سهمیه‌بندی بنزین در سال ۹۸ قطعی است

مدت‌ها است که صحبت‌های گوناگونی در خصوص استفاده مجدد از کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین صورت می‌پذیرد اما همچنان ابهاماتی در این خصوص وجود دارد.

سهمیه‌بندی بنزین در سال ۹۸ قطعی است

سال های قبل سهمیه‌بندی بنزین انجام شد و افراد مختلف برای دریافت سوخت مجبور به استفاده از کارت سوخت بودند اما در حال حاضر استفاده از این کارت‌ها تنها در جایگاه‌های سوخت و به وسیله جایگاه‌داران انجام می‌شود. در خصوص سهمیه‌بندی مجدد و افزایش قیمت بنزین تا کنون طرح‌ها و صحبت‌های گوناگونی انجام شده است. در خصوص مسائل ذکر شده گفت‌و‌گویی با بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت صورت گرفته که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

قطعیت سهمیه‌بندی بنزین

بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت در رابطه با سهمیه‌بندی بنزین در سال 98 اظهار کرد: در حال حاضر آنطور که گفته شده، به طور قطع سهمیه بندی بنزین در سال 98 انجام خواهد شد اما در رابطه با قیمت و زمان اجرای آن هیچ‌گونه صحبتی نشده است. دستگاه‌ها احتیاج به یک برنامه‌ریزی دارد و لازم به ذکر است که از نظر ما احتیاجی به سهمیه‌بندی بنزین وجود ندارد. هدف از این کار استفاده از سیستم زیرساختی است که در سال 86 به کشور آمده است تا از این طریق بر روی عرضه سوخت کنترل صورت پذیرد. به طور کلی می‌توان گفت کنترل بر روی عرضه را نمی‌توان از طریق سهمیه‌بندی بنزین انجام داد اما برای چنین مواردی تصمیم‌های بدون مشورت گرفته می‌شود. در خصوص نحوه اجرایی شدن سهمیه‌بندی به هیچ عنوان صحبتی نشده است.

وضعیت تولید بنزین

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت تولید بنزین در شرایط مطلوبی قرار دارد و در پالایشگاه ستاره بنزین به صورت مناسبی تولید می‌شود. ضمن این که اضافه تولیدات بنزین به کشورهای دیگر صادرات می‌شود و از نظر ذخیره‌سازی با کمبودی مواجه نیستیم. گفته می‌شود که سهمیه‌بندی بنزین کاهش مصرف را در پی خواهد داشت در صورتی که مصرف بالای سوخت به بسیاری از خودروهای تولیدی بازمی‌گردد و ارتباطی با قاچاق ندارد. میزان مصرفی که جایگاه‌ها عرضه می‌کند به اندازه‌ای نیست که بتوانند آن را ذخیره‌سازی یا قاچاق کنند. قاچاق از طریق‌های دیگر انجام می‌شود و به عنوان مثال یک جایگاه سوخت مقدار مشخصی سوخت در روز می‌فروشد و در صورتی که این رقم افزایش یابد به سرعت دستگاه‌های مرتبط با آن برخورد می‌کنند. قاچاق در ابعاد گسترده به روش‌های دیگری غیر از جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود.

لوکس‌های وارداتی چه بنزینی بزنند؟

حاج محمدرضا در خصوص بهترین بنزین حال حاضر کشور گفت: بنزین یورو 4 بهتر از سوپر است چرا کهبنزین سوپر موجود از نوع بدون سرب است. بنزین سوپر را به سرب آن می‌شناسند زیرا باعث استارت مناسب خودرو می‌شود. اکتان بنزین سوپر 84 الی 86 است در صورتی که اکتان بنزین یورو 4 در حدود 94 الی 96 قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در دفترچه راهنمای برخی از خودروهای وارداتی اعلام شده که ازبنزین سوپر استفاده شود در صورتی که این بنزین در ایران برای خودروهای ذکر شده مناسب نیست. در حال حاضر بنزین یورو 4 تنها در کلانشهرها نظیر تهران ، تبریز، شیراز ، مشهد، اهواز و .... عرضه می‌شود و در حومه کلانشهرها بنزین یورو 2 است. متاسفانه تولید بنزین یورو4 نیز در حدی نیست که بتوان آن را در تمام سطح کشور عرضه کرد.

منبع: عصر خودرو

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی فاتح
    0

    چرادراین گرفتاری سیل که مردم وتمام ارگانها درگیر آن هستند مسائل دروغی مانند سهمیه بندی بنزین رامطرح میکنید هدف شما ازطرح چنین موضوعات چیست.بگذارید مردم آرامش داشته باشند

  • مهدی م
    0

    آقای رییس لطفا دروغ به هم نبافید. بنزین یورو 4 شما زیر 90 است و قطعا از بنزین سوپر بی کیفیت تر است. ضمنا در صورت درستی ادعای شما، با توجه به گرانتر بودن بنزین سوپر رسما در جایگاه ها دزدی می کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها