گفت‌وگو با عکاس ثبت‌کننده یک تصویر بهت‌برانگیز از پلدختر

تصویر را که می‌بینی بهت می‌کنی. میله پرچمی که در برابر فشار سیل و حادثه خم شده اما نیفتاده.

گفت‌وگو با عکاس ثبت‌کننده یک تصویر بهت‌برانگیز از پلدختر

یک عده دور هم جمع‌ شده‌اند تا میله پرچم را صاف کنند و از میان آن همه حادثه و غم و اندوه به یکباره، حماسه جلوه‌گر می‌شود. تصویر را روح‌ا... خسروی‎‌نژاد گرفته است.

یک هنرمند و گرافیست متولد 1370 که در دانشگاه سوره، سینما خوانده و حالا چند روزی است که برای ثبت تصاویری از قهرمانان سیل به مناطق‌ سیل‌زده رفته.

روح‌ا...با وجود سن کمی که دارد مدیر یک استودیوی گرافیک و موشن گرافیک است. به سختی او را یافتیم و در نهایت هم تماس تلفنی برقرار شد.

هرچند او در خوزستان بود اما تصویر را در پلدختر گرفته است. سه روز قبل روبه‌روی میدان مقابل شهرداری پلدختر. کوتاه با او درباره این عکس صحبت کردیم.

هنرمند جوان درباره مکان ثبت تصویر می‌گوید: «اینجا میدان روبه‌روی شهرداری پلدختر است. شهر بعد از وقوع سیل و ویرانی‌هایی که به بار آمده به هشت منطقه تقسیم شده و این منطقه تحت اداره نیروهای ارتش است. هر کدام از نهادها و دستگاه‌ها هم اداره یکی از این مناطق را بر عهده دارند.»

ظاهرا پرچم بر اثر باد و باران و سیل کج شده بوده. روح‌ا... می‌گوید وقتی با دوست نویسنده‌اش این صحنه‌ را دیده به افرادی که در آن صحنه حاضر بودند پیشنهاد می‌کند با کمک یکدیگر، میله پرچم را صاف کنند: «آنها خودشان پای پرچم بودند. درخواست کردم که پرچم را صاف کنند. خودم هم در فاصله دورتری ایستادم که متوجه نشوند. تعدادی از اهالی جمع شدند و پرچم را صاف کردند.»

روح‌ا... درباره شباهت این تصویر به عکس معروف جو رزنتال هم می‌گوید: «آن عکس هم مدتی توسط یکی از دوستان گرافیست بازسازی شده بود ولی این مورد شاید بشود گفت بازسازی واقعی و بدون صحنه‌سازی از آن صحنه‌ است.»

او درباره استقبال از این عکس هم می‌گوید که تصویر در فضای مجازی با استقبال زیادی روبه‌رو شده و خیلی‌ها هم از آن استقبال کردند.

از روح‌ا... می‌پرسیم که در لرستان و خوزستان چه می‌کند؟ پاسخی که می‌دهد جالب است: «هشتگی به نام آدم‌های بحران درست کرده‌ایم و روی آن کار می‌کنم. این پروژه یک پروژه کاملا شخصی است و توضیح یک خطی آن می‌شود این‌که خبر بدِ وقوع سیل را همه دارند و شنیده‌اند اما یک اتفاق مهم دیگر هم افتاده و این‌که در بطن این حادثه تعدادی از انسان‌های قهرمان پدید آمده‌اند که از بطن مردم عادی هستند. اینها تلاش می‌کنند بر سیل غلبه کرده و از دل بحران، مدار زندگی را به حالت سابق آن برگردانند. هدف اصلی من از این پروژه همین قهرمان‌ها هستند. قهرمان‌هایی که از همین مردم عادی هستند و باید برجسته شده و بیشتر دیده شوند.»

منبع: جام جم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها