایه

استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه تهران گفت: استفاده نکردن از این فارغ‌التحصیلان صدمات جبران‌ناپذیری به آینده علمی، صنعت و نظام پایدار اقتصادی و سیاسی وارد می‌کند.

هراس متولیان صنعت خودروی کشور از ورود فارغ‌التحصیلان علوم پایه

دکتر رحیم زارع نهندی با بیان اینکه هم‌اکنون فارغ‌التحصیلان علوم پایه در دنیا جایگاه ارزشمندی دارند، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته برای ریاضیات و علوم پایه بودجه و امکانات بیشتری در نظر می‌گیرند تا بتوانند در آینده از آنها بهترین استفاده را ببرند.


وی با اظهار تأسف از اینکه در کشور مسئولان نسبت به آینده شغلی فارغ‌التحصیلان ریاضی بی‌تفاوت هستند، افزود: یکی از علل آن وجود صنعت مونتاژ خودرو در کشور است و این صنعت از ورود فارغ‌التحصیلان علوم پایه هراس دارند، چون نقص‌های آنها را به درستی نمایان می‌کنند.

این دکترای ریاضیات محض با بیان اینکه علت افت کیفیت صنعت خودروسازی کشور هم نبود نیروهای متخصص و کارآمد و استفاده نکردن از این نیروهای توانمند در صنعت است، ادامه داد: به همین علت است که موتور خودروهای تولید داخل پس از مدت کوتاهی از کار می‌افتند و دچار اشکالات متعددی می‌شوند.

زارع با بیان اینکه افراد متخصص به راحتی می‌توانند ایراد کار مافیای تجارت با قدرتی فراتر از دولت را برطرف کنند، در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت مونتاژ به متخصص برای ریشه‌یابی علمی عیوب محصولات و تولیدات نیازی ندارد، چون آنها را مانعی بر سر راه درآمد خود می‌دانند.

وی راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان را عامل دیگری برای بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی و علوم پایه برشمرد و افزود: این دانشگاه هیچ استاد دانشگاهی و کادر علمی ندارد و فارغ التحصیلان آن تنها برای تأمین آینده شغلی جذب این دانشگاه شدند.

این استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه تهران با راه‌اندازی این دانشگاه حتی امکان تدریس از فارغ‌التحصیلان توانمند علوم ریاضی گرفته شده است، در ادامه تصریح کرد: طبق آئین‌نامه، دانشگاه فرهنگیان باید نیازهای آموزشی آموزش و پرورش را تأمین کند، حال آنکه فارغ‌التحصیلان علوم پایه از دانشگاه‌های معتبر، توانمندی علمی بیشتری دارند.

زارع با اشاره به نامه‌نگاری‌های متعدد اما بی اثر با مسئولان در این باره گفت: مسئولان معتقدند که افراد متعهدی در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند، در حالی که تعهد در ذات افراد است و این شیوه آموزشی افراد توانمند علمی را تربیت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان عملاً حرفی برای گفتن در مجامع علمی ندارند، گفت: بدین ترتیب مسئولان نادانسته به آینده علمی کشور آسیب می‌زنند که جبران‌ناپذیر است.

این دکترای ریاضیات محض با بیان اینکه اغلب دانش‌آموزان با استعداد و بنیه علمی قوی جذب رشته‌های علوم پایه می‌شوند، گفت: این در حالی است که آینده شغلی این افراد کاملاً مبهم است؛ از این رو این سرمایه‌های عظیم علمی و توانمند در پی "اپلای" برای مهاجرت به خارج از کشور هستند و افراد ناتوان در ایران به دنبال مشاغل دیگر و کاذب.

زارع، شغل را معضلی اساسی برای فارغ‌التحصیلان این رشته علمی و دانشگاهی دانست و گفت: در حالی که دانشجویان این رشته بسیار دشوارتر از رشته‌های مهندسی تحصیل کرده و زحمت کشیده‌اند و این به معنای هدررفت سرمایه‌های علمی کشور است.

وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته اغلب ارگان‌ها و مؤسسات حتی مراکز تحقیقاتی صنعتی چندین فارغ‌التحصیل ریاضی را برای انجام مدل‌سازی جذب می‌کنند، اما حتی این مسیر هم برای فارغ‌التحصیلان علوم ریاضی در کشور بسته است.

این استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه تهران گفت: هم‌اکنون مؤسسات آماری و بانک‌ها هم رغبتی به جذب این نیروهای توانمند از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته وی، بالغ بر هزار فارغ‌التحصیل دکترای ریاضی در کشور بی‌کارند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها