پراکندگی داده‌ها میانگین قیمت مسکن را به سمت نامعلومی منحرف می کند

 رئیس دانشکده عمران و معماری واحد علوم تحقیقات با اشاره به اینکه با کاهش تعداد معاملات نمی‌توان به آمار رشد قیمت مسکن در اسفندماه استنباط کرد، گفت: تلاطمات ارزی و کاهش نرخ سپرده‌ها بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارد.

پراکندگی داده‌ها میانگین قیمت مسکن را به سمت نامعلومی منحرف می کند

مهدی روانشادنیا در پاسخ به این سؤال که علی‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شد، قیمت مسکن در اسفندماه به ثبات برسد، اما آمارهای وزارت راه و شهرسازی حاکی از رشد ۹.۵ درصدی قیمت‌ها می‌دهد، گفت: تعداد معاملات به اندازه‌ای افت کرده است که خیلی نمی‌توان به این آمارها و رشد قیمت‌ها استنباط کرد و به عبارتی به دلیل کاهش تعداد معاملات مسکن و پراکندگی داده‌ها میانگین قیمت‌ها را به سمت افزایش و یا کاهش قیمت‌ها منحرف می‌کند.

روانشادنیا با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل فضای روانی ایجاد شده در جامعه و شانتاژهای خبری باعث شده تا هر گونه احتمالی در بازار مسکن رخ دهد، ادامه داد: رشد نرخ صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها قطعاً در آینده می‌تواند موجب رشد قیمت مسکن‌های آماده تحویل شود.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه متقاضیان مسکن به دنبال تبدیل دارایی‌های خود برای خرید مسکن هستند، اظهار داشت: پس از کاهش نرخ سود و سپرده‌ها به هر حال برخی علاقه‌مند هستند دارایی‌های خود را تبدیل به خرید ساختمان کنند.

وی افزود: به هر حال تلاطمات ارزی تأثیر خود را بر روی بازار مسکن خواهد گذاشت، اما به هر حال باید تأکید کرد که قدرت خرید مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یافته و در سال جاری نمی‌توان شاهد جهش قیمت مسکن مثل سال ۹۷ بود.

گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به تازگی نشان داد که نه تنها قیمت مسکن در اسفند پارسال به ثبات نرسید، بلکه از یک رشد ۹،۵ درصدی نسبت به به بهمن ماه برخوردار شد.

بر اساس این گزارش، در اسفند سال گذشته (سال ۹۷) ۱۳ هزار و ۳۳ فقره مبایعه نامه به امضا رسید که نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن (۹۶) که تعداد مبایعه نامه‌ها ۱۲ هزار و ۵۳۶ فقره بود، رشد ۳.۹ درصدی داشته است.

همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آخرین ماه سال گذشته، ۱۱ میلیون تومان اعلام شده که نسبت به اسفندماه ۹۶ که این شاخص متری ۵ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان بود، رشد ۹۵.۴ درصدی داشته است.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بیشترین تعداد معاملات مسکن انجام شده در اسفندماه سال قبل را در منطقه ۵ با تعداد هزار و ۹۰۵ فقره مبایعه نامه عنوان و کمترین تعداد معاملات انجام شده را در منطقه ۱۹ با ۶۳ فقره مبایعه نامه ذکر کرده است.

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها