آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان فارس ۸۵ درصد کاهش یافت

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۸۵ درصد کاهش داشته است، گفت: امسال نیز تدابیری برای این امر در نظر گرفته شده است.

آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان فارس ۸۵ درصد کاهش یافت

آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها به دنبال سبز شدن مراتع پس از بارندگی‌های فروردین یکی از نکاتی است که فعالان اجتماعی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و در شبکه‌های مجازی نسبت به آن هشدار داده‌اند.

مهرزاد بوستانی در پاسخ به این نگرانی اظهار داشت: آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان فارس در سال 97 نسبت به سال پیش از آن 85 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: همچنین در یک نگاه کلی از 9 هزار و 800 هکتار آتش سوزی در سال 93 به کمتر از 400 هکتار در سال گذشته رسیده که نشان از کاهش چشمگیر آتش‌سوزی‌ها دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه بارش‌ها سبب افزایش علوفه و پوشش سبز جنگلی شده است، گفت: این امر در نگاه نخست ممکن است نگرانی ایجاد آتش سوزی را به دنبال داشته باشد به ویژه گیاهان یکساله که زمینه مساعدتری برای آتش‌سوزی هستند.

آتش سوزی بلای جان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد شده است آتش سوزی جنگل امامزاده عبدالله آمل مهار شد آتش سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد 50 درصد کاهش یافت

بوستانی افزود: تجربه سال‌های خشکسالی سبب شده که برنامه‌هایی کارآمد برای امسال در نظر گرفته شود همچنین تجربه نشان داده که در سال‌های پربارش امکان آتش سوزی کمتر از سال‌های خشکسالی است.

وی با تشریح این موضوع بیان کرد: زمانی که رطوبت در مراتع و گیاهان زیاد باشد و در مقابل خشکی هوا زیاد نباشد، آتش سوزی را کاهش می‌دهد همچنین رشد علوفه و حضور دامداران به عنوان یک نگهبان در مراتع در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه امور ذکر شده به معنای غفلت نیست، عنوان کرد: این موضوع با دقت و برنامه‌ریزی رصد و دنبال می‌شود و مردم هم چه به عنوان عشایر، چه به عنوان گردشگر و چه به عنوان بهره‌بردار می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها