خسارت سیل به شالیزار‌های گیلان و مازندران کمتر از ۵ درصد است/کمبودی در عرضه برنج وجود ندارد

کریمی خسارت سیل اخیر به شالیزار‌های گیلان و مازندران را کمتر از ۵ درصد اعلام کرد، گفت: کمبودی در عرضه برنج وجود ندارد.

خسارت سیل به شالیزار‌های گیلان و مازندران کمتر از ۵ درصد است/کمبودی در عرضه برنج وجود ندارد

به گزارش خبر فوری ، عزیز کریمی مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر میزان تولید برنج اظهار کرد: وقوع سیل اخیر تا حدودی در شرق استان مازندران و مناطق نزدیک به مرکز خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه سالانه در بیش از ۴۷۰ هزار هکتار از استان‌های گیلان و مازندران برنج کشت می‌شود، افزود: براساس آخرین آمار بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی مازندران که برای کشت برنج آماده شده بودند دچار خسارت شدند.

کریمی مجموع خسارت سیل اخیر به شالیزار‌های ۲ استان گیلان و مازندران را کمتر از ۵ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ۲ استان گیلان و مازندران عمدتا در حال خزانه گیری بودند، از این رو تنها حدود ۲۴ هزار هکتار از اراضی استان مازندران که ۲۰۰ هکتار برنج کشت شده بود، دچار خسارت شدند و این در برابر ۴۶۰ هزار هکتار ۲ استان ناچیز است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن برنج در کشور تولید شد، بیان کرد: براساس آمار ۱۱ ماهه سال ۹۷، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد که به این ترتیب کمبودی در عرضه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه گرانی‌های اخیر برنج ارتباطی به وقوع سیل ندارد، اظهار کرد: با احتساب سرانه مصرف ۳۵ کیلو برنج در کشور، سالانه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتن برنج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو مشکلی در تامین وجود ندارد که وقوع سیل بتواند بر کاهش عرضه وقیمت برنج در بازار اثر بگذارد.

مدیر کل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود از افزایش تولید برنج در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: با توجه به بارش‌های مناسب و وقوع سیل، منابع آب به اندازه کافی در دسترس کشاورزان است، در حالیکه سال گذشته در شرق استان مازندران بیش از ۲۰ هزار هکتار دچار خشکسالی شده بودند.

وی رعایت مسائل به زراعی، نکات فنی، استفاده از بذور اصلاح شده، مصرف کود مورد نیاز را در کنار کافی بودن منابع آبی از دیگر عوامل موثر در افزایش عملکرد تولید برنج برشمرد و گفت: اگرچه باید منتظر اظهار نظر در مورد میزان تولید برنج تا پایان فصل کشت و شرایط اقلیمی پیش رو بود، اما در مجموع به سبب بارش های مناسب در ماه های اخیر تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش خواهد داشت.

کریمی با اشاره به اینکه عمده خسارت سیل اخیر مربوط به استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان است، بیان کرد: براساس آخرین آمار یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از کل اراضی کشور در این استان ها بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده اند.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حال پرداخت غرامت کشاورزان خسارت دیده است، تصریح کرد: براساس مصوبه هیات دولت، برای ادامه تولید و کشت و کار کمک بلاعوض و تسهیلات کم بهره در اختیار کشاورزانی قرار می گیرد که اراضی و باغات خود را بیمه نکرده اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها