روزانه ۱۰۰ کپر جدید در حاشیه‌ چابهار ایجاد می‌شود؛ سازمان ملی زمین و مسکن مخالف طرح توسعه منطقه آزاد

شهردار چابهار در نخستین نشست خبری خود از آخرین اقدامات برای ساماندهی حاشیه‌نشینی گفت و آخرین خبرها درباره طرح توسعه منطقه آزاد چابهار و پیوستن شهر چابهار به آن را تشریح کرد.

روزانه ۱۰۰ کپر جدید در حاشیه‌ چابهار ایجاد می‌شود؛ سازمان ملی زمین و مسکن مخالف طرح توسعه منطقه آزاد

محمد یونس حقانی پس از پایان مدیریت تقریبا یکساله‌اش بر کرسی شهرداری چابهار، در یک نشست خبری شرکت کرد و بی‌واسطه و شفاف و رک و صریح به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

چابهار 60 هزار نفر حاشیه‌نشین دارد

شهردار چابهار درباره آخرین وضعیت حاشیه‌نشینی چابهار و ساماندهی آن گفت: در مجموع چابهار بنا به برآورد ما حدود 60 هزار نفر حاشیه‌نشین دارد که 20 هزار نفر از آن‌ها در محدوده قانونی شهر چابهار مستقر هستند و بقیه در اطراف شهر و مناطق و روستاهای اطراف زندگی می‌کنند.

وی افزود: جنگلوک، سخریگ، مرآدآباد و میرآباد و 70 هکتار اراضی داخل محدوده کمب، اراضی حاشیه‌نشین شهر چابهار است که همانطور که گفتم 20 هزار نفر مجموع جمعیت شهر را تشکیل می‌دهد؛ مسولیت ساماندهی حاشیه‌نشینی شهر چابهار به شرکت بازآفرینی شهر و روستاهای اطراف و کمبِ خارج محدوده به بنیاد مسکن واگذار شده است.

حقانی تصریح کرد: خوشبختانه موفق شدیم با شرکت بازآفرینی شهری توافقات خوبی داشته باشیم و مسیر دسترسی منطقه حاشیه حاشیه‌نشین داخل محدوده کمب به شهر را که یک جاده 30 متری می‌شود با همیاری و کمک مردم باز کردیم تا دسترسی به شهر برای حاشیه‌نشیان سهل شود و شرکت برق و نهادهای خدمت‌رسان بتوانند به کمبِ داخل محدوده و خارج از محدوده که بزرگترین منطقه حاشیه‌نشین چابهار با 23 هزار نفر جمعیت است خدمت‌رسانی کنند.

شهردار چابهار تاکید کرد: متاسفانه ما هم‌چنان در مناطق حاشیه‌نشین با دخل و تصرف و رشد سرطان‌گونه حاشیه‌نشینی مواجه هستیم؛ هرچند کمب تقریبا کامل شده و دیگر امکان دخل و تصرف و رشد جمعیت در آن وجود ندارد ولی در سایرین که شامل میرآباد و میرآباد می‌شود با رشدی قابل توجه روبه رو هستیم به‌طوری که روزانه 100 کپر جدید بدون سکنه و تنها با هدف دخل و تصرف در میرآباد و مرادآباد ایجاد می‌شود.

حقانی ادامه داد: متاسفانه در ساماندهی حاشیه‌نشینی با بی‌عملی و نبود عزم لازم از سوی برخی دستگاه‌ها روبه‌رو هستیم، همین 100 کپری که روزانه بدون سکنه در مناطق حاشیه شهر ایجاد می‌شود، اراضی‌اش متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن است و باید این سازمان از این اراضی حفاظت و صیانت کند که نمی‌کند.

وی تاکید کرد: عدم مدیریت دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حفاظت و صیانت از حریم رودخانه‌های عبوری در داخل مناطق حاشیه‌نشین چابهار موجب شده که از رودخانه‌ای که وسط منطقه حاشیه‌نشین کمب می‌گذرد و تقریبا 2 کیلومتر طول داشته، درحال حاضر هیچ چیز باقی نماند و تمامی اراضی حریم و خود رودخانه توسط حاشیه‌نشیان اشغال شود و حالا 1500 حاشیه‌نشین در خطر سیلاب شدید باشند.

سازمان ملی زمین و مسکن 12 هزار هکتار اراضی در شهر دارد و نمی‌خواهد آن را به منطقه آزاد بدهد

شهردار چابهار در پاسخ به تسنیم درباره لایحه توسعه منطقه آزاد و پیوستن یکجای شهر و بنادر به آن گفت: در ابتدا این لایحه طوری تدوین شد که دو بندر اصلی شهر یعنی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار محلق شوند و عملا دسترسی شهر به شریان بندر از دست برود؛ ما از همان ابتدا مخالف آن بودیم و اعلام کردیم بار منطقه آزاد بر شهر دوچندان می‌شود.

حقانی گفت: خوشبختانه داد و فریادهای ما نتیجه داد و لایحه‌ای دیگر ارایه شده در اواسط سال گذشته در جلسه شورای عالی مناطق آزاد به ریاست معاون اول رییس جمهور تصویب شده است؛ در این لایحه کل محدوده شهر به‌اضافه بنادر و شهر جدید تیس به محدوده منطقه آزاد چابهار یکجا محلق می‌شود.

شهردار چابهار تصریح کرد: ان‌شالله با تصویب این لایحه در مجلس و شورای نگهبان و الحاق شهر به منطقه آزاد، منابع مالی شهر تقویت می‌شود و ما می‌توانیم با کمک منطقه آزاد شهر را توسعه‌یافته کنیم، هرچند این الحاق مخالفان سرسختی دارد که مهم‌ترنیشان وزارت راه و شهرسازی و مشخصا سازمان ملی زمین و مسکن است که 12 هزار هکتار اراضی در شهر چابهار دارد و نمی‌خواهد این اراضی را به منطقه آزاد بدهد.

شهردار چابهار تاکید کرد: دلیل دفاع سرسخت ما از الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد، اولا همانطور که گفتم عدم پذیرش شهر برای الحاق تنها بنادر به منطقه و منفک شدن شهر از شریان اقتصادی و گردشگری است و ثانیا اعتبارات محدود ما برای توسعه شهری است.

وی افزود: تجربه الحاق شهرها به منطقه آزاد در مناطق آزاد دیگر از جمله منطقه آزاد اروند و ماکو اجرا شده و در حال حاضر شهرداری‌های آبادان و خرمشهر به اروند ملحق شده‌اند و می‌بینیم که این شهرداری‌ها عملا در حاکمیتشان اتفاق خاص رخ نداده و هم‌چنانان شوراها توسط مردم تعیین می‌شوند و حکم شهردار را وزارت کشور می‌زند، منفعتشان منابع مالی تقویت شده و کمک‌هایی است که منطقه آزاد به آن‌ها می‌کند.

حقانی در توجیه الحاق شهر به منطقه آزاد چابهار گفت: سال 97 بودجه مصوب شهرداری چابهار 54 میلیارد تومان بوده که 36 میلیارد تومان آن محقق شده است، اعتبار عمرانی مصوب ما در سال گذشته 33 میلیارد بوده که تنها 13 میلیارد تومان محقق شده و ما عملا از توسعه پایدار برای چابهار متناسب با اهمیت آن به‌خاطر کمبود منابع مالی عقبیم.

وی ادامه داد: از 36 میلیارد تومان بودجه محقق ما، 10 میلیارد تومان اعتبارات دولتی و بقیه درآمدهای عوارضی ماست که نسبت به سال گذشته کمک‌های دولتی بدشت کم شده و نیاز است به شهر چابهار توجه ویژه شود؛ قاعدتا دولت نمی‌تواند به شهر چابهار متناسب با اهمیتش نگاه ویژه اعتباری کند بنابراین ما برای توسعه شهری به منابع منطقه آزاد نیاز داریم؛ منطقه آزاد در سال‌های گذشته برروی شهر بار گذشته و لازم است این بار با الحاق شهر به منطقه آزاد و استفاده از منابع آن برای توسعه شهر جبران شود؛ ناگفته نماند سال 97 اعتبار مصوب منطقه آزاد 600 میلیارد تومان بوده و اعتبار مصوب ما همانطور که گفتیم با 120 هزار نفر جمعیت تنها 56 میلیارد تومان!!

شهردار چابهار با اشاره به مطالبات شهرداری هم گفت: در حال حاضر 120 میلیارد تومان مطالبات قطعی از ارگان‌های داخل شهر از محل عوارض داریم که در کمیسیون ماده 100 حکم گرفته است؛ بودجه سال 98 شهرداری نیز 77 میلیارد تومان مصوب شده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها