در گفت و گو با خبر فوری مطرح شد:

امنیت ملی مساله ای قابل مذاکره و تحریم نیست/اقبال افکار عمومی داخلی و خارجی به سپاه

کارشناس حقوق بین الملل گفت: تحریم سازمان های تسلیحاتی و نیروهای مسلح در هر کشور از جمله مباحثی است که مرتبط با امنیت ملی است. امنیت ملی مساله ای قابل مذاکره و اغماض و قابل تحریم نیست.

امنیت ملی مساله ای قابل مذاکره و تحریم نیست/اقبال افکار عمومی داخلی و خارجی به سپاه

مسعود اخوان فرد در گفت و گو با خبر فوری با اشاره به اینکه آمریکا با اقدامات غیر قانونی و غیراصولی خود مجددا کاری انجام داد که با اصول و مبانی حقوق بین الملل در تعارض است، اظهار کرد: موضوع امنیت ملی به خصوص در بحث سپاه در اصول قانون اساسی ما ذکر شده، بنابراین یک ارگان قانونی با مسئولیت های تعریف شده و در خدمت به نظام است. این اقدام دولت آمریکا به هیچ وجه قابل توجیه نیست و با اصول اولیه حقوق بین الملل در تعارض است.

وی افزود: در مقوله حقوق بشر نیز یکی از حقوق اولیه بشر تامین امنیت برای آحاد جامعه است و این امینت بوسیله سازمان های ذیصلاح انجام می شود. این اقدام آمریکا باعث خدشه دار شدن این موضوع شده است.

تحریم آمریکا مغایر با حقوق شهروندی است

دکتری حقوق تجارت بین الملل با اشاره به اینکه تحریم آمریکا، مغایر با بحث حقوق شهروندی نیز است، گفت: شهروندان در عرصه ملی و بین المللی حقوقی دارند که از جمله آن ها تامین امنیت از حیث دسترسی آحاد جامعه به حقوق اولیه و بدیهی شهروندی است با این اقدام این موضوع زیر سوال می رود.

اقبال افکار عمومی به سپاه پاسداران

وی مراجعه به افکار و آراء مردمی از دیگر مقولات حقوق بین المللی عنوان و تاکید کرد: افکار عمومی نشان داده که سپاه از جمله مردمی ترین دستگاه های حکومتی جمهوری اسلامی است از هر جنبه که نگاه کنیم اقدام دولت آمریکا توجیه ندارد و با روش های قرون وسطایی قابل توجیه است. این برنامه های تحت فشار قابل تحلیل و توجیه نیست.

اخوان فرد با اشاره به اینکه آمریکا با این تحریم، سپاه را نهادی تروریست معرفی کرده است، گفت: سپاه پاسداران ثابت کرده تشکیلاتی ضد تروریستی بخصوص در عراق و سوریه است، هیچوقت نمی توان سپاه را به عنوان نهادی تروریستی زیر سوال برد. بنابراین این از جمله خطاهایی است که دولتمردان آمریکا مرتکب شده اند.

هیچ فرقی بین دموکرات و جمهوری خواه نیست

وی تاکید کرد: در این میان نکته حائز اهمیت اینست که برخی با آدرس غلط قصد دارند این اشتباه آمریکا را به تشکیلات حزب جمهوری خواه نسبت دهند، اما عملکرد آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون با نظام ما نشان داده که بین جمهوری خواه ها و دموکرات ها هیچ فرقی وجود ندارد و عملکرد اوباما به همان اندازه مورد تقبیح و ظالمانه است که عملکرد ترامپ نیز هست.

وی با اشاره به اینکه قبل از این تحریم ارگان های وابسته به سپاه مورد تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته بودند با مراجعه به اسناد این حرف به اثبات می رسد، مثل تحریم سردار سلیمانی، سردار نقدی، سردار جعفری و برخی دیگر از افراد، تصریح کرد: اصولا این اقدامات برعکس تصور آمریکایی ها باعث اقبال عمومی حتی غیرایرانی ها هم شده است. حرکت حزب الله در لبنان، حشد الشعبی در عراق و حرکت مردمی در سوریه در طرفداری و افزایش محبوبیت و گسترش حوزه عمل نیروهای سپاه پاسداران بوده است. این موضوع اول بایستی مشروعیت خود را اثبات کند و در کشورهای مقاومت اصولا این حرف ها خریداری ندارد. این حرکت غیرقانونی دولتمردان آمریکا بیشتر حرکت نمایشی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب گربه رقصانی بود که ما را از اهداف اصلی دور کند اما ما نباید ابزار دشمن قرار بگیریم و زمین بازی را خودمان تعریف می کنیم.

دشمنی اتحادیه اروپا قبل از آمریکا

این کارشناس حقوق بین الملل به موضع اتحادیه اروپا نسبت به این تحریم پرداخت و گفت: کشورهای اروپایی همیشه ادعا داشته اند که سیاست هایی جدا از آمریکا دارند و خواهان برقراری ارتباط با ایران هستند که در این رابطه مشاهده می کنیم یک روز قبل از اعلام رئیس جمهور آمریکا، تحریم 82 ارگان و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با سپاه از سوی اتحادیه اروپا انجام شده و این مساله هم ثابت کرده که اتحادیه اروپا پیرو و پادوی آمریکا است.

وزارت خارجه باید مسیر اخذ ویزا برای سپاهیان را هموار کند

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با وجود این تحریم مشکلی برای سفر سپاهیان و خانواده آن ها به کشورهای خارجی بوجود خواهد آمد یا خیر؟ گفت: سپاهیان به عنوان یک پاسدار مسافرت نمی کنند، بلکه به عنوان یک شخص حقیقی مسافرت می کنند. البته وزارت امور خارجه باید پاسخگوی این مطلب باشد و در مسیر اخذ ویزا به این نکته توجه لازم را داشته باشد. با این حال تسری بخشیدن مسئولیت اشخاص به واسطه مسئولیت کاری آن ها با شخصیت حقیقی شان مساله ای جداگانه با تحریم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تحریم آمریکا بر سربازانی که خدمت نظام وظیفه خود را در سپاه گذارنده اند، تاثیری خواهد داشت یا خیر، گفت: سربازان می توانند دوران خدمت نظام وظیفه عمومی خود را در هر یک از ارگان های نیروهای مسلح بگذارنند و اصولا خدمت وظیفه یک سری معافیت های خاص در سراسر جهان دارد. برای مثال مردم سوئیس تا سن 65 سالگی در حالت آماده باش و تحت کنترل ارگان های نظامی و انتظامی این کشور هستند، اما این مساله باعث نمی شود که آن ها را به عنوان نیروهای نظامی در نظر بگیریم. سربازان تنها در زمان خود سرباز بوده اند و تسری بخشیدن این موضوع به بحث تحریم آمریکا توجیهی ندارد. این تحریم برای اصل سپاه نیز قانونی نیست، چه رسد برای پرسنل وظیفه که علقه سازمانی و ارتباط سازمانی نداشته و ندارند.

اخوان فرد در پایان تاکید کرد: انتظار داریم ارگان های جمهوری اسلامی همانطور که شورایعالی امنیت ملی موضع خود را نسبت به این تحریم آمریکا اعلام کرد، وزارت خارجه و وزارتخانه هایی که از بعد اقتصادی از این بابت متضرر می شوند برخوردی قاطعانه داشته باشد، دستگاه قضا به عنوان مدعی العموم براساس قانون اساسی طرح دعوا کند و قوه مقننه نیز اقدام به طراحی و پیش بینی طرح مقابله با اقدامات آن ها و حمایت عالی تر از سپاه را در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: خبر فوری

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها