رتبه ۲۹ خراسان جنوبی در طلاق/ ثبت واقعه ازدواج ۴ درصد کاهش یافت

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی در رتبه ۲۹ طلاق قرار دارد، گفت: ثبت واقعه ازدواج در سال گذشته نسبت به ۹۶، چهار درصد کاهش داشته است.

رتبه ۲۹ خراسان جنوبی در طلاق/ ثبت واقعه ازدواج ۴ درصد کاهش یافت

مجتبی فاطمی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امروز آمار و مشخصات ثبت احوال در بسیاری از دستگاه‌های نظامی و نظارتی کاربرد دارد، افزود: این سازمان در یک ثانیه قریب به شش هزار رکورد را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه کارکنان ثبت احوال مرزبانان هویتی هستند، اظهار کرد: ثبت ولادت‌ها، وفات‌ها، ازدواج و طلاق از جمله رسالت‌های ثبت احوال است.

فاطمی با بیان اینکه رتبه خراسان جنوبی در بحث کارت هوشمند ملی از سال ۹۱ تا ۹۷ به رتبه پنجم کشوری صعود کرد، گفت: برای جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی راهی جز کارت ملی هوشمند نیست.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه سال ۹۷ پایان کارت ملی کاغذی بود، افزود: ۸۶ درصد از هم شهروندان استان تحت پوشش کارت ملی هوشمند قرار گرفتند.

وی بیان کرد: قریب به ۵۷۰ هزار نفر در خراسان جنوبی واجد الشرایط کارت هوشمند ملی هستند که تا پایان سال ۹۷ برای ۴۹۳ هزار و ۷۴۵ نفر کارت صادر شده است.

کاهش ۴ درصدی ازدواج در خراسان جنوبی

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: ۷۹ هزار و ۸۰ نفر از هم استانی‌ها برای کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند که خواستاریم نسبت به این امر هر چه سریع‌تر گام بردارند.

وی از کاهش چهار درصدی ازدواج در استان خبر داد و افزود: ثبت واقعه ازدواج در سال ۹۶، شش هزار و ۷۳۶ نفر بوده و در سال گذشته شش هزار ۴۳۸ نفر بوده است.

فاطمی با بیان اینکه بیشترین ازدواج خانم‌ها در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و آقایان در ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است، بیان کرد: در پنج هزار و ۵۰ واقعه‌ی ازدواج آقا بزرگ‌تر از خانم، ۷۱۳ واقعه خانم و آقا هم سن و ۶۷۵ واقعه آقا کوچیک تر از خانم بوده‌اند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون در خراسان جنوبی رشد طلاق نداشته‌ایم، اظهار کرد: این استان در رتبه ۲۹ کشوری در زمینه طلاق را داشته که نشان از فرهنگ و اصالت والای مردم است.

برگزاری همایش جمعیت در استان

فاطمی از کاهش شش درصدی ولادت در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: سال ۹۶، قریب به ۱۷ هزار و ۸۸۵ واقعه ولادت ثبت شده و در سال ۹۷ قریب به ۱۶ هزار و ۷۹۹ واقعه ولادت ثبت شده است.

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی بیان کرد: در راستای افزایش ولادت، همایش جمعیت در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز خانواده‌ها به کیفیت فرزند اهمیت می‌دهند و به کمیت توجهی ندارند، اظهار کرد: میل به ادامه تحصیل به خصوص از طرف زوجه، فرزند آوری را به تعویق می‌اندازند.

فاطمی با بیان اینکه در سال ۹۷ به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر متولد شده‌اند، بیان کرد: از کل متولدین هشت هزار و ۶۰۵ نفر پسر و هشت هزار و ۱۹۴ نفر دختر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه همچنین ۱۱ هزار و ۶۱۵ تولد شهری و پنج هزار و ۱۸۴ تولد روستایی بوده است، گفت: اولین نوزادی که بعد از سال تحویل متولد شد، دختری در شهرستان طبس بود.

بیماری قلبی عامل فوت ۱۳۶۲ نفر

مدیر کل ثبت احوال خراسان جنوبی از کاهش یک درصدی فوتی نسبت به سال ۹۶ خبر داد و گفت: در سال ۹۶، سه هزار و ۸۶۹ واقعه طلاق ثبت شده و در سال ۹۷، سه هزار و ۸۲۷ واقعه فوت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیماری قلبی با هزار و ۳۶۲ فوتی بیشترین علت فوت سال گذشته بوده است، اظهار کرد: به ازای هر ۱۰۰ فوتی خانم ۱۱۸ فوت آقا بوده‌اند.

فاطمی با بیان اینکه از مجموع متوفیان دو هزار و ۷۳ نفر آقا و هزار و ۷۵۴ نفر خانم بوده است، افزود: همچنین دو هزار و ۵۹ واقعه فوتی شهری و هزار و ۷۶۸ واقعه روستایی بوده است.

صدور ۲۹۱ هزار فقره شناسنامه مکانیزه

وی از صدور ۲۹۱ هزار و ۴۰۸ فقره شناسنامه مکانیزه در استان خبر داد و گفت: هر کس شناسنامه جلد قرمز دارد، می‌تواند ۷۲ ساعت بعد از تحویل مدارک به دفاتر پیشخوان، شناسنامه مکانیزه دریافت کند.

فاطمی با بیان اینکه افراد در صورت مفقود شدن شناسنامه جلد قرمز به ثبت احوال اطلاع دهند، افزود: هزینه تعویض شناسنامه در ادارات ثبت احوال ۳۰ هزار تومان و در دفاتر پیشخوان دولت ۳۸ هزار و ۳۰۰ تومان است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین هزینه ثبت نام کارت هوشمند ملی در دفاتر پیشخوان دولت ۳۳ هزار تومان و ادارات ثبت احوال هم ۲۵ هزار تومان است.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته ۵۷۰ مورد تغییر نام خانوادگی و ۱۷۱ مورد تغییر نام در ادارات ثبت احوال خراسان جنوبی انجام شده است.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها