مشاهده قدیمی ترین موجود کره زمین در تالاب هامون + فیلم

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از مشاهده قدیمی‌ترین گونه جانوری در حال انقراض در تالاب هامون خبر داد.

مشاهده قدیمی ترین موجود کره زمین در تالاب هامون + فیلم

وحید پورمردان گفت: پس از نزدیک به دو دهه خشکسالی در منطقه سیستان و آبگیری بخش‌هایی از تالاب بین المللیهامون پس از بارندگی در افغانستان و روان شدن سیلاب دشتمال به سوی تالاب، شاهد احیای گونه‌های جانوری و گیاهی تالابی بودیم‌.

مدیر کل حفاظت محیط زیست افزود: یکی از گونه‌های جانوری که پس از آبگیری بخش‌های از تالاب در دامنه کوه خواجه مشاهده شده سخت پوست آبزی با نام علمی Triops Cancriformis است که در دنیا به نام "فسیل زنده" نامگذاری شده و از گونه‌های سخت پوست آبزی در آب‌های شیرین جهان می‌باشد، این گونه جزو گونه‌های در معرض انقراض ایالت متحده و اروپا رده بندی شده است‌.

پورمردان خاطر نشان کرد: علت نامگذاری این گونه قدمت حیات ۳۰۰-۲۰۰ میلیون سال این گونه در کره زمین است. این گونه سخت پوست را به دلیل تشابه ظاهری آن با نوزاد وزغ گاهاً میگوی بچه وزغی نیز نامیده می‌شود. اندازه این گونه معمولاً تا ۶ سانتیمتر می‌باشد و در شرایط طبیعی تا ۱۱ سانتیمتر هم گزارش شده است. این گونه اواخر دوره کربونیفر وتریاسیک به علت تحمل بالای شرایط محیطی سخت از جمله درجهحرارته‌ای حدی، اسیدیته ۶ تا ۱۰ بافت خاک و خشکسالی‌های طولانی توانسته با تشکیل سیست (Cyst) مقاوم در زیر گل و لای و رسوبات خشک تالاب‌ها و پیکره‌های آب شیرین ادامه حیات دهد و در صورت فراهم شدن شرایط زیست نرمال ظرف دو هفته ادامه مراحل رشد خود را تا مرحله بالینی از سر گیرد و دوره عمر آن تا ۹۰ روز ادامه داشته باشد. دامنه تحمل شرایط تخم سیست بعضاً" به ده‌ها سال نیز طول می‌کشد.

وی گفت: این گونه از پشه‌هایی همچون آنوفل (عامل بیماری مالاریا) و حتی علف‌های هرز داخل تالاب‌ها تغذیه می‌کند. از این رو به عنوان روش کنترل بیولوژیک در برکه‌های آبی و مزارع کشاورزی ایفای نقش می‌کند و تا کنون حدود ۱۰ گونه از جنس Triops در جهان شناسایی شده که حضور این گونه فسیل زنده نوید سال آبادی در منطقه سیستان و تالاب بینالمللی هامون است.

منبع: ایسنا

1980

حجم ویدیو: 3.77M | مدت زمان ویدیو: 00:00:33 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها