ایران به دنبال تحقق اینترنت ۲۰ مگابیتی با فیبر نوری

در برنامه 5 ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران اینگونه آمده است که تا پایان سال 1400 باید 80 درصد ایرانی‌ها به اینترنت پر سرعت 20 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند.

ایران به دنبال تحقق اینترنت ۲۰ مگابیتی با فیبر نوری

در حال حاضر پرسرعت ترین اینترنتی که در کشور ارائه می‌شود بستر موبایل است ولی در برنامه ششم توسعه آمده که بدون اتکا به اینترنت موبایل باید خانوارهای ایرانی بتوانند به اینترنت پرسرعت زمینی با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کنند. این مقدار باید به حد 80 درصد برسد و مسلماً شبکه ADSL با فرض 16 مگابیت بر ثانیه در بهترین حالت، نمی‌توان پاسخگوی آن باشد.

اینترنت ADSL یک نسل قدیمی در ارتباطات ثابت است و بسیاری از کشورها راهکارهای جایگزین را برای آن انتخاب کرده‌اند که ساده‌ترین آنها اینترنت VDSL یا FTTH است.

متأسفانه نگاه به اینترنت و ارتباط پرسرعت در کشور تا سال‌ها مهجور باقی مانده بود و حتی تا چند سال پیش بسیاری از مسئولین و افراد ذی‌قدرت اینترنت پرسرعت را یک نوع تجمل گرایی و کالای لوکس می‌پنداشتند. این در حالی است که اینترنت به خودی خود می‌تواند عصای دست بسیاری از کاربران با سطح درآمد پایین باشد تا کارآفرینی کرده و گره‌ای از کار خود و اطرافیان بگشایند.

جدای از این بحث تا مدت‌ها استاندارد و یا شاید سقف آرزوهای بسیاری از کاربران ایرانی رسیدن به اینترنت 128 کیلوبیت بر ثانیه بود که به صورت تئوری سرعتی دو برابر بیشتر از اینترنت حداکثر ارائه شده توسط فناوری فراموش شده Dial Up داشت.

خوشبختانه بعد از باز شدن برخی از گره‌هایی که تصور می‌شد کور شده و با هیچ دندانی گشوده نمی‌شوند، بسیاری از کاربران اینترنت کشور توانستند سرعت‌های بسیار بهتری از قبل را تجربه کرده و حالا سقف اینترنت خانگی ارائه شده به کاربران به 16 مگابیت بر ثانیه در حالت عادی رسیده است.

باید قبول کنیم با توجه به پیشرفت سرسام‌آور تکنولوژی، حتی این سرعت نیز نیاز به بروزرسانی داشته و برای رسیدن به آن این بار نیاز است کل بستر قدیمی جمع‌آوری شود؛ چرا که کابل‌های مسی توانایی ارائه سرعت بالا با کیفیت قابل قبول را ندارند.

یک انتخاب بسیار خوب در این حوزه استفاده از بستر فیبر نوری است که به صورت تئوری رسیدن به سرعت‌هایی تا یک گیگابیت بر ثانیه را ممکن می‌سازد. این سرعت می‌توان در همه سطوح و با کیفیت بالا به کاربر ارائه شود.

در این زمینه اقدامات مثبتی از حدود 15 سال پیش در کشور آغاز شد ولی سرعت این روند نیز بسیار کند بوده و به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر نه تنها ایده مویرگی کردن فیبرهای نوری در کشور تا درب منازل روستاها عملی نشده، بلکه در بسیاری شهرهای بزرگ و حتی محله‌های با جمعیت بالا نیز هنوز کابل‌های مسی هستند که صفر و یک اینترنت کاربران را جابجا می‌کنند.

در همین راستا حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی با بیان این که رویکرد کشور این نیست که صرفاً در جهت توسعه تلفن همراه و ارتباطات بی‌سیم اقدام کند بیان نموده که وزارت ICT به موازات اینترنت همراه، برای ارتباطات ثابت نیز برنامه توسعه داشته ولی واقعیت این است که این اهداف آن گونه که تدوین شده بودند به هیچ عنوان محقق نشده‌اند.

به گفته فلاح جوشقانی در حال حاضر در کشور بین 11 تا 12 میلیون نفر به اینترنت پر سرعت (تا 16 مگابیت بر ثانیه) دسترسی دارند ولی این تعداد باید علاوه بر افزایش تعداد تا 80 درصد خانوار ایرانی (حدوداً 65 میلیون نفر) در بخش سرعت نیز افزایش پیدا کرده و به 20 مگابیت بر ثانیه برسد.

جوشقانی که به صورت همزمان ریاست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را هم بر عهده دارد در این مورد می‌گوید:

برای این‌که این هدف محقق شود باید به سمت استفاده از فناوری‌های جدید همچونVDSL و یا FTTX حرکت کنیم. سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۶۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.
در ادامه فلاح جوشقانی به این مورد هم اشاره کرده که شرکت مخابرات ایران به عنوان متولی اصلی اینترنت ثابت در کشور تلاش نموده تا از توان بخش خصوصی نیز در این رابطه استفاده کند:

شرکت مخابرات ایران اقداماتی در این راستا را آغاز کرد و اپراتورهای بخش خصوصی هم در این مسیر گام‌هایی را برداشته‌اند، به‌طوری‌که اکنون یکی از شرکت‌ها در حوزهVDSL با ظرفیت حدود ۷۰ هزار پورت، کل شهر دزفول را تحت پوشش قرار داده است؛ هرچند در حال حاضر حدود ۶۰۰۰ پورت فعال است و یا در پردیس هم در همین حوزه شرکتی ظرفیتی حدود ۳۰ هزار پورت ایجاد کرده است.
فلاح جوشقانی خود نیز از روند افزایش و توسعه استفاده از اینترنت بی‌سیم رضایت ندارد و برای رفع این مشکلات پیشنهاداتی دارد:

در این حوزه چند اقدام باید انجام می‌شد و یکی از آن‌ها بسترسازی مقرراتی بود که مصوبه ۲۶۰ مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده‌فروشی بیت‌استریم در همین راستا بود. با اجرای این مصوبه، زیرساخت‌های فیبر نوری در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت‌های FCP وServco به اشتراک گذاشته می‌شود و با رفع انحصار مخابرات در این بخش، کیفیت خدمات افزایش پیدا کرده و امکان انتخاب برای مشترکین فراهم می‌شود.
برای آن دسته از دوستانی که کمتر با قوانین و مقررات این حوزه آشنایی دارند باید بگوییم که در مصوبه 230 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اعلام شده باید شرایط برای تمامی سرویس‌دهندگان ارتباطی در کشور به نحوی فراهم باشد که همه آنها بتوانند از امکانات پایه‌ای شامل تجهیزات مسی، ساب داکت و میکرو داکت و همچنین داکت شبکه مخابرات کشور به صورت یکسان استفاده کنند.

در انتها معاون وزیر ICT اعلام نموده:

این آمادگی را داریم سال جاری هم در حوزه دسترسی‌های فیبر با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سایر دستگاه‌ها همچون وزارت نیرو و شهرداری‌ها بتوانیم در حوزه اینترنت ثابت توسعه مناسبی داشته باشیم چون تنها اتکا به ظرفیت شرکت مخابرات روند پیشرفت و توسعه دسترسی را کند خواهد کرد.
به هر حال دسترسی به سرعت اینترنت بالا نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که پیاده سازی آنها نیازمند صرف وقت و هزینه قابل توجهی است. البته با توجه به ظرفیت‌های این سرویس‌ها و آورده مالی که خواهند داشت این هزینه‌ها بسیار توجیه پذیر خواهند بود و امیدواریم به زودی اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه که موعد سر رسید آنها سال 1400 شمسی است محقق شوند.

منبع: شهر سخت افزار

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها