چقدر پول روانه سیل شد

تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان به مناطق سیل‌زده اختصاص یافته است.

چقدر پول روانه سیل شد

به گزارش خبر فوری ، سیل اخیر در مناطق مختلف کشور هزینه‌های سنگینی را با خود به همراه داشته و با وجود برآوردهایی که در رابطه با آن وجود دارد و برخی نمایندگان ارقامی تا ۳۰ هزار میلیارد تومان را هم اعلام کرده‌اند، دولت رقم مشخصی برای آن هنوز اعلام نکرده و گفته که با توجه به این که همچنان خسارت‌ها در حال وقوع است، پیش‌بینی دقیقی وجود ندارد.

از این‌رو تا نهایی شدن آمار و ارقام مربوط به هزینه‌های سیل و پرداخت‌های آن دولت مبالغی را در قالب تنخواه در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار داده تا پرداخت‌های اولیه در این رابطه را انجام دهند.

در ابتدای امر سازمان برنامه و بودجه از پیش بینی مبلغ ۷۰۰ میلیاردی برای پرداخت اولیه خبر داد و تاکنون نیز بخشی از آن در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است. بررسی آخرین وضعیت تخصیص و پرداخت‌های انجام شده برای سیل از این حکایت دارد که تا مرز ۵۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ و تخصیص داده شده است.

این در حالی است که در ابتدا حدود ۵۶ میلیارد تومان برای استان‌های درگیر سیل و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ستاد بحران پرداخت شده بود و ۴۴۲ میلیارد تومان برای خسارت بخش‌های کشاورزی پیش‌بینی شد که در آخرین اعلام سازمان برنامه و بودجه دستور پرداخت حدود ۲۴۰ میلیارد تومان آن به خزانه داده شده تا برای بخش کشاورزی در استان‌های گلستان و مازندران قرار گیرد.

در کنار آن حدود ۳۰ میلیارد تومان دیگر نیز در روزهای گذشته به استانداری خوزستان بابت پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق تکمیل و اصلاح سیل‌بندها و لایروبی رودخانه‌ها و همچنین ایمن‌سازی شرایط حادثه در حوزه آبریز و سدهای این استان پرداخت شد.

پرداختی دیگر مربوط به ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب تنخواه برای تامین هزینه‌های ضروری اولیه جبران خسارات و بازسازی تاسیسات و ابنیه ناشی از سیل در استان‌های مربوطه بوده است.

اما در مجموع خسارت‌ سنگین سیل با این اعداد و ارقام جبران نخواهد شد و شرایط به گونه‌ای است که در کنار منابع بودجه‌ای و بانکی پیشنهاد اصلی در مورد برداشت حدود دو میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است که ممکن است به زودی این برداشت انجام شود و دولت برای پرداخت هزینه‌ها از آن استفاده کند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    سه × دوازده = سی وشش هزار میلیلرد تومان بتنهائی خاوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها