دارویی که بدن شما را رسماً به پفک تبدیل می‌کند!

در پزشکی امروز از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دارو‌ها برای کاهش التهاب و کنترل بسیاری از بیماری‌های مزمن محسوب می‌شوند، اما استفاده به جا و میزان مناسب آن بسیار حائز اهمیت است.

دارویی که بدن شما را رسماً به پفک تبدیل می‌کند!

سرابی کارشناس اداره‌ی نظارت بر تأمین داروی سازمان غذا و دارو گفت: آمپول دگزامتازون عوارضی را در پی دارد، اما برای بعضی بیماری‌ها لازم است و پزشکان باید تجویز کنند؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم مضرات آن بیشتر از منافع آن است و باید از لیست دارو‌ها حذف شود.

حواستان به مصرف این دارو باشد/ دارویی که بدن شما را رسماً به یک پفک تبدیل می‌کند

وی افزود: قبول داریم که تجویز دگزامتازون برای یک سرماخوردگی معمولی نیاز نیست، ولی برای بیماری‌های خود ایمنی ضروری است، چون بیمار در صورت عدم استفاده از آن وضعیت بدتری پیدا می‌کند.

دگزامتازون و عدم جذب کلسیم در بدن

کارشناس اداره‌ی نظارت بر تأمین داروی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: به کسانی که به طور مداوم مجبورند از آمپول دگزامتازون استفاده کنند هم توصیه می‌کنیم حتما از مکمل کلسیم استفاده کنند، زیرا پس از تزریق این آمپول تا یک ماه کلسیم در بدنشان جذب نمی‌شود و پس از سنین چهل سالگی به پوکی استخوان شدید مبتلا خواهند شد. اما متأسفانه پزشکان این نکته را کمتر به بیمار یادآور می‌شوند و بیماران هم اطلاعات لازم در اینباره ندارند.

او گفت: تعدادی از پزشکان برای اینکه زودتر جواب بگیرند و محبوبیت و مقبولیتشان نزد بیمار بیشتر شود، در هر نسخه‌ی خود یک آمپول دگزا می‌نویسند در حالیکه برای خیلی از بیماری‌ها واقعا لازم نیست.

دگزا نباید برای سرماخوردگی تجویز شود!

این پزشک داروساز ادامه داد: متأسفانه چند سالیست تجویز این آمپول توسط برخی پزشکان زیاد و بی رویه شده و اکثرا برای سرماخوردگی‌های ویروسی و باکتریایی این آمپول را تجویز می‌کنند در حالیکه اگر فرد با دارو‌های معمولی و استراحت دوره سرماخوردگی خود را طی کند حالش بهبود می‌یابد.

وی در اینباره به بهداشت نیوز گفت: دگزامتازون شاید ظاهرا سرماخوردگی را چند روزی بهبود می‌بخشد و علائم آن را از بین می‌برد، اما بیماری به طور نهفته در بیمار باقی می‌ماند و دوباره بزودی عود می‌کند.

عدم استفاده مداوم از آمپول دگزا

دکتر نیلوفر سرابی اضافه کرد: بر حسب کارم به داروخانه‌های متعددی سر میزنم و خوشبختانه تا به حال مورد خاصی را ندیده ام که بر اثر تزریق آمپول دگزامتازون اتفاق جدی و خاصی برایش افتاده باشد.

وی خاطر نشان کرد: به افراد استفاده مداوم از این آمپول را توصیه نمی‌کنم و تأکید می‌کنم که براساس شرایط بیمار و به تفکیک بیماری‌ای که هر فرد دارد باید دگزامتازون توسط پزشک تجویز شود.

ممنوعیت برای کودکان و فشار خونی‌ها

او ضمن بیان اینکه دگزامتازون در واقع نوعی کورتون است و تجویز آن برای بیماری‌های خود ایمنی ضروری است، تصریح کرد: برخی بیماران مجبورند هر روز این آمپول را استفاده کنند، چون در صورت عدم استفاده امکان دارد وضعیتشان بدتر می‌شود یعنی استخوان هایشان شکل خود را از دست دهند و یا بدنشان ورم کند.

کارشناس اداره‌ی نظارت بر تأمین داروی سازمان غذا و دارو در زمینه‌ی ممنوعیت و نوع تزریق این دارو هم گفت: دگزامتازون برای افراد زیر سه سال و کسانی که فشار خون بالای ۱۶ دارند اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین برای افراد بالای سه سال یا افرادیکه بیماری خاصی، چون دیابت دارند نیز یک دوم آن باید تزریق شود.

او در ادامه‌ی گفتگو نکته‌ی مهمی را یادآور شد: توصیه می‌کنیم خود بیماران نیز دقت بیشتری در تزریق این دارو داشته باشند و اگر برای سرماخوردگی به پزشک کردند و پزشک این دارو را تجویز کرد، آن را تزریق نکنند و فقط در صورت ابتلا به بیماری‌های خودایمنی و یا بیماری‌های جدی‌تر آن را می‌توانند استفاده کنند.

عوارض جدی تزریق مداوم دگزا بعد از چهل سالگی

دکتر نیلوفر سرابی تبریزی، اشاره کرد: باید به پزشکان اطلاع رسانی شود که کمتر برای بیماری‌های پیش پا افتاده و سرماخوردگی که با دارو‌های معمولی به راحتی درمان می‌شود دگزامتازون را تجویز کنند و حتما مصرف مکمل کلسیم را به بیمارانی که مجبورند از این دارو استفاده کنند گوشزد کنند.

این پزشک داروساز و کارشناس اداره‌ی نظارت بر تأمین داروی سازمان غذا و دارو در آخر به بهداشت نیوز گفت: کسانی که چند سال یکبار از این آمپول استفاده می‌کنند، عوارض جدی‌ای تهدیدشان نمی‌کند، اما برای کسانی که بر حسب عادت مثلا سالی چندبار از آن استفاده می‌کنند یا بیمارانی که مجبورند برای بیماری جدی خود آن را تزریق کنند، می‌تواند در طولانی مدت و بعد از سنین ۴۰ سالگی بسیار پر خطر و آسیب زا باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها