فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

فیات یکی از خودروسازان قدیمی و بنام صنعت خودرو در جهان محسوب می‌شود که مدل‌های به‌یادماندنی و پرفروش فراوانی به بازار عرضه کرده است.

فیات، خودروساز بزرگ ایتالیایی و حقایقی جالب درباره آن

فیات یکی از خودروسازانی است که پیشینه‌ی پرافتخاری دارد. فیات در تاریخ خود مدل‌های مشهور و موفقی تولید کرده است. این شرکت خودروساز ایتالیایی تاریخ پرفرازونشیبی دارد و که با بررسی آن، به نکات جالبی برمی‌خوریم. درادامه، به ۲۰ نکته‌ی جالب درباره‌ی فیات اشاره می‌کنیم.

۱. فیات در سال ۱۸۹۹ با سرمایه‌گذاری تعدادی از سرمایه‌داران به سردمداری جیووانی آنیلی در شهر تورین ایتالیا این شرکت را تأسیس کردند. نام فیات درحقیقت مخفف Fabbrica Italiana Automobili Torino است.

۲. اولین خودرو فیات 4HP نام داشت. این خودرو به موتور ۲ سیلندر ۳.۵ اسب‌بخاری مجهز بود.

۳. اولین خطِ‌تولید فیات در سال ۱۹۰۰ در خیابان کورسا در تورین افتتاح شد. در آن زمان، فیات با استخدام ۱۵۰ کارگر سالانه ۲۴ دستگاه خودرو تولید می‌کرد که از موتورهای ۳ و ۱۲ اسب‌بخاری استفاده می‌کردند. خودروهای اولیه‌ی فیات هیچ شباهتی به نمونه‌های مدرن امروزی نداشتند و بیشتر گاری‌های موتوردار بودند.

۴. سال ۱۹۰۴، سال موفقیت فیات بود؛ چون انریکو، یکی از مهندسان این شرکت، خودرویی ۴ سیلندر با حجم ۴.۲ لیتر طراحی کرد که در زمان خود طرح بسیار پیشرفته‌ای بود. در همان سال، جیوانی آنجلو نیز در مسابقات اتومبیل‌رانی Giro dItalia Automobilistico توانست برنده شود تا بدین‌ترتیب، آغازگر موفقیت‌های آتی فیات در موتور اسپرت باشد.

۵. در سال ۱۹۰۶، تغییراتی در فیات اعمال شد تا بیشتر شبیه به شرکتی مدرن باشد. مهم‌ترین این تغییرات حذف نقطه از نام شرکت بود؛ یعنی نام شرکت از F.I.A.T به FIAT تغییر پیدا کرد. همچنین، فیات تولید خودروهای چهارنفره را شروع کرد که می‌توانستند تا ۱۰۰ کیلوگرم بار را حمل کنند.

۶. در سال ۱۹۱۰، فیات فروش خودرو در خارج از مرزهای ایتالیا را شروع کرد. در سال ۱۹۰۸، فیات اولین شعبه‌ی خود در آمریکا را نیز راه‌اندازی کرده بود و در سال ۱۹۰۹، اولین تأسیسات تولید فیات در خاک آمریکا در نیویورک تأسیس شد. این کارخانه اولین خطِ‌تولید فیات در آمریکای‌شمالی بود. فیات در همان سال، صادرات خودرو به فرانسه، اتریش، بریتانیا، روسیه و استرالیا را نیز آغاز کرد.

۷. در سال ۱۹۳۶، فیات یکی از خودروهای محبوبش، یعنی مدل توپولینو (Topolino) را رونمایی کرد. این خودرو کوچک با قدرت ۳ اسب‌بخار، حداکثر سرعتی معادل ۸۵ کیلومتربرساعت داشت. فیات توپولینو اولین خودرو تولید انبوه در ایتالیا بود و بسیاری از ایتالیایی‌ها اولین تجربه‌ی مالکیت خودرو را با این مدل شروع کردند.

۸. در سال ۱۹۳۸، فیات اولین خودرو لوکس خود با نام فیات ۲۸۰۰ را تولید کرد. این خودرو به‌دلیل وضعیت اقتصادی آن زمان که تحت‌تأثیر جنگ جهانی دوم بود، نتوانست فروش درخورتوجهی تجربه کند.

۹. سال‌های جنگ جهانی دوم برای فیات سال‌های موفقی نبودند. تأسیسات تولیدی فیات در طول جنگ آسیب زیادی دیدند. در سال ۱۹۴۵ نیز، مؤسس و رئیس فیات درگذشت. در آن زمان، آنیلی به لقب سناتوری رسیده بود. پس از آنیلی، ویتوریو والتا مدیر فیات شد. ازآنجاکه فیات تجربه‌ی ساخت خودروهای ارزان‌قیمت را داشت، مدیر جدید تصمیم گرفت نسخه‌ای جدید از توپولینو با نام توپولینو ۵۰۰ را تولید کند. باتوجه‌به اینکه بازار خودرو اروپای پس از جنگ نیازمند خودرویی ارزان‌قیمت بود، این مدل توانست به فروش درخورتوجهی دست پیدا کند. درضمن، توپولینو ۵۰۰ اولین محصول فیات بود که از بخاری و سیستم تهویه در آن استفاده شده بود.

۱۰. فیات در زمان‌های قدیم، از پیش‌گامان فناوری در صنعت خودرو بود. در سال ۱۹۵۶، این شرکت مدل ۶۰۰ مالتی پلا را به‌عنوان اولین خودرو مینی‌ون عرضه کرد. در سال ۱۹۵۱ نیز، فیات مدل Compagnola را معرفی کرده بود که اولین شاسی‌بلند دارای بدنه و شاسی یکپارچه محسوب می‌شود.

۱۱. در سال ۱۹۶۶، فیات توافقنامه‌ی همکاری با شوروی امضا کرد و قرار شد چند کارخانه در اتحاد جماهیر شوروی برپا و فیات ۱۲۴ را با نام VAZ-2101 در آنجا تولید کند.

۱۲. در سال ۱۹۶۹، فیات شرکت خودروسازی ایتالیایی لانچیا را خرید. در سال ۱۹۰۶، وینچنزو لانچیا شرکت لانچیا را تأسیس کرده بود. در سال ۱۹۷۰، فیات کنترل فراری را نیز در دست گرفت و پس‌از‌آن، خودروسازان دیگری چون آلفارومئو، مازراتی، پیاجو و حتی وسپا نیز زیر پرچم فیات رفتند.

۱۳. خودروسازان دیگر به‌طور گسترده‌ای از پیشرانه‌های دیزل فیات استفاده کرده‌اند که در بین آن‌ها، نام‌هایی چون آلفارومئو، کادیلاک، شورولت، سیتروئن، ایوکو، لانچیا، اوپل، پژو، ساب و سوزوکی دیده می‌شوند.


۱۴. فیات در کشورهای مختلفی خطِ‌تولید خودرو دارد و بزرگ‌ترین آن‌ها در کشور برزیل است. فیات خطِ‌تولید‌های دیگری نیز در آرژانتین و لهستان دارد. همچنین، شرکت‌هایی تحت لیسانس در کشورهای ترکیه، مصر، چین و آفریقای‌جنوبی نیز محصولات فیات را تولید می‌کنند.

۱۵. مدل جدید فیات ۵۰۰ دقیقا ۵۰ سال پس از معرفی فیات Cinquecento به بازار معرفی شد.

۱۶. فیات در بازه‌ی زمانی ۳۱ ماهه، ۵۰۰,۰۰۰ دستگاه مدل ۵۰۰ تولید کرد. همچنین، برای پاسداشت این خودرو کوچک، نسخه‌های خاصی از آن را نیز تولید کرد.

۱۷. مدل‌های فیات در بین تمامی خودروهای جهان رکورددار بیشترین تعداد برنده‌شدن جایزه‌ی خودرو سال اروپا است.

۱۸. مهندسان فیات پیشرانه‌ی دیزل ۱.۳ لیتری به‌نام V16 Multijet را طراحی و تولید کرده‌اند که یکی از موتورهای موفق بازار است. همچنین، این پیشرانه برترین موتور سال نیز انتخاب شده است.

۱۹. در آستانه‌ی ورشکستگی کرایسلر آمریکا در سال ۲۰۰۹، فیات بخش اعظم سهام کرایسلر را خرید و تا سال ۲۰۱۴، توانست تمامی کرایسلر را ازآنِ خود کند. رقم این معامله‌ی بزرگ ۳.۶۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

۲۰. فیات رسم جالبی برای نام‌گذاری خودروهای ون تجاری خود دارد. این خودروها بنابر رسمی که در این شرکت وجود دارند، به‌نام سکه‌های معروف ایتالیا نام‌گذاری می‌شوند؛ مانند دوبلو و فیورینو و دوکاتو. در سال ۲۰۱۱ نیز، فیات دوبلو فیورینو توانست عنوان ون سال را دریافت کند.

منبع: زومیت

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها