صندوق توسعه ملی چیست؟

صندق توسعه ملی مسئولیت دارد بخشی از درآمد‌های حاصل از فروش نفت را با تبدیل به ثروت‌های مولد سهم نسل‌های آینده کشور را از ذخایر ملی حفظ کند. 

صندوق توسعه ملی چیست؟

صندوق توسعه ملی به عنوان نهاد با رویکردی دانش محور، مسئولیت دارد تا بخشی از درآمد‌های حاصل از فروش نفت، گاز و میعانات گازی را به ثروت‌های مولد تبدیل کرده و سهم نسل‌های آینده کشور را از این ذخایر ملی حفظ کند.

ابن صندوق در سال ۱۳۷۹ پس از گذشت بیش از یک دهه از عملکرد حساب ذخیره ارزی و انتقادات متعدد مبنی بر چگونگی بهره‌گیری از آن تاسیس شد.

موارد استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی

موارد استفاده از صندوق توسعه ملی در زمینه‌های مختلفی همچون تولید ملی، صادرات غیرنفتی، اشتغال و حمایت از کار و سرمایه داخلی برنامه ریزی شده که منابع ارزی ذخیره شده در آن براساس مفاد تعیین شده در اساسنامه استفاده می‌گردد.

دراین بین اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری‌های دارای توجیه فنی، مالی و اقتصادی یکی از موارد استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی است.

همچنین اعطای تسهیلات صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت‌های خصوصی و تعاونی ایرانی که در مناقصه‌های خارجی برنده می‌شوند از طریق منابع خود یا تسهیلات سندیکایی از دیگر موارد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که پرداخت تسهیلات خرید به طرف‌های خریدار کالا و خدمات ایرانی در بازار‌های هدف صادراتی کشور، سرمایه‌گذاری در بازار‌های پولی و مالی خارجی، اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی به منظور جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری در ایران با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی و تأمین هزینه‌های صندوق از موارد دیگر استفاده از منابع صندوق به شمار می‌رود.براساس قانون حاکم بر صندوق توسعه ملی استفاده از منابع این صندوق برای اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و بازپرداخت بدهی‌های دولت به هر شکل ممنوع است.

گفتنی است صندوق توسعه ملی در راستای تحقق اهدافی همچون تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار و حفظ سهم نسل‌های آینده می‌تواند مطابق قوانین ضمن اعطای تسهیلات به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی و یا حتی سرمایه‌گذاران خارجی با در نظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب در بازار‌های پولی و مالی خارجی نیز سرمایه گذاری کند.

منبع: میزان

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها