تحلیل سایت خبری سی ان بی سی از شرایط فروش نفت ایران در اوج تحریم‌های آمریکا؛

آیا ترامپ می‌تواند با تحریم‌ها فروش نفت ایران را به صفر برساند؟

به اعتقاد تحلیلگران، بعید است ترامپ در اعمال تحریمهای نفتی علیه نفتکشهای خریدار نفت ایران جدی باشد. با این حال، مقامات دولت تاکید دارند که تحریم نفتکشها هم به زودی اجرا می‌شود

آیا ترامپ می‌تواند با تحریم‌ها فروش نفت ایران را به صفر برساند؟

حسین نیازبخش- سایت خبری سی ان بی سی آمریکا در گزارش اخیرش به شرایط فروش نفت ایران در اوج تحریمهای نفتی ایالات متحده آمریکا پرداخت.
پرسش اصلی‌ای که این سایت خبری به دنبال پاسخ به آن است این است که آیا ترامپ(همانطور که تهدید کرده است) قادر است در چندماه آینده فروش نفت ایران را به صفر برساند و آیا آمریکا معافیت خرید نفت از ایران را تمدید خواهد کرد یا خیر؟
سی ان بی سی بر این امر تاکید دارد که علی رغم ادعای دولت ترامپ مبنی بر تسهیل شرایط قطع خرید نفت از ایران، بازار نفت به صفر رساندن خرید نفت از ایران را نمی‌پذیرد.
برایان هوک، مسئول تیم اقدام ضد ایران وزارت امورخارجه آمریکا، مدتی پیش مدعی شده بود که شرایط بازار نفتی جهانی به نحوی اصلاح شده است که به آمریکا اجازه می‌دهد تا مسیر لازم جهت به صفر رساندن نفت ایران را طی کند.
سی ان بی سی مدعی است که از زمان اظهار نظر برایان هوک تا کنون، قیمت نفت خام ایالات متحده 12 درصد افزایش یافته است، نفت خام برنت بین المللی با قیمت بیش از 70 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و میانگین قیمت ملی بنزین هم به بیش از 30 سنت در هر گالن رسیده است.
اما علت این افزایش قیمت چیست؟ پاسخ مشخص است. بازار نفت و محصولات نفتی در فشار است و دائما کوچکتر می‌گردد. این امر بدین معناست که عرضه بیش از حد نفت خام جهانی(که در اثر تحریم نفت ایران بیشتر شده است)، به تخلیه منابع نفتی منجر شده و عرضه و تقاضا را از حالت تعادل خارج کرده است که این امر، بازار را در معرض خطر کم شدن نفت قرار می‌دهد.
در روز سه شنبه، آژانس بین المللی انرژی گفت که ذخایر نفت جهانی در سه ماهه‌ دوم سال جدید در حال کم شدن است؛ زیرا اوپک و متحدان آن تولید نفت را کاهش داده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا هم بر این امر موثر بوده است.

این در حالی است که ترامپ و دولتش تا ماه آینده باید تکلیف تحریم‌های نفتی ایران را مشخص کند.

دولتمردان آمریکایی مدعی اند که ترامپ معافیت خرید نفت ایران توسط هشت کشور را تمدید نخواهد کرد اما با توجه به شرایط نفت و افزایش قیمتها، کار ترامپ برای توجیه کاهش قابل ملاحظه خرید نفت خام ایران در ماه آینده، دشوار خواهد بود.
به اعتقاد تحلیلگران، بعید است ترامپ در اعمال تحریمهای نفتی علیه نفتکشهای خریدار نفت ایران جدی باشد. با این حال، مقامات دولت تاکید دارند که تحریم نفتکشها هم به زودی اجرا می‌شود. این نکته را تد کروز سناتور جمهوری خواه گفته است. همچنین مایک پومپئو(وزیر امور خارجه آمریکا) گفته است که هدف قطعی آمریکا این است که نفت ایران را به هر اندازه که ممکن است نزدیک به صفر برساند و دولت همچنان این کار را ادامه خواهد داد.

اما پرسش مهم این است که دولت ترامپ چه میزان نفت خام باید به کشورهایی مانند چین و هند بدهد تا آنها را از خرید نفت ایران بی نیاز سازد؟ علاوه بر چین و هند، کره و ژاپن هم از جمله کشورهایی هستند که در نوامبر ۲۰۱۷ از آمریکا معافیت خرید نفت ایران را دریافت کردند اما اکنون اگر آمریکا این معافیت را تمدید نکند باید کمبود نفت همه‌ این کشورها را جبران نماید. این عمل موجب کمبود ذخایر نفتی آمریکا شده و قیمت نفت را بالاتر از این رقمی که اکنون هست، می‌برد.

سیاست اتخاذ شده توسط اوپک، شرایط را برای آمریکا بدتر هم کرده است. تولید نفت اوپک در ماه مارس به پایین ترین سطح چهار ساله خود رسید و بر خلاف سال گذشته، 14 کشور اصلی این گروه به علاوه‌ روسیه درخواست‌های ترامپ برای افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها را نادیده گرفتند. عربستان سعودی، یکی از صادر کنندگان اصلی نفت اوپک و متحد منطقه‌ای آمریکا، اعلام کرده است که همچنان تولید نفت خود را در حدود کمتر از 10 میلیون بشکه در روز نگه خواهد داشت. این در حالی است که این کشور تولید نفت خود را در ماه نوامبر به 11.1 میلیون بشکه در روز رسانده بود.

در همین حال، تهدیدات جدیدی هم کشورهای تولید کننده نفت را تحت تاثیر قرار داده است. در اثر فشار بحران سیاسی و اقتصادی در حال وقوع و تحریم های ایالات متحده ، تولیدات نفتی ونزوئلا در ماه مارس به پایین ترین میزان در 74 سال گذشته رسید. همچنین، لیبی در آستانه جنگ داخلی قرار دارد و ناآرامی های سیاسی در الجزایر شرایط این کشور را به خطر انداخته است. این شرایط تولیدات نفتی جهان را کاهش داده و در صورت تحریم ایران، فشار زیادی بر آمریکا جهت تامین کمبود نفت آورده خواهد شد.

این عوامل و سایر عوامل باعث شد بازار مرکزی نفت آمریکا قیمت هدف سال 2019 خود را در برنت به 75 دلار در هر بشکه افزایش دهد.
مشاور منابع انرژی گروه اوراسیا معتقد است که ترامپ در این دوره هم معافیت‌ها را حداقل برای 5 کشور (که در دوره قبل هم از این معافیتها برای واردات نفت ایران استفاده کردند)، تمدید می‌کند. اما به احتمال زیاد معافیت سه کشور منقضی می‌شود.

سایت خبری سی ان بی سی در انتها مدعی شده است که احتمالا این شرایط باعث شود که در طول شش ماه آینده میزان صادرات نفت خام ایران از 1.1 میلیون بشکه در روز به حدود 900 هزار بشکه در روز برسد که البته فاصله‌ بسیاری با ادعای ترامپ و تهدیدش دارد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • نوروز
    0

    ترامپ هیچ غلطی نمی تونه بکنه ایران روی گنجه ترامپ مثل سگ هار میمونه حالا که ولش کردند پای هرکسی را گاز میگیره همون بهتر که حالا از سگ به سگ نونی معروف شده

  • خانم زارع
    0

    درود اره ترامپ می تونه این کارو کنه

  • ملت
    0

    وقتی که ما دردنیا تورقابت تنگاتنگ بودیم باید ابرقدرتها برنامه ایی برا بدبخت و عقب انداختن ما داشته باشن چرا باید دوران ریاست جمهوری ایران یه اصلاح طلب باشه در مقابل یه جمهوری خواه بعد اصولگرا بعد دموکرات فقط این وسط ملت ایران چون بدبخت تر از قبل شدن و خودشون به خودشونم رحم ندارن چیزی که امریکا و سردمداران میخوان شعارها هم همه نمایشیه بخاطر حفظ منافع وگرنه بجه های خودشون اونجا بهترین زندگی رو دارن

  • نگین
    0

    کار خوبی می کنه مردم ایران که ذینفع نیستند برادران قاچاقچی و ارازل و اوباش و کاسه لیسان استفاده می برند همان بهتر که اصلا نفت ایران به فروش نرود مردم که در فقر و بد بختی دست و پا می زنند دو نسل نابود شده اند بس است

  • کاربر ناشناس
    0

    آمریکا هر غلطی بخواد میکنه!

  • ایرانی
    0

    مرگ ی بار شیون هم ی بار بهتر که قطع بشه چون فایده ای برای مردم نداره به بهانه های گوناگون خرج عراق سوریه لبنان فلسطین یمن میشه برای مردم ایران نفعی نداشت حال ببینیم کسای که بدنبال صدور انقلابن چه جوابی به مردم دارن بدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها